• cornelia74

Springmask..min son fick en kur tabletter igår kväll och de borde vara döda..men nu hittade jag flera levande till i kväll..vad göra??

Kan man ge en dos till så här dagen efter den förra? Trodde att de skulle dö av medicinen.. Men han kan väl inte behöva gå med levande maskar i rumpan?? Såå äckligt! Stackarn. Han är 10 år o skäms otroligt.. Kan inte hitta någonstans hur jag ska göra...

• Svar på tråden Springmask..min son fick en kur tabletter igår kväll och de borde vara döda..men nu hittade jag flera levande till i kväll..vad göra??
  • Ilonasmamma

han kan ha andats in nya ägg som nu har kläckts...äggen överlever otroligt länge i dammtussar och linande.

så städa städa städa och byt lakan och underkläder.

vet inte vad det står ang den tid det tar för äggen att kläckas när man väl fått i sig det men det kan ju vara så att de inte blev påverkade av kuren från igårkväll.

sjukrådgivnngen har väl telefon tid dygnet runt?

• cornelia74

Fy f-n rent ut sagt..jag tycker att det är så äckligt!! Vi har tvättat dygnet runt sedan igår o städat hela huset..och vädrat..och han har duschat 2ggr/dag och bytt kläder o underkläder 2ggr/dag..
    Jag får ringa rådgivningen o höra om man kan ge honom en dos till nu. Han är otröstlig.

• Mamma S

Jag tror att maskarna som finns i tarmen kan leva något dygn efter första tablettintaget. Är det Vanquin (stavning?) han fått? Du vet väl att man ska behandla igen efter 14 dagar?

Min äldsta dotter har haft mask många gånger, det är skitäckligt! Om han får tillbaks masken eller om medicinen inte hjälper finns det annan receptbelagd medicin mot mask, bara så du vet.

• cornelia74

jo det är den medicinen han fått..och vi andra har tagit den i förebyggande. Ok, då ska vi kolla igen ikväll om vi hittar några levande ex. I så får vi kontakta sjukvården för att få något starkare. Bara att hålla tummar o tår sen för att vi andra slipper..annars kan jag tänka mig att det kommer att gå rundgång här i huset med så många i familjen

• Mamma S
    cornelia74 skrev 2008-10-11 17:46:37 följande:
    jo det är den medicinen han fått..och vi andra har tagit den i förebyggande. Ok, då ska vi kolla igen ikväll om vi hittar några levande ex. I så får vi kontakta sjukvården för att få något starkare. Bara att hålla tummar o tår sen för att vi andra slipper..annars kan jag tänka mig att det kommer att gå rundgång här i huset med så många i familjen
    Man kan inte ta sådan medicin i förebyggande syfte, tyvärr. Bara att hoppas att ni andra har klarat er. Har sonen yngre syskon? Jag tror att barn lättare får mask än vuxna.

Hoppas ni blir av med eländet snart!
  • TheCoopers

Mamma S skrev 2008-10-10 23:10:52 följande:

Jag tror att maskarna som finns i tarmen kan leva något dygn efter första tablettintaget. Är det Vanquin (stavning?) han fått? Du vet väl att man ska behandla igen efter 14 dagar?Min äldsta dotter har haft mask många gånger, det är skitäckligt! Om han får tillbaks masken eller om medicinen inte hjälper finns det annan receptbelagd medicin mot mask, bara så du vet.
    Äggen kan leva minst ett par veckor utanför människokroppen. Barn återinfekteras ofta av sina egna maskars ägg, om de stoppar fingrarna i munnen efter att tidigare ha kliat sig i stjärten.

Läkemedlet dödar maskar och larver, men äggen påverkas inte. De kan leva i ett par veckor och nya maskar kan födas. Därför behöver man ta medicinen en gång till efter två till tre veckor för att säkert bli av med masken.

För att säkert bli av med springmasken måste de som drabbats vara extra noggranna med att tvätta sig och hålla rent under den två veckor långa behandlingstiden.
Svar på tråden Springmask..min son fick en kur tabletter igår kväll och de borde vara döda..men nu hittade jag flera levande till i kväll..vad göra??