• Anonym

Doxyferm- livrädd!

Jag har fått Doxyferm, en antibiotikakur som jag ska ta i tre veckor. Ska ta den ifall jag har borrelia, för säkerhets skull alltså.
    Grejen är att jag har kräkfobi. Jag har bara gråtit sedan jag hämtade ut den. Jag försökte ringa hudkliniken, men de hade stängt. Ringde sjukvårdsrådgivningen istället, men hon sa att jag skulle försöka ta den och sedan, om jag blir dålig, skulle jag höra av mig igen.
    Vad är det för andra alterntiv de har som de sätter in om jag inte klarar antibiotikan då? Varför kan jag inte få det från början?
    Jag vet att jag är vuxen och tro mig, jag känner mig superlarvig, men just kräkfobin hindrar mig till så mycket. Jag menar, jag var hos tandläkaren idag, tyckte till och med det var kul att ligga där, men just illamående och kräkningar är som sagt ett enormt hinder för mig.

Har ni några tips på vad man kan äta för att slippa må illa och kräkas? Den ska nämligen tas i samband med mat. Kan man ta Postafen samtidigt som den? Vet ni det?
    Vet att jag borde ställt dessa frågor till sjukvårdsrådgivningen, men jag tänkte inte på det då. Ville bara ha medicinen utbytt till någon mildare.

Ni får gärna lugna mig.

• Svar på tråden Doxyferm- livrädd!
  • ZyzterZäta

Illamående och kräkningar står som biverkning till de flesta mediciner. Oftast rapporteras det som anses vara biverkningar men som lika gärna kan vara symptom på sjukdomen.
    Jag kan nästan lova dig att du inte kommer att kräkas. Vanligt är dock att man blir lite risig i magen och kan få diarré. Ta antibiotikan tillsammans med mat så kommer det gå finfint!

• PrettyGirl
    Anonym skrev 2008-10-10 18:23:37 följande:
    Tack för tipset! Läste dock i en annan tråd att man helst inte skulle ta tabletten i samband med mjölkprodukter, men det där kanske är individuellt. Är tacksam för alla råd och tips jag får och har fått! Skönt att du inte mått dåligt av tabletten, blir så glad av att ni skriver det till mig.Hur länge gick du på kuren? Jag ska ta den två gånger om dagen i tre veckor. Känns så länge och mycket.
    Det var läkaren jag träffade som sa att jag skulle ta fil till, det mildrar. Men hvdsaken man tar ngt till.
    Jag har fått äta den i 7 dgr för divertikulit. Det blir bra ska du se;)
  • ZyzterZäta

Jag är sjuksköterska och vill bara säga att det inte är hela världen att ta doxyferm tillsammans med fil, yoghurt eller mjölk. Särskilt inte när du äter så lång kur. Huvudsaken att du tar medicinen.

• Anonym

Anonym (inlägg 8), Pineapple och zyzterzäta

Ni är fantastiska, tack! Jag överdriver faktiskt inte, ni kan nog inte ana hur mycket era inlägg betyder för mig.
    Jag behöver lugnas och få hjälp med vad och hur jag ska äta samt vad som kan hända och inte och det har jag verkligen fått av er.

Anonym- Ja, jag tror också man påverkas mycket av att läsa om biverkningarna. Samtidigt vill man ju veta vad som kan hända. Fast jag har bara läst de vanligaste denna gång.
    Kräm var längesedan jag åt, det ska jag gå och köpa.
    Vad bra att illamående och kräkningar oftast är ett symptom på sjukdomen istället, det behövde jag verkligen höra!
    Då vet jag att man kan äta nästan vad som helst till också, det är ju bra.

Jag är fortfarande jätterädd för att ta den. Mest för att jag belv så sjuk i december av en annan medicin. Visserligen andideprresiv, men ändå. Jag mådde bland annat illa och kräktes, tappade aptiten och förlorade sju kilo. Jag blev alltså sängliggandes i månader med illamående, kräkningar och ångest. Dessutom gick inte illamåendet över när jag kräktes, väldigt otäckt!
    Jag mår dåligt än idag, men är bra mycket bättre än då.
    Det är därför jag är extra rädd nu. Vill inte ha tillbaka skiten. Jag vet att det är stor skillnad på antibiotika och antidepressiv, men ångest går ju att få för minsta lilla.

Jaja, den måste ju antagligen tas (även om jag vil ha dne utbytt till något annat) och nu har jag som sagt blivit lugnare, tack vare er och några andra tjejer i en annan tråd som jag huserar i.

Massa kramar till er!

Här skriver jag lite om mitt mående:
    melenorek.blogspot.com

• Anonym (lorry55)

Har fått doxyferm mot bronkit i lungorna , tog k2 tab tillsammans med ett glas proviva, sen efter 15 min mådde jag så illa och kräktes hejdlöst. någon som vet vad man ska äta till för att inte må illa o kräkas????

• ElectroDiva

doxyferm är en väldigt snäll antibiotika !:)

ta det lugnt, min mamma är jättekänslig för antibiotika o spyr o skiter, sen hon fick doxyferm så får hon behålla det och blir bara trött :) 

• Sweet life
    Anonym (lorry55) skrev 2012-03-19 13:30:26 följande:
    Har fått doxyferm mot bronkit i lungorna , tog k2 tab tillsammans med ett glas proviva, sen efter 15 min mådde jag så illa och kräktes hejdlöst. någon som vet vad man ska äta till för att inte må illa o kräkas????
    Ta den tillsammans med mat. Ordentligt med mat!!

Jag har fått doxyferm X antal gånger mot diverse infektioner i livmoder och äggledare och jag har alltid tagit dem till frukosten eller middagen. Ju mer du stoppar i magen, desto mindre kan den irritera din magsäcks slemhinna. Ta ALDRIG på fastande mage!!
  • Hövdingen

Jag har bytt från tex ticacillin till doxyferm just pga illamåendet. Att man kan ta doxyferm m mat har gjort att jag inte känt av nåt illamående alls. Och jag är väldigt läkemedelskänslig!

• Kelrath

Jag är jätte dålig efter att ha påbörjat min kur med doxyferm. Sjuksköterskan sa att det inte spelar någon roll om man tar den med mat eller inte. Jag har inte ens ätit frukost. Så ta aldrig medicin på plats, läs på själv först. Tackar alla för fina förklaringar så jag kunde finna orsaken.

• Anonym (Cissi)

Jag har haft borrelia och ätit doxy i månader. Har kräkts 2 ggr och det var i början när jag bara ätit en frukt precis innan. Äter man sig någorlunda mätt så slipper man illamående.

Svar på tråden Doxyferm- livrädd!