• CaMi

Färgade linser - baskurvans mått?

Jag har funderat på att inhandla färgade linser. Jag testade det för ett par år sedan, men dessa satt inte så bra på ögat. Nu när jag kikar på färgade linser på nätet har ingen samma baskurva (bc) som jag har på mina vanliga linser. Jag har 8.8 på dem. Min fråga är vilken storlek jag kan tänkas köpa på bc för att kunna använda dem? Fungerar det med 8.6 eller ska jag satsa på större baskurva ex. 8.9?

• Svar på tråden Färgade linser - baskurvans mått?
  • CaMi

Sist testade jag hos optiker, men de satt inte bra ändå. Så jag tänkte testa själv den här gången. Men de jag hade ordinerade av optiker sist rörde sig hela tiden då jag blinkade +  att jag knappt så genom dem. Vad var felet med dem, någon som vet??? Och dessa betalade jag alltså en OPTIKER för att prova ut.

• CaMi
    MissOsbourne skrev 2008-10-11 21:25:00 följande:
    Jag skulle prova mig fram.Det är så olika med olika märken.Har haft linser som man sett suddigt igenom och såna som liksom fastnar under ögonlocket när man blinkar och jag vet inte vad.Beställer hela tiden online..=)
    Har du tips på bra märke? Vilken bc har du????
  • CaMi

Jag har nog surevue i ofärgade. Men har haft frexhlook i färgade och är lite skeptiskt i och med att de inte satt som de skulle. Men du har alltså mindre baskurva än vad optikern sa. Kanske funkar på mig med.

• CaMi

Jag med. Mina blev rätt blå, men jag såg ju ingenting så vitsen försvann lixom förutom när jag for på fester. Då ser man ju ändå rätt suddigt efter ett par timmar. Men du har alltså MINDRE än din bc och det funkar´``???

• CaMi

Okej, kanske testar det då.

Låter som mig i linserna. SNYGG med man såg INTE mycket.

• CaMi

Vad har du i vanliga fall då?

Sanna här skrev 2008-10-11 23:02:56 följande:
    Om linserna rör sig mycket är dom för stora. Jag provade 8.6:or som jag knappt får av mig, och det var inte kul alltså. Fick lätt panik när jag fick skräp i ögat och inte fick ur linsen så snabbt som man brukar.
  • CaMi

Fråga till då?

Om jag har 14 dia, fungerar det med 13.8 eller 14.4 istället?

• CaMi

Nu har jag testat beställa, vi får väl se hur de fungerar när de väl kommer.

Det blev bc 8.6 och dia 13.8. *håller alla tummar jag har*

Svar på tråden Färgade linser - baskurvans mått?