• Pumsan

Snedtak...:(

Hjälp!

Vi ska flytta till ett superfint o nytt hus, kanon på alla vis men...

Det är snedtak på hela övervåningen så massor av utrymme försvinner ju utmed väggarna:( Tänkte ha våra garderober i det extra sovrummet på övervåningen då sovrummen nere är rätt små och vi behöver få in en dubbelsäng + en spjälsäng snart.

Nu till mitt problem.. hur i kattsingen ska vi göra för att få en snygg förvaring för våra kläder? Vanliga garderober gåt ju inte in..

Skulle vara såå tacksam för svar!

• Svar på tråden Snedtak...:(
  • Viewsonic

Skjutdörrar med låga Elfabackar innanför där det är snedtak.

dator heter det. datOR...
  • Pumsan

Hmm.. hur menar du? Är trött o hjärnan går på lågvarv..:)

• Viewsonic

Jag vet. Det är så här hemma jämt.

Eftersom det förbannade snedtaket antingen är en källa för huvudvärk (dunkar huvudet i väggen) eller är en vägg med massa outnyttjat utrymme bakom så kan man ta bort helt eller delvis denna halva vägg.

Sen sätter man skjutdörrar istället för vägg, modell låg, eller vikdörrar. Bakom låga backar med lådor från Elfa.

• AnnaGBG

Man kan ( förutom att montera skjutdörrar - som är en bra idé ) faktiskt snedsåga garderober för att få in dem under snedtak. Det har vi gjort.

Sen kan du hänga draperi, för. Ställ in låga backar el hyllor el en stång och häng för något snyggt tyg.

• Viewsonic
    AnnaGBG skrev 2008-10-10 23:34:54 följande:
    Man kan ( förutom att montera skjutdörrar - som är en bra idé ) faktiskt snedsåga garderober för att få in dem under snedtak. Det har vi gjort. Sen kan du hänga draperi, för. Ställ in låga backar el hyllor el en stång och häng för något snyggt tyg.
    Smart! Har jag aldrig hört!
  • AnnaGBG
    Viewsonic skrev 2008-10-10 23:42:39 följande:
    Smart! Har jag aldrig hört!
    Jorå, Ikeas garderober och en tigersåg! Sen finns det kantlister att stryka på. Inuti ser det lite skumt ut men utifrån ser det bara bra ut

El helt enkelt bara platsbygga garderober i MDF eller något, inte alls avancerat faktiskt.
  • Marsflickan78

Vi bor också i nytt hus med snedtak och ska så småningom göra samma lösning med Elfa-system; ha trådbackar i mitten och klädstänger på vardera sidan. Sen ha skjutdörrar. Grannarna har gjort så och det blev skitbra!

• Marsflickan78

TS - vad för typ av hus ska ny flytta till?

• Susanne905

I dagens läge så finns det många olika smarta lösningar, men jag hade nog platsbyggt garderober med hyllor och monterat skjutdörrar framför.

• Viewsonic
    Susanne905 skrev 2008-10-11 12:33:07 följande:
    I dagens läge så finns det många olika smarta lösningar, men jag hade nog platsbyggt garderober med hyllor och monterat skjutdörrar framför.
    Absolut. Snyyyyyyyyyyyggt!
  • Pumsan

Tack så mycket för era svar! Fick en strimma hopp om att hitta en vettig o fin lösning till våra kläder:)

Har satt in bilder i mitt galleri på huset, dom är några månader gamla men man ser ju på ett ungefär hur det ser ut idag:)
    Tak o den mesta trä-färgen ska målas vita så småningom.

Håller som bäst på att lägga upp hissgardiner och belysning i hela huset.
    Räknar med att vara helt inflyttade om två veckor:)

Än en gång, tack för era svar!

• Marelb

Beror ju lite på åt vilet håll man har snedtaket i förhållande till garderoben. Antingen kan den ju vara i bakre garderobsdelen och då skulle jag föredra skjutdörrar. SÅ ska vi göra i det större sovrumme på ovanvåningen. I barnens rum däremot är snedtaket på högra sidan av garderoben. Det blir alltså en trekantig garderob framifrån. Där ska vi platsbygga. Köpa trådbackar på Ikea. Göra hyllplan och stänger. Sen blir det draperi framför på nedre delen men på den övre trekanten som det då blir så ställer vi helt enkelt in korgar eller lådor för förvaring. Svårt att göra draperilösning överst liksom. Är det någon som hänger med???

En son 2002, en dotter 2005, ett mf oktober 2008
  • Joonas

Man kan också sätta vanliga garderober framför snedtaket. Sådana som är i fullhöjd. Om man lämnar ett hål i mitten av väggen, alltså sätter inga garderober där, kan man där sätta två dörrar som man hänger speglar på. Då får man en klädkammare bakom garderoberna. Framför speglarna kan man sedan sätta två hurtsar på hjul, som man lätt skjuter undan om man vill in bakom och hämta lakan, resväskor eller julgranspynt!

• Popi

Ja, det är ett gissel med snedtaken... , som viewsonic föreslog så kan man få ytan till förvaring. Beroende på hur lågt det är invid väggen så kan man kanske få in hängande kläder också?

I andra rum m. snedtak kanske du kan sätta låga bokhyllor längs väggen...

Svar på tråden Snedtak...:(