• MammaCh

Tips för sluta må illa

Hej! Mår ni också illa? Inte så att ni spyr, utan snarare så att det känns som nån håller två fingrar mot ert struphuvud? Samtidigt som det drar/suger obehagligt i magen?

Här är efter en del experimenterande, mitt bästa tips för att få bukt med det hela (dämpa några timmar):

1. Halvt knäckebröd med leverpastej och ett glas blåbärssoppa.

2. Kanelbulle (Findus frysta värmer man lätt) med mjölk

3. Rostad macka med räkost + mjölk.

Tyvärr är ju tips 2 och 3 väldigt onyttigt, men vad fan gör man när man mår så illa att man knappt kan tänka klart? Dock rekommenderar jag leverpastejmackan och blåbärs (-eller saftsoppan), järn behöver vi ju och det finns ju gott om i leverpastej. Och tar man massa c-vitamin till (blåbäbärssoppa finns massa i) så tas järnet bättre upp. Knäckebröd - bra med fibrerna för tarmarbetet.

Obs! Läste nyligen att man inte ska dricka mjölk samtidigt som man vill tillgodogöra sig järn. Tydligen hämmar kalciumet järnupptagningen.

Vad är era bästa tips? Dela gärna mer er! (Antar att många kräks av bara tanken på leverpastej...)

Ett halvt knäckebröd med massa leverpastej och ett glas blåbärssoppa - det är mitt bästa (åtminstone nyttigaste) gå-upp-mitt-i-natten-för-att-få-bukt-med-illa-måendet-tips! Man får både i sig järn och c-vitamin och suget i magen upphör en stund i alla fall. Vad är ditt bästa tips?

Rostbröd med räkost funkar finfint annars - men är ju betydligt mindre nyttigt. Kanelbulle och mjölk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-11 02:05
    Oj! Blev vist dubbelt där på slutet. Sorry!

• Svar på tråden Tips för sluta må illa
  • MammaCh

Gaviscon - antar att det är nån slags receptfri tablett? Funkar dem? Hur ofta ska man ta? Börjar lägga på i vikt av det här ätandet förstås........

• MammaCh

Typiskt. Var så nöjd med att jag hittat min grej för att dämpa illamåendet (leverpastejknäckebrödet med blåbärssoppa ni vet).Min lilla mormor förstörde tyvärr denna diet för mig genom att meddela att blåbärssoppa är hur förstoppade som helst.... Och nu när jag tänker på det... när var jag på toa sist och gjorde nr 2?

Glöm mina rekommendationer om blåbär alltså! Får bli fruktsoppa istället...

Grattis till pluset Krut34!

• MammaCh

Hm, de där armbanden låter ju som en finfin idé. Förutom att de kanske syns att man har dem då? Är lärare och vill inte att eleverna ska få veta än... Undervisar bland annat i sex och samlevnad och häromdagen stirrade en elev rakt på mig och frågade: Men hur känns det när man är gravid?

Trodde jag skulle rodna ihjäl mig, tänkte hur f-n kan hon veta. Tills jag fattade att hon bara frågade rent allmänt. Så jag svamlade på om illamående och det är ju sant :)

Idag mådde jag så illa att jag verkligen inte kunde tänka mig NÅGOT som fanns i kylen. inte ens räkostmackor. Och blåbär blir det ju som sagt inget med längre. Så jobbigt att inte kunnna äta när jag vet att äta nåt är det enda som hjälper. Blev till slut lite fil med fryst frukt (körde den i mikron) och en halv banan och typ fem flingor... Blev bättre en timme iallafall.

Kan inte åka buss längre, den saken är säker. Var tvungen att ta bussen idag och hamnade jämte nån man som luktade såå illa. Tyckte jag. Han såg normalt ren ut, men fy ändå! Gravid eller :)

• MammaCh

Nu har jag shoppat loss och har inhandlat finfina armband. Och för första natten på länge slapp jag gå upp och äta vid halvtre och halvfem. (Äntligen - det här ätandet måste få ett slut. Avskyr att behöva äta när jag inte ens är hungrig). Leverpastejmackor har hamnat på min hatlista nu. Blä!

Mår visserligen fortfarande lite illa, men så mycket bättre ändå med armbanden. (Men fasen vad hårt de sitter... har försökt tänja ut dem, men aj, de ger mig verkligen märken på handlederna. Gjorde dem det på er också?) De där prostafen kanske inte är så dumma ändå......

Svar på tråden Tips för sluta må illa