• Anonym

Doxyferm- livrädd!

Jag har fått Doxyferm, en antibiotikakur som jag ska ta i tre veckor. Ska ta den ifall jag har borrelia, för säkerhets skull alltså.
    Grejen är att jag har kräkfobi. Jag har bara gråtit sedan jag hämtade ut den. Jag försökte ringa hudkliniken, men de hade stängt. Ringde sjukvårdsrådgivningen istället, men hon sa att jag skulle försöka ta den och sedan, om jag blir dålig, skulle jag höra av mig igen.
    Vad är det för andra alterntiv de har som de sätter in om jag inte klarar antibiotikan då? Varför kan jag inte få det från början?
    Jag vet att jag är vuxen och tro mig, jag känner mig superlarvig, men just kräkfobin hindrar mig till så mycket. Jag menar, jag var hos tandläkaren idag, tyckte till och med det var kul att ligga där, men just illamående och kräkningar är som sagt ett enormt hinder för mig.

Har ni några tips på vad man kan äta för att slippa må illa och kräkas? Den ska nämligen tas i samband med mat. Kan man ta Postafen samtidigt som den? Vet ni det?
    Vet att jag borde ställt dessa frågor till sjukvårdsrådgivningen, men jag tänkte inte på det då. Ville bara ha medicinen utbytt till någon mildare.

Ni får gärna lugna mig.

• Svar på tråden Doxyferm- livrädd!
  • Frontline

Vad har kräkfobi med att ta medicinen att göra...
    Jag har själv ätit den medicinen för inte så länge sen och inte ville jag kräkas för det...

• Pysse

Jag har ätit Doxyferm en massa gånger. Tror den kan heta Vibramycin också. Har aldrig någonsin fått några mag eller illemående problem av den. Nu har jag visserligen bara ätit 10-dagars kurer.

• Stumpan83

Har du tidigare reagerat på antibiotika med illamående och kräkningar. Vet att det står att det är en vanlig biverkan men det står även att man kan minska risken för biverkningar genom att ta den med mat. Att det är vanlig biverkan betyder att mer än en av 100 som tar medicinen får biverkningen. Det står också att det är ca 10% av de som tar medicinen som får biverkningar och alltså 90 % som inte får det.

Det är alltså långt ifrån alla som får biverkningar!

• Anonym
    Pysse skrev 2008-10-10 13:22:34 följande:
    Jag har ätit Doxyferm en massa gånger. Tror den kan heta Vibramycin också. Har aldrig någonsin fått några mag eller illemående problem av den. Nu har jag visserligen bara ätit 10-dagars kurer.
    Tack för att du lugnade mig lite!
    Har tyvärr känslig mage, men får hoppas att det blir så för mig med.
  • Anonym
    Stumpan83 skrev 2008-10-10 13:24:52 följande:
    Har du tidigare reagerat på antibiotika med illamående och kräkningar. Vet att det står att det är en vanlig biverkan men det står även att man kan minska risken för biverkningar genom att ta den med mat. Att det är vanlig biverkan betyder att mer än en av 100 som tar medicinen får biverkningen. Det står också att det är ca 10% av de som tar medicinen som får biverkningar och alltså 90 % som inte får det. Det är alltså långt ifrån alla som får biverkningar!
    Var mycket längesedan jag åt antibiotika, så jag vet inte hur jag skulle reagera. Däremot har jag reagerat på andra mediciner och min vanliga läkare har sagt att jag verkar känslig för mediciner.
    Sedan vet jag att det är en liten risk, men just att risken finns gör mig så rädd.
    Tack för svaret i alla fall, känns ju trots allt bra att det är en liten risk, trots allt. 10% är ju inte alls mycket. Skönt!

Ska man äta någon speciell mat? Mycket eller lite? Eller är det bara att äta som vanligt?
  • PrettyGirl
    Anonym skrev 2008-10-10 13:38:10 följande:
    Var mycket längesedan jag åt antibiotika, så jag vet inte hur jag skulle reagera. Däremot har jag reagerat på andra mediciner och min vanliga läkare har sagt att jag verkar känslig för mediciner.Sedan vet jag att det är en liten risk, men just att risken finns gör mig så rädd.Tack för svaret i alla fall, känns ju trots allt bra att det är en liten risk, trots allt. 10% är ju inte alls mycket. Skönt!Ska man äta någon speciell mat? Mycket eller lite? Eller är det bara att äta som vanligt?
    Ta doxyfermen till fil el annan mat, bara samtidigt som du äter. Då minskar risken för illamående. Har precis avslutat en kur med samma medicin för mina inflammerade tarmar, o jag är oxå känslig. Har tagit tabl till frukosten, då äter jag fil. Har inte mått dåligt av tabl.
  • Anonym
    PrettyGirl skrev 2008-10-10 17:37:12 följande:
    Ta doxyfermen till fil el annan mat, bara samtidigt som du äter. Då minskar risken för illamående. Har precis avslutat en kur med samma medicin för mina inflammerade tarmar, o jag är oxå känslig. Har tagit tabl till frukosten, då äter jag fil. Har inte mått dåligt av tabl.
    Tack för tipset! Läste dock i en annan tråd att man helst inte skulle ta tabletten i samband med mjölkprodukter, men det där kanske är individuellt. Är tacksam för alla råd och tips jag får och har fått!
    Skönt att du inte mått dåligt av tabletten, blir så glad av att ni skriver det till mig.
    Hur länge gick du på kuren? Jag ska ta den två gånger om dagen i tre veckor. Känns så länge och mycket.
  • Anonym

Jag lider också av kräkfobi så jag vet precis hur du känner det! Jag åt i våras denna medicin och jag kräktes aldrig men tyckte att jag mådde illa men det kan också ha berott på att jag läste biverkningarna. Jag åt massor med mat tillsammans med medicinen och det funkade bättre för mig då.

• Anonym

Jag glömde skriva att jag skulle ta en tablett om dagen i 10 dagar..

• Pineapple

Man ska inte ta Doxycyklin ihop med mjölkprodukter för det minskar effekten. Däremot kan du ta den ihop med lite kräm eller liknande istället. :)

Svar på tråden Doxyferm- livrädd!