• Sleepingbeuty

Vi 40+:are som plusas efter ÄD

Även om jag inte har plussat så slår det mig att man behöver ju inte göra FVP eller NUPP, då man har fått en yngres kvinnas ägg och kanske även en ung mans sperma för er som är singlar.
    Nu har det ju även kommit ett enkelt blodprov som man kan ta istället för FVP.vet inte om det praktiseras fullt ut än, men i så fall är det på väg.Det var på nyheterna.
    Sedan bör man gå hos Spec mödravården när man har gjort ÄD och är över 40 år.Just för att vi har en större risk för olika komplikationer som inte andra har.
    Har ni dessutom någon autoimmun skukdom och är 40+ så går man hos Spec där jag bor i allfall.Dels för att vi kan få en tidig havandeskapsförgiftning.proppar och diabetes.För tidig födsel o.sv
    Vi har även rätt att redan få komma i v 10.de yngre som blir gravida naturligt, brukar ju inte få komma förrän i v 12 i vissa landsting.

GLÖM INTE ATT TA ERT FOLACIN!

Nedtrappningen skulle jag hålla på länge med.Som ovan till v 12 resp v 20 med både östrogen och progesteron.
    Även prednisolonet om ni tar det.Lycka till alla!

• Sleepingbeuty

Svenska kvinnor är lurade

Dagens Nyheter presenterar idag en analys där de anser att svenska kvinnor har blivit grundlurade med tanke på att det inte blivit någon utdelning av folsyrepiller eller berikning av folsyra i mjöl i Sverige. Detta trots att de första stora studierna om att folsyra skyddar foster från att drabbas av ruggmärgsbråck kom i början av 1990-talet. Många andra länder har genomfört åtgärder med berikning av mjöl eller utdelning av piller och sett en minskning av antal ryggmärgsbråck. Svenska myndigheter valde att vara försiktiga. Det blev ingen berikning, men de kvinnor som önskar får gratis piller vilket leder till att det mest är pålästa kvinnor som begär pillren.

Källa: Dagens Nyheters nätupplaga, 081013, © Netdoktor.se, Terese Alvén

Rekommenderad dos är 400 mgr eller enklast på recept.Folacin 5 mg.

Tyvärr så missar en del att ta det av någon anledning.Därför klistrar jag in det ifall någon ny tittar in som inte vet.

Jag får väl hoppas att även jag nästa år kan vara med i den här tråden........
    Läser i ÄD tråden, men orkar tyvärr inte svara där då jag vet många svar på många frågor.Men ställ dom i min tråd så svarar jag.Är inte alltid inne på FL.Lite jobbigt ibland när man ligger på is ett tag till.

Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD