• NorrVimpel

    Vad räknas som ett IVF försök?

    Om ägget/en inte blir befruktade och kan föras in, räknas det ändå som ett försök?

  • Svar på tråden Vad räknas som ett IVF försök?
  • pp08

    nej, då räknas det inte som ett försök. Hos vissa kliniker räknas dock två avbrutna försök (som inte leder till återförande av ett embryo) som 1 IVF försök.

  • ior1979

    På akademiska i Uppsala ska ett ägg återföras för att det ska räknas som ett försök.

  • fliix

    Jag har upfattat det som att på Sahlgrenska förbrukas försöken även om behandlingen inte leder till ngt ET. Nån som vet om det stämmer?

  • SvenOlsson
    Doftljuset skrev 2019-12-12 04:47:13 följande:

    Jag undrar också hur försöken fungerar :)


    Min erfarenhet från en privat klinik är liknande det som de andra i tråden pratade om (för tio år sen), dvs att det bara är insättning av embryo som räknas som ett försök. Så om för få ägg växer till sig, om embryon inte uppstår eller något annat går snett så har man inte bränt ett försök.
  • LLW
    Doftljuset skrev 2019-12-12 04:47:13 följande:

    Jag undrar också hur försöken fungerar :)


    När vi gjorde våra landstingsförsök räknades även den omgången där inget ägg blev befruktat som ett försök. Bäst att kolla med just din klinik hur de räknar!
  • Söderlund

    Jag fick höra av vårat landsting att behandling, stimulering samt äggplock räknas som ett försök. Det vill säga ett försök även om det inte leder till någon återföring, men också åt det andra hållet, får man flera fina embryon som tex kan frysas hör dom alla till det första försöket.

    Har också hört att om behandlingen avbryts innan äggplock räknas det inte.

  • olilar91
    Doftljuset skrev 2019-12-12 04:47:13 följande:

    Jag undrar också hur försöken fungerar :)


    Jag är inne på min andra IVF nu och klurade också på den frågan innan min partner och jag satte igång. Precis som Söderlund skriver fick jag det förklarat såhär: På varje IVF behandling befruktas alla ägg och odlas vidare. De embryon som inte sätts in går till frys. Blir man inte gravid på det färska som sattes tillbaka sätter man alltid tillbaka de embryon som finns i frys först (om det finns några). Leder den IVF behandlingen inte till graviditet så påbörjas IVF försök nummer 2. Så frysta embryon från en cykel räknas till en och samma behandling. 

Svar på tråden Vad räknas som ett IVF försök?