• Äldre 11 Oct 00:52
    28598 visningar
    49 svar
    49
    28598

    Hur påverkar snus graviditeten?

    Nån som vet något om hur snusande påverkar graviditeten?
    Hej! Trots att snusande är rätt utberett i Sverige bland tjejer numera, känns ändå som det finns väldigt lite info om just snus. Rökning däremot finns hur många studier som helst på. Vår bm varnade för rökning och snusande och självklart har jag slutat helt nu, men jag är ändå nyfiken. Ingen som känner till någon studie om snusets effekter på fostret etc?

    Måste säga att illamåendet gjorde det oerhört enkelt att sluta snusa. Skönt!!!!!! Nån mer som slutat i samband med graviditet förresten? Svårt/lätt? Några problem med graviditeterna?

    Mitt foster (är i vecka 8+0) är enligt det VUL vi gjorde i går "litet för sin ålder". Funderar på om det kan ha med snusandet de första veckorna att göra?

  • Svar på tråden Hur påverkar snus graviditeten?
  • Äldre 11 Oct 02:33
    #1

    Niktoinet finns ju i både snuns och cigaretter: "Nikotinet, som även finns i snus, gör att blodflödet i livmodern och moderkakan minskar och fostret får mindre syre och näring" (http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?c=2617

     http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=5426


    "En svensk-amerikansk studie är den första som studerat hur snusandet påverkar ett ofött barn. Snus innehåller också flera tusen ämnen som tex nitrosaminer, metallföreningar och kolväten. Nikotin som är det ämne man blir beroende av som tobaksbrukare finns i höga halter i snus. En "prilla" har en nikotinhalt motsvarande 2 starka cigaretter. Nikotin passerar över via moderkakan och når därmed fostret med både känd och okänd påverkan.
    Enligt studien kan barnets födelsevikt minskas. Dessutom fördubblas risken för att barnet ska födas för tidigt. Risken för havandeskapsförgiftning ökas också hos den blivande mamman.


    Hur mycket du röker och snusar står i direkt proportion till risken för fosterskador. Så fort du slutar kommer det fostret till godo. " (http://www.niomanader.se/content.asp?ID=76)


    Maja 070703
  • Äldre 11 Oct 02:48
    #2

    Heliga guds moder... vilken tur jag slutat. Min lilla bebbe visade bara 10mm igår på ultraljudet (var troligtvis i vecka 7+5 igår) och doktorn tyckte fostret var bekymmersamt litet för sin ålder. Nu kan jag inte låta bli att fundera på om det kan ha med snuset att göra-- att jag snusade när jag blev gravid, och sen gradvis trappat ner (nu är jag snusfri tack och lov). hemska tanke!

    Ska kolla de länkar du tipsar om. Tack så mycket!

    Ni andra - någon som har liknande erfarenhet av för litet foster och som också har snusat?

  • Äldre 11 Oct 07:59
    #3

    Jag tror inte det är snusandet så tidigt som gjort att fostret är litet. Du är ju bara i v.8 nu och verker ju ha slutat för några veckor sen. Att man snusar veckorna mellan ÄL och BIM är ju jättevanligt! Har väldigt svårt att tro att det lilla du snusat efter det påverkar fostret så snabbt. Finns ju de som röker och snusar hela graviditeten och får helt friska normalstora barn. Jag tror det påverkar mer sen när den får näringen via moderkakan!

    Din bebis växer säkert till sig så ta inte på dig skulden för detta, det är inte snuset som gjort den liten!!

  • Äldre 11 Oct 23:51
    #4

    puh...... tack lammet!

    Ingen som har någon bra kur för att få foster att växa lite snabbare?? :)

  • Äldre 12 Oct 00:06
    #5
  • Äldre 12 Oct 00:40
    #6

    Snus är nog ganska lika rökning när det gäller skadlighet på fostret, då båda två innehåller mängder med nikotin (snus innehåller väl till och med mer nikotin än cigaretter?)

    Jag slutade snusa för 2½ år sedan, hade ingen anledning att sluta, utan kände bara att det fick vara nog.. Hade snusat dygnet runt i 14 år (hade alltså snus inne även när jag sov), gick åt en dosa per dag.. Var inga som helst problem att sluta, bara jag bestämde mig.. Visst, jag grät, skakade & mådde dåligt första veckan, men det gick över..

  • Äldre 12 Oct 01:55
    #7

    Fantastiskt bra att du hittat en länk HannaPanna! Tog lite tid innan jag fattade att jag kunde ändra storleken på bokstäverna till 65% för att kunna se vad det stod, men sen läste jag det som stod från s 107 och framåt. Inte helt tillförlitlig undersökning, men ger ändå vissa indikationer. Tack!

  • Björkm­an
    Äldre 12 Oct 02:11
    #8

    Enligt forskning på området har det visat sig att snus har en hälsobringande effekt vid graviditet. I flera fall har snusning lett till okomplicerade förlossningar som annars skulle ha varit det, och i ett fall födde en mor en välskapt son på Stockholms tunnelbana helt utan smärtor. Detta hävdade hon var snusets förtjänst.
    I en annan studie slås det fast att mödrar som snusat under graviditeten har fött barn som senare i livet klarat sig bättre än genomsnittet. Om man tittat på totalt misslyckade människor så är ofta fallet att deras mödrar inte snusade under graviditeten och därmed är det bevisat att snusningen påverkar i positiv riktning.
    Barn vars mor snusat före, under och efter graviditeten får således mycket välskapta och framgångrika barn.
    Det skall också tilläggas att dom som gjort denna undersökning förmodligen kommer få Nobelpriset i medicin 2010, och att deras mödrar alla snusade under graviditeten.
    Om ni vill läsa mer om detta är det bara att göra det.

  • Äldre 12 Oct 02:46
    #9

    Öh???

  • Äldre 12 Oct 04:33
    #10

    Snälla säg att du skojar med oss, för det där låter totalt idiotiskt i mina öron..


    Björkman skrev 2008-10-12 02:11:09 följande:
    Enligt forskning på området har det visat sig att snus har en hälsobringande effekt vid graviditet. I flera fall har snusning lett till okomplicerade förlossningar som annars skulle ha varit det, och i ett fall födde en mor en välskapt son på Stockholms tunnelbana helt utan smärtor. Detta hävdade hon var snusets förtjänst. I en annan studie slås det fast att mödrar som snusat under graviditeten har fött barn som senare i livet klarat sig bättre än genomsnittet. Om man tittat på totalt misslyckade människor så är ofta fallet att deras mödrar inte snusade under graviditeten och därmed är det bevisat att snusningen påverkar i positiv riktning.Barn vars mor snusat före, under och efter graviditeten får således mycket välskapta och framgångrika barn.Det skall också tilläggas att dom som gjort denna undersökning förmodligen kommer få Nobelpriset i medicin 2010, och att deras mödrar alla snusade under graviditeten.Om ni vill läsa mer om detta är det bara att göra det.
Svar på tråden Hur påverkar snus graviditeten?