• losy

Biverkningar av överdosering Concerta

Min dotter en tjej på 15 år som medicinerat med Concerta sen 13 års åldern råkade av misstag få i sig två doser av sin concerta medicin (54 mg). Efter två timmar började hon bli yr och må illa. Jag ringde till BUP och frågade om det fanns något vi kunde göra men de sa att det inte var så farligt att ta två tabletter och att man till och med kan ta 3 utan att det är någon fara.
    Men efter ett tag började hon få kraftigare symtom av huvudvärk kräkningar kände som hon inte var i rummet såg suddigt samt fick otroligt kraftiga hallucinationer såg massa läskiga saker och hade pupiller som tefat till slut började hyperventilera.
    Jag läste även om biverkningarna av överdosering och det kan ge hjärtarytmier samt kramper.
    I detta läge ringde jag till barnakuten som bad oss komma in. Väl där kollade man blodprover blodtryck hur hon syresatte sig man kopplade även på ett dropp eftersom hon inte kunde äta. Vid två tillfällen svimmade hon av och man fick ge lite extra syrgas. Allt detta höll i sig till 18 tiden på kvällen då symtomen klingade av.
    Detta var det mest obehagliga jag varit med om som mamma att se sitt barn må så dåligt.
    För att undvika att detta händer igen kommer jag nu att ordna dosett för läkemedel, något som jag kan tycka borde vara rutin när man skriver ut dessa starka tabletter.
    Jag kommer aldrig mer ta ut mer än en burk av dessa tabletter(man får automatiskt tre)av apoteket.
    Vågar inte tänka på vad som hänt om hon fick i sig en tredje tablett av misstag som då ju inte heller skulle vara någon fara. Marginalerna är inte så stora.
    Är det någon annan som har liknande erfarenhet? Skriv gärna!

Svar på tråden Biverkningar av överdosering Concerta