• bumse2

Förslag på förrätt, tack!

Jag har idétorka,
    imorgon ska vi bjuda på mango chutney kyckling och äppelpaj med vaniljsås men vad kan vi ha för förrätt?
    tips tages tacksamt emot.
    (jag ammar ett kolikbarn, så gärna något som är snällt mot hans mage)

• Svar på tråden Förslag på förrätt, tack!
  • ajmaj

Vet inte hur snällt detta är, men.. :
    Chevremackor

Rostat bröd utan kanter
    Chevre
    Bifftomat
    Basilika
    Honung
    Svartpeppar

Lägg en tomatskiva på varje brödskiva, lägg på chevre och toppa med hackad basilika, honung och svartpeppar.
    Kör i ugnen tills osten börjar smälta.

Supergott!!

• Stor mamma

Jag hadenog gjort någon sallad til förrätt, eller soppa serverad i kopp. Gärna ngon härlig hemmagjord soppa. Som grönsakssoppa.
    Har ni inte sallad till maten kan ju en härlig grönsallad stimulera innan huvudätten. Har ni sallad kan manalltid servera några snittar före eller entrérullar.
    Bara välja o vraka.

Finns många recept ute i etern man kan googla, då hittar man mycket roligt. Ha en trevlig middag

• raspberryrevolution
    ajmaj skrev 2008-10-10 12:47:32 följande:
    Vet inte hur snällt detta är, men.. :ChevremackorRostat bröd utan kanterChevreBifftomatBasilikaHonungSvartpepparLägg en tomatskiva på varje brödskiva, lägg på chevre och toppa med hackad basilika, honung och svartpeppar.Kör i ugnen tills osten börjar smälta.Supergott!!
    ja det lät ju gott,
    kan tänka mig att om man inte gillar chevre så kan man byta ut det mot mozzarella
  • ajmaj

Mjaa, det funkar nog. Fast själva grejen är ju brytningen mellan chevren, honungen och tomaten.. :)
    Men prova! Kanske behövs det lite salt då, mozzan smakar ju inte så mycket i sig själv.

raspberryrevolution skrev 2008-10-10 12:51:04 följande:
    ja det lät ju gott, kan tänka mig att om man inte gillar chevre så kan man byta ut det mot mozzarella
  • Birgitta2

Gör ett par rundlar av mörk kavring. Smöra dessa. Lägg på salladsblad, på detta läggs en rejäl bit rökt eller gravad lax, och på det toppar man med en matsked av en blandning av creme fraiche och finhackad rödlök som är kryddad med lite salt och svartpeppar. Urgott!

• Danneli

Något som är väldigt enkelt, men så gott är ju annars rostad toast med varm "räkröra" på.

Du tar bara ett gång vitlöksklyftor och pressar ner det i creme fraiche och låter det puttra en stund. Sen slänger du bara ner lite räkor, helst färska då men i lake funkar också. Salta å peppra. Lägg på en rejäl klick på varje toast. Klart!

Svar på tråden Förslag på förrätt, tack!