• Hallonröd

Scharlakansfeber

Har ditt/dina barn haft scharlakansfeber? Ålder i så fall?

Min lille (snart 3 år) har precis haft...äter penicillin nu. Visste inte först att det var det..trodde tredagarsfeber först när jag såg utslagen. Men sedan i tisdags så såg jag "smultrontungan" Flört Väntar att den stora sonen (10 år) ska få också...men inget än.
    Jag däremot har lite feber och ont i halsen...brukar börjar så. Men jag får väl inte scharlakansfeber,  blir väl halsfluss i så fall...

Motivera gärna

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Scharlakansfeber
  • Luddvar

Ja. I höstas började det med att minsta sonen fick det. 2 år är han. Fick lite lätt feber och utslag. Ingen speciellt röd tunga men när jag var på vårdcentralen för utslagen såg de att hans hals var riktigt röd. Fick pencillin.

Efter 2 veckor fick äldsta sonen halsfluss samtidigt som mellan sonen fick utslag, feber och ont i halsen. Då var det dags igen. De fick också penicillin.

• Hallonröd
    Luddvar skrev 2008-10-10 15:43:30 följande:
    Ja. I höstas började det med att minsta sonen fick det. 2 år är han. Fick lite lätt feber och utslag. Ingen speciellt röd tunga men när jag var på vårdcentralen för utslagen såg de att hans hals var riktigt röd. Fick pencillin. Efter 2 veckor fick äldsta sonen halsfluss samtidigt som mellan sonen fick utslag, feber och ont i halsen. Då var det dags igen. De fick också penicillin.
    Ok då få se om den andre åker på det också då...trodde det skulle gå lite fortare eftersom det är så smittsamt Flört
  • Luddvar
    Hallonröd skrev 2008-10-10 15:47:31 följande:
    Ok då få se om den andre åker på det också då...trodde det skulle gå lite fortare eftersom det är så smittsamt
    Ja. Men mina kan ju ha fått det från skolan och inte från sin lillebror. Det är smittsamt men inte så att alla i familjen garanterat åker på det.
  • lövet2

Ja, två av barnen hade det som små. Senare blev båda två riktiga halsflussbarn och har nu opererat bort halsmandlarna ...

• skånenettan

Min son fick det förra hösten och han blev enormt sjuk i det!

Han började med feber, sen kom utslagen och den klassiska smultrontungan. Åkte till VC och han fick penicillin, men den hjälpte dåligt!
    Han blev sjukare och sjukare och vi var inne på sjukhuset flera gånger, sista gången talades om att lägga in honom då hans feber var skyhög och han drack och åt väldigt dåligt.
    Han såg ut som om han var mer död än levande, helt blek och matt. Usch jag blir helt illa berörd bara jag tänker tillbaka på det...

Efter 3 veckor släppte det taget och då fjällade han allt skinn på händer och fötter. Vi var hemma i 4 veckor totlat med honom för han var enormt tagen av sjukdomen. Han var trött flera veckor efter....

• Hallonröd
    lövet2 skrev 2008-10-10 15:58:48 följande:
    Ja, två av barnen hade det som små. Senare blev båda två riktiga halsflussbarn och har nu opererat bort halsmandlarna ...
    Man kan få halsfluss ändå...Flört Jag har inga halsmandlar kvar, de togs bort när jag var 6 år. Fick halsfluss för 5 år sedan..den första i vuxen ålder....fy vad ont jag hade och tack gode gud för pencillin Glad
  • Krisselina
    Hallonröd skrev 2008-10-10 16:01:45 följande:
    Man kan få halsfluss ändå... Jag har inga halsmandlar kvar, de togs bort när jag var 6 år. Fick halsfluss för 5 år sedan..den första i vuxen ålder....fy vad ont jag hade och tack gode gud för pencillin
    ...och jag som trodde man inte kunde få det. Tog också bort halsmandlarna som barn då jag hade halsfluss jämt och ständigt. Har inte haft det en enda gång sedan dess.. Hm..
    Lita alltid på din intuition
  • Hallonröd
    skånenettan skrev 2008-10-10 16:00:29 följande:
    Min son fick det förra hösten och han blev enormt sjuk i det!Han började med feber, sen kom utslagen och den klassiska smultrontungan. Åkte till VC och han fick penicillin, men den hjälpte dåligt!Han blev sjukare och sjukare och vi var inne på sjukhuset flera gånger, sista gången talades om att lägga in honom då hans feber var skyhög och han drack och åt väldigt dåligt. Han såg ut som om han var mer död än levande, helt blek och matt. Usch jag blir helt illa berörd bara jag tänker tillbaka på det...Efter 3 veckor släppte det taget och då fjällade han allt skinn på händer och fötter. Vi var hemma i 4 veckor totlat med honom för han var enormt tagen av sjukdomen. Han var trött flera veckor efter....
    Oj då...ja här blev det ganska lindrigt faktiskt. Första dagen var han rejält dålig (förra fredagen) men redan på lördagen var han piggelin och febern hade sjunkit.
  • Hallonröd
    Krisselina skrev 2008-10-10 16:04:07 följande:
    ...och jag som trodde man inte kunde få det. Tog också bort halsmandlarna som barn då jag hade halsfluss jämt och ständigt. Har inte haft det en enda gång sedan dess.. Hm..
    Ja likadant för mig och jag blev "chockad" kan jag säga men man kan få halsfluss ändå sa läkaren till mig.  
  • Hallonröd

Nåå...fler med scharlakansfeber?

• Saltlakrits

Nej, inget av mina barn..

Men jag hade det själv strax innan jag blev gravid med första barnet...

Mamma till tre underbara barn!
Svar på tråden Scharlakansfeber