• glad i livet

Min dotter skriker alltid innan hon sover, vad göra?

Hej!
    Undrar om det är någon annan som har det likadant som vi. Min flicka på 5 mån är alltid ledsen innan hon sover, spelar ingen roll om det är på dagen eller kvällen. Innan hon sover ska det alltid gråtas. Ibland så lite som en halv minut och ibland en längre stund (om hon är övertrött). Jag tror inte hon har ont nånstans (ibland är det lite magknip) eftersom hon brukar lugna ned sig innan hon somnar i famnen. Är så trist att alltid ha en så ledsen bebis innan hon sover.
    Om det är någon som haft det så här har det gått över av sig självt eller vad har ni gjort?
    Jag lägger inte ned henne utan vyssjar, vaggar och försöker hitta bekvämare ställningar, ibland vill hon bli nedlagd men oftast blir det sju resor värre om hon blir nedlagd i sin säng. Tutten brukar kunna trösta om hon är alldeles förtvivlad annars blir hon vaggad till sömns i min famn.
    Hon skriker även innan hon somnar i vagnen eller i bärselen.

• Svar på tråden Min dotter skriker alltid innan hon sover, vad göra?
  • marialintott

Har du provat att lägga henne på olika sätt.
    Min dotter vill alltid ligga på sidan och somna, med napp. Sedan ibland vänder hon sig till rygg eller så ligger hon på sidan hela tiden. Jag bullar alltid upp täcket framför henne så att hon inte kan rulla över på mage.
    Hon blir gråter om jag lägger henne på rygg. Hon är snart 3 mån.
    Testa.

• marialintott

Men ibland är det enda som funkar men henne att jag lägger mig med henne, tätt intill. Då somnar hon nästan direkt.

• Boel1

Min 5-månaders gråter också ofta innan han somnar, jag tror att han är lite övertrött då. Han gråter mer när han är mycket övertrött, så det är säkert därför det är gråt. Jag är inte orolig, det är så för endel barn. Att dom gråter betyder inte att dom är ledsna alltid, det är en liten protest bara. Vill man slippa gråten får man försöka läsa av sitt barn och lägga det innan han är övertrött, men det är inte det lättaste!

• ninaboel

Hillevi var och är till viss del fortfarande sådan, hon är 11 månader. Efter ett par månader fick vi bara inse att just hon inte var typen man bara kunde lägga i sängen och lämna att somna själv. Hon somnar helst i famnen, vaggad till musik. Om hon bara somnat så brukar det gå helt OK att lägga ner henne efter ett par minuter.
    I perioder har det fungerat bra att ha henne i sängen och tillämpa "tassmetoden" (tänk att du är typ en hundmamma som lugnar din lilla genom att lägga tassen på , sök på FL för att hitta trådar om det) och hon har somnat med kanske gnäll men ingen gråt. Men så i perioder har det tagit massor av tid och energi att söva.

Visst är det jobbigt när de inte är glada och det tar energi med jobbiga nattningar också. Jag tänker att det kommer att gå över någongång men har liksom slutat hoppas på att hon ska bli som "alla andra" dvs man kan lägga henne med en flaska välling kl 19 så sover hon till 08.

Vi brukar se till att det inte bara är en av oss som nattar varje kväll, det blir för jobbigt för den personen. Så varannan kväll kanske. Den kvällen man inte har nattningen kan man ju typ duscha eller något så man inte kan springa och hjälpa till eller blir trött bara av att höra ljuden Vi använde selen jättemycket när hon var mindre att hon kunde somna i den när man dansade till usik. Nu när hon är större är det mest famnen.

♥ Hillevi 071021 ♥ Bebis med BF 090206 ♥
  • MammaHela

Liv har varit precis likadan, hon skriker ALLTID innan hon somnar. Bara det att hon skriker jämt 100 gånger värre om man försöker söva henne i famnen.

Hon var säkert 4-5 månader innan vi fattade att hon somnar bäst om vi lägger henne i sängen, säger godnatt och lämnar henne. Då gråter hon i 3-4 min innan hon somnar. Om man försöker få henne att somna i famnen så kan hon skrika hysteriskt och vrida och vända sig i flera timmar innan hon somnar av utmattning.

Liv är nu snart 1,5 år.

• glad i livet

Skönt att höra att det är andra som oxå har gråtande bebisar. Här hemma när det bara vi föräldrar och bebisen så känns det ok, vi vetju att hon skriker i famnen innan hon kommer till ro, men när andra är i närheten är det ganska stressande. Vi brukar förbereda dem på att det blir skrik innan hon somnar.
    Jag brukar köra lite tassmetod-variant när hon vaknar efter att ha sovit och det verkar fungera. Hon somnar dock i famnen efter att ha skrikit en del, sen vaknar hon efter ca en halv till en timme i sin säng och gråter, om vi är snabba och hinner dit innan hon vaknat för mycket så brukar hon bli nöjd och somna om om man lägger en hand på hennes mage och ev sjunger lite tyst.

• glad i livet

Hmm, kanske ska testa när jag är pigg och alert att stå ut några minuter med att hon skriker i sin säng för tänk om hon somnar själv?, Så svårt att inte ta upp när de skriker bara, men efterom hon skriker i famnen oxå så kan det ju vara värt ett försök. Lugnar hon ner sig efter nån minut så kanske det fungerar.

Jag vill dock inte köra någon sovmetod utan bara hitta det smidigaste sättet för henne och oss att sköta nattningen.

MammaHela skrev 2008-10-10 16:58:20 följande:
    Liv har varit precis likadan, hon skriker ALLTID innan hon somnar. Bara det att hon skriker jämt 100 gånger värre om man försöker söva henne i famnen.Hon var säkert 4-5 månader innan vi fattade att hon somnar bäst om vi lägger henne i sängen, säger godnatt och lämnar henne. Då gråter hon i 3-4 min innan hon somnar. Om man försöker få henne att somna i famnen så kan hon skrika hysteriskt och vrida och vända sig i flera timmar innan hon somnar av utmattning.Liv är nu snart 1,5 år.
  • Lille Fi

Harry skriker me nästan alltid när han ska sova. E han övertrött så kan han skrika hysteriskt i 5,10minter, annars max 2 minuter. Har kommit påatt det bästa är att lägga han i vagnen o köra över en tröskel. Ibland funkar famnen o ibland sängen. Han är 8 månader.

• MammaHela
    bf april 28 skrev 2008-10-10 17:06:31 följande:
    Hmm, kanske ska testa när jag är pigg och alert att stå ut några minuter med att hon skriker i sin säng för tänk om hon somnar själv?, Så svårt att inte ta upp när de skriker bara, men efterom hon skriker i famnen oxå så kan det ju vara värt ett försök. Lugnar hon ner sig efter nån minut så kanske det fungerar.Jag vill dock inte köra någon sovmetod utan bara hitta det smidigaste sättet för henne och oss att sköta nattningen.
    Nej nån sovmetod har jag aldrig testat. Men tillslut var det ohållbart med en liten som bara skrek och skrek och skrek.. Vi har 2 barn till och de kunde inte sova.

Så sambon kom på snilleblixten att bara lägga ner henne i sängen. För de andra två hade vi aldrig sövt i famnen. Snacka om förvåning när hon somnade inom 5 min ensam...
  • mammalen

min son skriker oxå alltid innan han somnar , både dag och kväll. Vi har oxå kommit fram till att det bara är så för han blundar och håller på och gosar runt med kudden, tar vi upp honom blir det alltid värre nästa gång vi lägger ner honom..skönt höra det är fler som har det så!(han är nu 10 mån)

• Minxy

Leo (8 månader) gråter/skriker/protesterar också när han ska sova.
    Spelar ingen roll om man börjar lägga honom klockan 18:00 eller väntar tills klockan är 20:00 - det är alltid samma visa. Ibland är det bara 2 minuters "gnäll" och andra gånger är det 45 minuters gallskrik och fäktandes ben och armar.

En period när han var 6 månader gick det bättre! Då somnade han helt utan gråt i min famn när jag kollade på tv. Sen runt 7 ½ månad blev det helt plötsligt omöjligt för honom att somna så *pust*

Leo kom till oss 16/2
  • Syth

Har det också jobbigt med skrik/gråt när sonen ska somna. Det började när han blev runt 2,5 månad, annars har han somnat bara man vaggar honom i famnen och sjunger lite. Jobbigt är det, för det är väldigt sällan min man lyckas lugna ner honom. Visst skriker han med mig också, men det går mycket snabbare för mig att söva honom. Skulle nog gå bättre för min man också om jag inte var så snabb med att hjälpa till, för jag klarar inte av att lyssna på skriken och inte göra något. Ibland är man sin egen värsta fiende...

• Runder

Här har vi en skrikbebis till innan det är läggdags, oavsett om det är på dagen eller kvällen. På dagarna somnar han lättast i vagn men om man vill få något gjort här hemma under tiden han sover går det bäst att lägga honom på mage och klappa honom i rumpan. Då håller han på och bökar med handduken han ligger på (han dreglar mycket nämligen) och efter några minuter lugnar sig skriken och han somnar in. Ibland är han dock helt hysterisk och då får jag avbryta och försöka lite senare. Det är inte alltid samma lösning tyvärr utan nästa dag kan det vara famnen eller somna själv som gäller

På kvällen funkar det bäst att ge honom det sista i flaskan i hans egen säng och då somnar han på det viset. Ibland "missar man dock tåget" och han blir övertrött och det blir en lång kamp att få ner honom i varv.

Han är snart 6 månader och jag tycker också man känner sig lite skurkaktig att dom skriker sig till sömns. Känner väldigt väl igen det där att man blir stressad när det finns andra runtom. Hör på mig själv att man ursäktar sig för nu kommer han att skrika lite innan han somnar

Man får prova sig fram helt enkelt och intala sig att man gör det för deras bästa, de mår ju bättre när de får sin sömn. Lycka till!

• Cynric

Min kille skriker också innan han somnar. Han har blivit värre senaste veckan Håller på att få nå fel på han.
    Han blir lugn oom man bär han och står inne på badrummet med rinnande vatten i handfatet, Annars bara skriker han. Super arg!

• adijen

min son e lika dan. vi lägger oss alltid med honom i vår säng och han skriker/klagar!(beroende på hur trött han är) alltid 5-20min sen somnar han gott. iband får vi sjunga lite. sen flyttar jag han till hans säng efter en stund..

Svar på tråden Min dotter skriker alltid innan hon sover, vad göra?