• Igor

Vi 40+:are som plusas efter ÄD

Hej
    Min privata gyn tog inte NUPP test så nu ska jag ringa på måndag och försöka få ett vanligt UL i alla fall. Tror inte vanliga MVC tar ultraljud mer än en gång under hela graviditeten nämligen det i vecka 18 tyvärr.

Makima: Visst kan man säkert testa tidigare än kliniken säger vara bara beredd på att få ett negativt svar. Skulle nog vänta till det datumet som kliniken sagt till dig. Lycka till och hoppas det blir positivt då.

Usch min klinik i riga skulle skicka mig ett nedtrappningsschema så att jag kan börja trappa ner på måndag men jag har inte fått det ännu. Less på alla mediciner. Har inte fått börja trappa ner alls ännu.

• Igor

Jag fick 2 embryon insatta. Hellre riskerar jag att få tvillingar än ingen alls. Så resonerade jag. Fick välja. Väntar inte tvillingar.

• Igor

Bette: Min klinik som satt in äggen sa ingenting om min livmoder men jag tror som Ninnie65 skrev att livmodern anpassar sig efter barnet/barnen.

• Igor

Jag tog både urinprov (flera stycken faktiskt) några dagar efter varann för att vara säker och så var jag i väg och tog blodprov. Fick vänta flera dagar på svar på blodprovet bara men det var skönt att veta att det var bra värden där. Tog ett till senare i vecka 6 och såg att det stigit rejält.

Har fått mitt nertrappningschema nu. Ska minska progynon med halva tabletter och 1 mgs tabletter. När man bara har 2 mg tabletter och de går inte att dela. Vad trött jag blir. Har mailat tillbaks nu och ska se om man kan få någon annan variant på schemat. Annars får jag ut och jaga efter 1 mg tabletter i alla fall.

Angående anglosound tror jag inte att det är farligt det är ju bara vanligt ultraljudsvågor precis som UL är. Men förhoppningsvis ska vi väl snart känna fosterrörelser i alla fall från vecka 17- 20 någongång. Och då kanske man inte behöver denna apparat längre vad vet jag.

Nu ska jag försöka få tag i min gyn och se om jag kan få tag i en tid för ett extra ultraljud i alla fall.

• Igor

Hej
    Ja visst är det märkligt Ninnie. När jag var i Riga skulle jag börja med nedtrappningen vecka 7-8 och nu efteråt först i vecka 10 och som sagt med nedtrappning var 3 dag och då 1 mg i taget...Such. Tur man har en gyn som är hjälpsam numera. I början var han inte det. Men nu lovade han till och med att stanna kvar nästa torsdag så jag skulle hinna dit på ett extra ultraljud och dessutom fick jag mina progynon 1 mg tabletter.
    Har frikort både på medicin och läkarbesök numera så det kostar mig ingenting heller direkt. Tycker synd om er som inte hittat någon gyn som använder sig av högkostnadsskyddet. För mig har det varit perfekt.

• Igor
    Svar på #53
    Hej fille
    Hur länge skulle ta 2 progynon om dagen?
  • Igor

Visst Ninnie är det märkligt. Ska minska med 1 mg var 3 dag på progynon och sedan progesteronet lika så MEN kortisonet det ska jag inte trappa ut det ska sätta ut direkt efter jag slutat med nedtrappningen av progynon och progesteron. Visst är det väl märkligt.

Inte verkade hon i riga fatta heller fast jag förklarade att det inte gick att dela progynon tabletterna. Jo då skrev hon det var en vanlig prosedur att dela tabletter. Det har jag gjort mycket men INTE DESSA. Tur att man har frikost annars hade jag inte köpt ut en hel ny ask bara för nedtrappningen. Girr...

Trodde också att kliniken hade någon form av policy hur nedtrappningen ska gå till men det verkar inte så.

Själv är jag i vecka 10 nu. Tänker som du en vecka närmare målet jag med. Ska bli skönt när man når vecka 28, då är ägget inte längre bara ett ägg utan ett BARN. Glad för dig, Ninnie

• Igor

Grattis Makima.
    Förstod nästan det när du beskrev dragningarna i ljumskarna tror det enbart kan bero på graviditeten och inga mediciner.

Ninnie håller med dig blev nästa lite förbannad på riga när jag förklarade för henne hur tabletterna såg ut i Sverige och hur små de var och hon fortfarande häftade att de gick att dela. Ja, jag nu är det ju löst i alla fall. Måste kännas skönt att det sparkar så pass i magen för då vet man att allt är ok i alla fall även om det kan bli lite jobbigt med sparkarna också förstås. Nu går man och undrar hela tiden om allt är ok eller inte. Dessa mediciner gör det inte enklare precis vet inte som vissa symtom beror på medicinerna eller graviditeten.

• Igor

Bette: Jag kommer att göra av med 20 askar Progesteron totalt och 2 burkar 2 mg progynon och 1 burk 1 mg progynon. Samt 10 askar dezametazoni (från riga). Ja, jag har använt progesteron vag från apoteket och sedan därimellan utrogest kl 16.00 (tabl som jag fått från Riga. utav dessa har jag gjort av med 4 förpackningar.
    Fick också procren 3,75 mg som nedregleringsspruta.
    Medicinen i Riga är bra mycket dyrare än i Sverige om du får den på högkostnadsskyddet förstås. Du kanske kan be din gynekol att skriva ut mer medicin åt dig istället för att handla allt i Riga?
    Dezametazoni och utrogest tabletter finns dock inte i Sverige.

Lycka till Bette. Jag var också på AVA kliniken i Riga för det är väl dit du ska eller minns jag fel.

• Igor

Hej
    Vet inte om de har vagitorium progesteron i Riga men de har tabletter istället. Min doktor på Ava riga tyckte jag skulle ta dessa dagtid så jag fick 3 förpackningar av dessa med hem. Tar 4 tabletter per dag av dessa + 2 vag progesteron dagligen.
    Angående nattarbete har jag ingen aningen ifall det skulle påverkar graviditeten men jag tror inte det.
    Däremot har jag helt slutat med kaffe (mer eller mindre i alla fall) gjorde det redan någon månad innan för att vänja mig.

Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD