• Mossagti

CSN, lite frågor!

Anonym skrev 2008-10-10 18:25:38 följande:
    ingen som studerar och vet hur man bäst kan kombinera att få både csn och föräldrapenning????
    30 hp under en termin blir heltid, det blir det även om en av kurserna går på halvfart.

Du kan ta ut fp under den tid du vårdar barnet, men inte när du är i skolan. Du får inte komma över CSN:s inkomstgräns.
  • Mossagti
    Anonym skrev 2008-10-10 18:47:42 följande:
    du menar att om jag läser en 15 hp på helfart o en 15 hp på halvfart så räknas det ändå som studier på heltid?
    Ja, om de går under samma termin. Jag läser till exempel ibland olika halvfartskurser men tillsammans blir de totalt en heltid. Var uppmärksam på hur kursdatumen är bara.

Du kan ta ut fp under de dagar du INTE har skola.
  • Mossagti
    Anonym skrev 2008-10-10 19:25:45 följande:
    verkar ju massa struligt om man alltså måste se till att få csn vissa dagar o fp vissa dagar...... inget ska vara lätt verkar det som!??? blir så less!!!!!
    Men du får ju oftast ett schema från högskolan som sträcker sig över hela terminen. Då är det ju bara att du sätter dig med det och begär fp för övriga dagar. blir det sedan ngt extrainsatt från högskolan så kontaktar du FK och tar bort din begäran för den dagen. Tycker du att det är krångligt råder jag dig att avstå.

Du kan ta ut studiemedel och fp eftersom det är två skilda system. FP är istället för inkomst, CSN är bidrag+lån.
Svar på tråden CSN, lite frågor!