• MrsMia

Varning för aspartam!

Ja du, jag unnar mig hellre lite socker då och då än produkter med sötningsmedel. För diabetiker finns det ofarliga naturliga sötningsmedlet stevia.
    Likadant med smör; hellre lite smör ibland än vidriga lightprodukter och margarin.

• MrsMia

La Lola skrev 2008-10-10 12:27:51 följande:

Fast o andra sidan så avråder inte Livsmedelverket från att gravida får i sig aspartam.......www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...
    Hur de ställer sig till olika livsmedel kan ju ändras med tiden, de riktlinjer de har idag kanske inte alltid är så "up to date"? Vi konsumenter gör helt rätt i att vara pålästa, det går ju inte bara att förlita sig på bl.a Livsmedelsverket.
  • MrsMia
    listoplisto skrev 2008-10-10 13:21:30 följande:
    Well... det råder delade meningar även när det gäller stevia."I USA, Australien m.fl. länder anses stevia (blad eller extrakt) säker som kosttillskott men är inte godkänd som tillsatts i livsmedel. Det kan man tolka som att U.S. Food and Drug administration anser att begränsad regelbunden användning är säker men att de inte är säkra på att stevia är säker att äta varje dag under flera år"(www.nyfikenvital.org/)
    Min man har släktingar i Paraguay som använt stevia som enda sötningsmedel i ett flertal generationer, de har aldrig upplevt sockerrelaterade problem. Problemet är väl snarare då att det saknas tillräcklig forskning?
  • MrsMia

Ta det lite lugnt med ilskna påhopp mot ts, hennes info var ju välmenande. Och dessutom välbehövlig för de som aldrig reflekterar över vilken smörja aspartam faktiskt är.

Svar på tråden Varning för aspartam!