Du måste logga in för att svara i en tråd.

• CaMi

Färgade linser - baskurvans mått?

Jag har funderat på att inhandla färgade linser. Jag testade det för ett par år sedan, men dessa satt inte så bra på ögat. Nu när jag kikar på färgade linser på nätet har ingen samma baskurva (bc) som jag har på mina vanliga linser. Jag har 8.8 på dem. Min fråga är vilken storlek jag kan tänkas köpa på bc för att kunna använda dem? Fungerar det med 8.6 eller ska jag satsa på större baskurva ex. 8.9?

• Svar på tråden Färgade linser - baskurvans mått?
  • Sanna här

Egentligen ska du prova ut dom hos optiker. Olika märken sitter olika. Men jag skulle ta 8.9 om jag var du. De sitter lite lösare. Går du ner till 8.6 kan dom suga fast riktigt hårt, och det blir svårt att ta ut dom. Dessutom inte nyttigt för ögat att ha för tighta linser.

• CaMi

Sist testade jag hos optiker, men de satt inte bra ändå. Så jag tänkte testa själv den här gången. Men de jag hade ordinerade av optiker sist rörde sig hela tiden då jag blinkade +  att jag knappt så genom dem. Vad var felet med dem, någon som vet??? Och dessa betalade jag alltså en OPTIKER för att prova ut.

• MissOsbourne

Jag skulle prova mig fram.Det är så olika med olika märken.Har haft linser som man sett suddigt igenom och såna som liksom fastnar under ögonlocket när man blinkar och jag vet inte vad.Beställer hela tiden online..=)

• CaMi
    MissOsbourne skrev 2008-10-11 21:25:00 följande:
    Jag skulle prova mig fram.Det är så olika med olika märken.Har haft linser som man sett suddigt igenom och såna som liksom fastnar under ögonlocket när man blinkar och jag vet inte vad.Beställer hela tiden online..=)
    Har du tips på bra märke? Vilken bc har du????
  • MissOsbourne

Hos optikern hade jag 8.7.Nu har jag beställt själv och de var 8.6 och satt bra...=) Freshlook är ett bra märke tycker jag.Och acuvue.Jag kör alltid färgade..=)

• CaMi

Jag har nog surevue i ofärgade. Men har haft frexhlook i färgade och är lite skeptiskt i och med att de inte satt som de skulle. Men du har alltså mindre baskurva än vad optikern sa. Kanske funkar på mig med.

• MissOsbourne

Min optiker hade inte heller ngn koll och dessutom så kostade linserna 1700 när jag fick de där och hade jag beställt från nätet hade jag kmmit undan med 800!Mina freshlook funkar bra på mig.Finns ju en massa olika märken och jag har nog säkert provat de flesta.Vill ha riktigt BLÅ ögon...=)

• CaMi

Jag med. Mina blev rätt blå, men jag såg ju ingenting så vitsen försvann lixom förutom när jag for på fester. Då ser man ju ändå rätt suddigt efter ett par timmar. Men du har alltså MINDRE än din bc och det funkar´``???

• MissOsbourne

hehe*Jag köpte ett par jättesnygga från en tysk sida och de var så suddiga så jag såg ingenting heller men snygg var man..=)

Ja jag har mindre och på mig funkar det i alla fall...=)

• CaMi

Okej, kanske testar det då.

Låter som mig i linserna. SNYGG med man såg INTE mycket.

• Sanna här

Om linserna rör sig mycket är dom för stora. Jag provade 8.6:or som jag knappt får av mig, och det var inte kul alltså. Fick lätt panik när jag fick skräp i ögat och inte fick ur linsen så snabbt som man brukar.

• CaMi

Vad har du i vanliga fall då?

Sanna här skrev 2008-10-11 23:02:56 följande:
    Om linserna rör sig mycket är dom för stora. Jag provade 8.6:or som jag knappt får av mig, och det var inte kul alltså. Fick lätt panik när jag fick skräp i ögat och inte fick ur linsen så snabbt som man brukar.
  • Sanna här

Hade ett par linser med 8.7 utprovad av optiker, dom som var för små var 8.6. Dom linser jag tycker är allra minst/kupigast i sina storlekar är Focus.

• CaMi

Fråga till då?

Om jag har 14 dia, fungerar det med 13.8 eller 14.4 istället?

• Sanna här

Om diametern är större minskar kupigheten, alltså om baskurvan är densamma blir linsen med större diameter ändå flatare. 13.8 ligger ju närmare dig, men du får räkna med båda måtten ihop.

• CaMi

Nu har jag testat beställa, vi får väl se hur de fungerar när de väl kommer.

Det blev bc 8.6 och dia 13.8. *håller alla tummar jag har*

• Sanna här

Ja, en sak är säker, dom kommer att vara klart mindre än dina andra Hoppas det funkar då.

Svar på tråden Färgade linser - baskurvans mått?