• hymafr

Vi 40+:are som plusas efter ÄD

Hej!
    Tjuvläser också lite grann.

Mitt råd är att göra alla test, iaf de ofarliga, även om man inte planerar abort vid "fel" på barnet.
    Kan vara bra att vara förberedd.
    Har en kompis som har ett barn med DS och hon säger att hon gärna hade vetat om det tidigare just för att hon då hade fått en chans att förbereda sig.

• hymafr

Solstickan: Skönt att höra att du, liksom jag, har ett myom. Jag har också fått höra att det inte sitter i vägen - men visst har jag funderat på om det stämmer.

fille: Jag har 80E i BH-storlek och jag märkte inte att mina bröst växte alls, varken under graviditeten eller efteråt. Hade inte heller jättemycket mjölk - fick ge tillägg hela tiden, men kämpade på LÄNGE så mjölkmängden måste ha ökat eftersom jag inte behövde öka mängden tillägg.
    Har däremot en kompis med pyttebröst. Hennes växte så att hon tyckte att det var pinsamt. Fotbollsstorlek eller mer...men framförallt efter förlossningen.

• hymafr

fille: Ja, bomber är väl ett uttryck som jag haft i tankarna ibland...Men jag får dock på mig 80D om det finns marginal att expandera i sidorna.

Tanken är att jag ska göra ett försök till i mars/april.
    Måste bara få ordning på TSH först, bl a.

Men följer med glädje er som redan är gravida. Hoppas innerligt att det går bra för er alla.

Kram

• hymafr

Jag tror till och med att man kan få köpa med någon form av öppet köp. Finns kanske begränsningar förstås, men om det är en vanlig vagn så borde det inte vara några problem i de flesta affärer.
    Ring och fråga!

• hymafr

Solstickan och fille: Ni har samma BF som min svägerska - på min födelsedag! Vad kul om det verkligen blev så!

• hymafr

fille: Nej, min svägerska är bara knappt 30 år och de ska ha en "hemtillverkad".
    Men jag har sagt till henne att inte vänta för länge med nummer två eller tre - själv blev jag gravid snabbt med min dotter, men det verkar som om min kropp inte längre är så pigg på att bli gravid.
    Har även en kompis som har fem barn där de första tre blev till på första försöket, medan de fick vänta på fyran och femman.
    I och för sig inte så jättelänge, men för en som fått tre barn hur lätt som helst och dessutom bara var 30 så är ju 3-4 månader rätt lång tid. (Femman tog ännu längre tid, då var hon 33)

• hymafr

fille: Jag väntar tills vidare, men kan tänka mig att försöka igen i mars/april.
    Anledningen är både att jag känner att jag måste få tid att "hämta mig" och att jag inte känner mig helt säker på att jag vill fortsätta i St Petersburg.
    Jag tycker att hela resan dit (inkl visum) och vistelsen där varit stressande för mig. Kliniken är egentligen det enda där som jag verkligen tyckt varit ok.
    Jag har varit i St Petersburg tre gånger och varje gång är det något som har krånglat ordentligt.
    Jag har ju dessutom varit tvungen att ta med mig min dotter (utom första gången, men då är man ju bara borta över natten).
    Min dotter har högfungerande autism, så hon behöver mer stöd från mig än en vanlig 15-åring. Att lämna henne hos mormor i en vecka är inte ett alternativ, samtidigt som det är mer krävande av mig att ha henne med då hon har svårt för att "slå dank", utan gärna vill ha något att göra hela tiden. Hon vill heller inte gärna pröva nya maträtter så i St Petersburg har vi ätit på Kentucky Fried Chicken varje dag - kyckling är gott, men kanske inte VARJE dag.
    Skulle jag istället åka till tex Riga så slipper jag iaf stressen innan med att fixa visum. Dessutom har jag för mig att man inte behöver stanna lika länge där, eller?
    Finns även flera alternativa sätt att resa dit på.

Har inte bestämt mig än - men det lutar åt att jag byter klinik.
    Jag får återkomma i ämnet när jag bestämt mig.

• hymafr

fille: Tack för ditt stöd. Det värmer.

Hoppas att du får en riktigt härlig helg.

Kram

• hymafr

Liselotte B: Men det är ju förfärligt att en läkare du aldrig träffat har information om dig. Kanske menar du att du var där och träffade läkaren och h*n då sa det?
    Annars så har jag för mig att man bara får läsa journaler på de patienter man själv behandlar.

Själv tänker jag berätta för barnet redan från början om ÄD. Givetvis på ett litet barns nivå. Tex att mamma var tvungen att få ett ägg från en annan tant (obs! ej "annan mamma") för att mammas ägg hade blivit för gamla.
    Kan tänka mig att om man väntar tills barnet "blir äldre" så kan det vara svårt att bestämma sig för när tiden är rätt.
    Sen kan jag tycka att jag kanske inte vill berätta det i alla fall. Helt enkelt för att det ska vara barnets val att berätta.
    Men samtidigt så kommer ju den närmaste släkten och mina närmaste vänner känna till det - så det kanske inte går att bevara "hemligheten" i alla fall.

• hymafr

Hej allihopa!

Tycker det är jättekul att läsa om er och era magar. Hoppas förstås att jag själv får uppleva det igen...

Mitt lilla brorsbarn blev kollad igår också, precis som dina pyren fille. 5,6 mm där också De kanske följs åt ända till 26/5?

• hymafr

Tröstekramar till dig makima!

Men det betyder väl att du lyckades bli gravid - men det var något fel på ägget, eller hur?

Ta det nu lugnt och vila upp dig så att du orkar ta nya tag efter nyår.

Kram

Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD