• Igor

Vi 40+:are som plusas efter ÄD

Hej
    Alla ni 40+:are som genomgått ÄD och lyckats med att få ett plus på stickan är välkommen till dettaa tråd.

Jag tänkte att vi här kunde diskutera allt från glädjeämnen till sådant som man oroar sig för.

Och om lyckan håller i sig kanske följas åt fram till förlossningen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-11 15:40
    Skulle naturligtvis varit plusar och inte plusas. :)

• Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD
  • Igor

Samma sak här solstickan. Tänker när jag kommer hem från arbetet att man ska titta på Tv en stund. Men det blir 2 sec sedan sover jag. Fram till det är dags att gå till "sängs" ;).
    Märker inte så mycket av det på dagarna när man är igång men sedan när kvällen kommer som sagt och man tar det lugnt.

Men kul för dig kille att ha någon att prata med om hur det kännns. Själv använder vi detta forum istället.

Dessutom mår jag fortfarande lite illa nästa varje dag. Festligt nog värst framåt eftermiddagarna och inte på morgon som brukligt är. Kan det bero på medicinerna tro.

Själv ligger jag lågt med att berätta för folk om min graviditet eftersom jag ska byta arbetsgivare 1 feb. Hela min arbetsplats byter arbetsgivare och vi måste följa med antingen vi vill eller inte annars blir vi utan jobb. Men jag skulle inte tro att min nya arbetsgivare blir så glada över att jag bara kommer att arbeta 3 mån och sedan gå på gravledighet och inte mina arbetskompisar heller. Så jag väntar in i det längsta med att släppa den "bomben".

Hoppas också på att fler hittar hit så småningom.

• Igor

När jag var på ultraljud för 1 vecka sedan så min gyn åt mig att jag skulle kontakta mödravården och börja gå där. Fick lite dokumentation om min ÄD med mig och bild på bäbisen.
    Med andra ord var jag indirekt inte välkommen dit mer.

Vet nu inte hur jag ska göra om man ska berätta om ÄD på mödravården eller inte. Hur har ni andra gjort och när kontaktade ni mödravården?
    Har ni funderat på fostervattensprov eller NUPP tester??? Brukar ju vara brukligt när man är äldre. Men efter ÄD känns ju inte det så aktuellt eller hur? Riskabelt om inte annat.
    Själv kan jag tänka mig att genomgå en sk NUPPtest men inte fostervattensprov.

• Igor

Tror som ni andra att den vanligt MVC bedömmer om man behöver gå på specialmödravård också. Så vänta tills du varit på MVC solstickan och hör med dem vad de tycker.

Skulle också ha velat gjort ett extra UL i vecka 10 men när min gynekolog sa så där att nu är det bara att gå till MVC så vet jag inte om jag vågar ringa.
    Jag betalar inget eftersom det går på högkostnadskortet och jag är uppe i frikort vid det här laget. Så för den skull skulle det inte göra något.
    Arbetar också heltid.

Ska börja min nedtrappning av medicin nästa vecka dvs v.10. Enligt min gyn i sverige skulle moderkakan ta över all produktion redan nu och man borde kunna sätta ut all medicin tyckte han. Men inte Riga. Vågar inte frångå deras ordination dessvärre.

• Igor

Hej Sleepy. Kul att du är inne och tittar och delger oss info. Alltid välkommet. Alla är välkommna att vara med i denna tråd. Tänkte mest att inte alla vill läsa om våra funderingar och för vissa kan ju vara extra jobbigt om man inte plusar efter att ha gjort försök på försök. Men vill man läsa och vara med är det bara kul.
    Tror tyvärr inte att de gör varken NUPP eller blodprov i mitt landsting utan bara FVP. MEN det tänker jag inte genomgå hellre chansar jag. Äter folacin i form av multivitamin Mitt val kvinna det borde räcka eller hur?
    De andra medicinerna har jag inte börjat trappa ner en som sagt var.
    Ja det var trist för tigermom. Har dock missat att läsa om det. Får in i det andra forumet nu och se vad som hänt. Trist.

• Igor
    Svar på #10
    Hej
    Fille:Min MVC gör inte ultraljuden själva utan man måste åka i väg och göra det. Görs inte ens i stan utan man får åka till en annan ort och göra det. Och då rutin UL i vecka 17-18. Kanske de gör NUPP test på special mödravården? Men då måste jag också åka till en annan stad. Får väl göra det antar jag.

Kul att det är fler som hittar vår tråd ZXZY. Hoppas att du stannar kvar. Antingen du plusar eller inte. Det är alltså KUB test som man kan göra utan risk för barnet. Den kan jag tänka mig genomgå.
  • Igor

Ninnie65: skönt att höra att din nedtrappning var så kort. Har fått med lite medicin från Riga men den räcker inte så länge till. Ffa Dexametazoni då som inte finns i Sverige att få tag på i rätt styrka. Kul föresten att du hittade hit till denna tråd.

• Igor

Inte skulle jag våga köpa barnvagn i förväg inte. Får väl klara sig utan i så fall. Det ändå man verkligen måste ha är väl en bilbarnstol för att få med sig bäbisen från BB. :) Vet att man inte får åka hem utan i alla fall i detta landsting.

• Igor

Hej
    Vet inte hur man ska kunna vänta ändå till v. 17-18 för ett nytt UL. Tänkte om man får göra ett NUPP test nu så får man ju sitt UL samtidigt men inte då då gör min Gyn inte NUPP test. Får väl ringa min MVC då och försöka få komma dit i alla fall. Inte för att de gör NUPP testen kanske men för hoppningsvis kan de höra fosterljud i alla fall.

Det är en fruktansvärt väntan detta och man känner sig aldrig riktigt säker på om det kommer att gå vägen hela vägen ut. Vissa dagar spänner brösten och vissa inte. Däremot mår jag ständigt illa, speciellt av lukter. Men sådana tecken är endå tecken på att det finns någon därinne som växer och förhoppningsvis mår bra.

• Igor

Jag gick från kliniken direkt efter ÄD ner till båten. Sedan tog jag båten hem. Men sedan dagen därpå var jag igång och arbetade. Tog det lite lugnare några dagar men var inte sjukskriven, tror som Ninnie fastnar det så gör det oberoende vad man gör. Vissa saker som tunga lyft, stress och sex de första dagarna bör man kanske undvika för säkerhet skull men annars fick man leva som vanligt enligt min doktor.

Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD