• fille

Vi 40+:are som plusas efter ÄD

Roligt Solstickan att du har skrivit in dig på MVC! Är det inte härligt att det har gått bra hittintills Jag ska försöka sluta noja mig jag med nu.

Vid vecka 11 borde risken för missfall vara väldigt liten, även om det fortfarande finns en risk. Men å andra sidan kan det ju hända senare oxå. Så det är nog bra om vi alla kan försöka glädjas åt våra bebisar

Gick bra hos MVC idag, fick tid för KUBB nästa onsdag. Mitt blodtryck hade gått ner lite oxå tack o lov.

Jag vill gärna vara med på BF - lista! Ser att Solstickan och jag har samma BF -dag Jag tror faktiskt att jag ligger nån/ngra dagar senare (så står det på min journal från MVC) men jag får ändra på datumet senare.

Igor BF 090518
    Solstickan42 BF 090526
    Makima BF 090630
    Fille BF 090526

• fille

Makima: Jag tog inte det som påhopp, skrev bara vad jag tyckte i frågan

• fille
    hymafr skrev 2008-11-05 09:55:01 följande:
    Solstickan och fille: Ni har samma BF som min svägerska - på min födelsedag! Vad kul om det verkligen blev så!
    Näe, vad roligt! Din födelsedag dessutom Din svägerska, har hon oxå gjort ÄD?

Hur mår du?
  • fille

Igor, Visste du innan att du hade trångt bäcken? Det kommer säkert att gå bra ändå. Jag tror oxå att det kan bli tidigare BF för mig men man vet ju aldrig... just nu känner jag att jag skuller vilja ha normal förlossning om det går. Får lyssna till barmorska och vad som är bäst för mig och bebbarna.

Bette: Du ska se att de tre veckorna går fort! Tur att du jobbar så du inte går och tänker på det hela tiden

• fille
    hymafr skrev 2008-11-06 09:51:08 följande:
    fille: Nej, min svägerska är bara knappt 30 år och de ska ha en "hemtillverkad". Men jag har sagt till henne att inte vänta för länge med nummer två eller tre - själv blev jag gravid snabbt med min dotter, men det verkar som om min kropp inte längre är så pigg på att bli gravid.Har även en kompis som har fem barn där de första tre blev till på första försöket, medan de fick vänta på fyran och femman.I och för sig inte så jättelänge, men för en som fått tre barn hur lätt som helst och dessutom bara var 30 så är ju 3-4 månader rätt lång tid. (Femman tog ännu längre tid, då var hon 33)
    Ok, förstår. Men det är lika roligt oavsett hur de är tillverkade
    Jag hoppas att du har hoppet kvar och att det lyckas vid nästa ÄD-försök! Det var väl i mars/april om jag inte minns fel? Vad är anledningen till att du måste vänta tills dess om jag får vara nyfiken och fråga?
  • fille

Hymafr: Jag förstår dig. Man tycker att det är tillräckligt jobbigt med mediciner, läkarbesök och resor och hotell som ska fixas. Dessutom behöva ordna med visium och att kunna känna sig trygg med att allt funkar, vilket ofta inte är fallet när man ska till ryssland gör att man kanske funderar flera ggr på att byta klinik!

Jag hade oxå funderingar på byta klinik men nu gick det ju bra så jag slapp ta nya beslut. Det verkar ju inte heller vara så länga väntetider heller tex i Riga. Dessutom verkar det inte som man behöver vara borta så länge hemifrån heller. De andra klinikerna i Europa verkar vara minst lika proffsiga så jag hoppas att du finner en klinik som passar dina behov.

Du som har en dotter med extra behov oxå, behöver kanske ta andra beslut och göra det bästa för henne under denna resans gång. Det är tufft men jag tror att du har kraften hoppas att du återhämtar dig och tänker positiva tankar om framtiden så ska du se att det blir till det bästa!

Idag ska jag få besök av mina släktingar från sthlm och jag är så glad att få träffa de! De ska bo hos oss över helgen så vi kan rå om varann ordentligt. Alla vet om ÄD och de är så glada för vår skull. De ända som inte vet ännu är mina små syskonbarn, vi ville inte berätta nåt förän de värsta veckorna var över Men idag ska de få veta att det ska få två nya kusiner till våren

• fille

Oj, det var ett tag sen jag var inne här så roligt att läsa vad som händer.
    Bette: Man kan tydligen bli lite nere/deppad men det är övergående tack och lov. Jag kände inte något speciellt. Det kan ju vara hösten förstås oxå som påverkar. Men snart är det dags för dig att åka iväg, vad kul!
    Håller tummarna!

Blodgrupp fick jag och min sambo uppge innan ET, och vi fick veta vad donatorn hade för blodgrupp. Det kan man tycka kan vara bra att veta ifall det skulle behövas i framtiden. Men man får ju reda på barnens blodgrupp efter de fötts. Kan man inte fråga kliniken där man gör ÄD? De måste kunna förklara varför man inte behöver veta det åtminstone.

Idag var jag på sån KUBB-undersökning och fick se bebbarna igen efter två veckor! Tänk vad de har växt, jag blev helt tårögd. Båda var nästan lika stora 5,6 cm (9 cm hela längden, från huvud till tår) Den ena råkade "lapa" fostervatten vid ett tillfälle, det var sååå häftigt att se! Tyvärr fick jag vara där själv eftersom min sambo är i Sthlm för tillfället men han ska följa med till nästa UL i vecka 18.

Appropå humör, att man kan känna sig deppig etc. Jag har inte haft speciellt mycket biverkningar av medicinerna men NU sedan v6 nån gång är totalt konstig i humöret. Känner knappt igen mig själv.... är så ilsken ibland, gråtmild för minsta lilla och lite smådeppig till och från! Jag får väl vara glad att jag sluppit illamående och får ta det andra helt enkelt

Hoppas att ni andra har det bra! Lycka till med UL och kommande ET!

• fille

Makima, låter roligt med mjölken du behöver kanske kalcium...måste kännas skönt att känna symptomen som ömma bröst och gråtmildhet. Tur att du oxå slipper illamående, det tror jag är väldigt jobbigt. Men man tar gärna dessa symptom, det är det värt eller hur?!
    Här går det undan, du ska redan på andra VUL! Lycka till.

• fille

Bette: Hoppas att gravid-listan fylls på ordentligt nu! Så spännande för dig och ni andra som är på gång runt november, december. Låter bra att sätta in två stycken då chansen ökar för graviditet men oxå för tvillingar om man som du inte har nåt emot det Då har man liksom fått två barn på en gång, kanske det kan räcka med det sen...i alla fall för min del!

Fostren dricker tydligen fostervatten och kissar ut det sen, det är en rundgång

Hymafr: Hoppas verkligen att du ska få uppleva att vänta barn igen! Spännande med din brors bebis, kan vara kul att följas åt Jag har hört att de flesta foster är ungefär lika stora vid vecka 12 men att de sedan blir mer olika i vikt och längd.

• fille

Hej på er!

Jag mår rätt ok nu. Varit tvungen att ta kortisonspray för min förkylning (har astma)men nu verkar luftrören bättre. Men jag känner mig väldigt trött och varm oftast...redan är nånstans i vecka 13. Sista UL gjorde jag förra veckan och det blir inget nytt förän v 19!!
    Förstår hur du känner Igor, det blir så långt mellan gångerna. Vet inte hur jag ska vänta i 7 veckor på nästa UL. Kan ju alltid gå privat men det kostar 700kr. Jag känner inte heller något speciellt, byxorna känns kanske lite trängre men kan ha samma byxor som innan graviditet...konstigt med tanke på twins. Men magen börjar kanske synas om ett par veckor...
    Skönt att höra att ni - Igor och Solstickan mår bra och allt fortskrider som det ska

Bette: Lycka till!

• fille

Bette: Jag förstår din irritation över din svärmor. Just nu drar jag inte heller jämt med min men tack o lov skiljer hon inte på sina barn. Hon tycker bara om att lägga sig i och tycka och tänka en massa Mitt tips som jag själv kommer att hålla mig till är: Håll avstånd! Man måste inte umgås med sina svärföräldrar så ofta, på det sättet minskar man slitningar. Ju mer sällan man träffas desto bättre.
    När det gäller hur ni ska ta upp barnfrågan kan jag tycka att ni kan vänta tills du känner dig säkrare i graviditeten alltså att berätta efter v 12 att ni ska ha barn. Sen behöver ni inte göra så stor sak av det. Kommer hon med kommentarer etc så får du hålla dig iskall och prata om annat kanske De har egentligen inget att ha göra med era problem att skaffa barn om de inte visar ett stort intresse förstås! Då är det ju annat. Men annars får du behandla de som vilka människor som helst. Det viktiga är att ni mår bra!
    Jag tror att både ens egna föräldrar och svärföräldrar har en massa åsikter som de tycker är bra när det gäller hur man tar hand om barn etc.
    Man får sätta skarpa gränser så de inte kommer med massa onödiga åsikter som man inte själv bett om. Det gäller ens egna föräldrar oxå tycker jag.

Så sen, när ni får barn får du nog sätta klara gränser. Hoppas att det ordnar sig.
    Lycka till inför ÄD-behandlingen!

Jöste, tror att de flesta donatorer donerar under flera omgångar. Min donator hade gjort en donation tidigare innan hon donerade till mig.

• fille

solstickan41 skrev 2008-12-14 08:21:13 följande:

Du är på rätt väg Vitsippa Bette, ledsamt att läsa i andra tråden att du testat minus. Du har väl i frysen vad jag vill minnas. Nya tag.. kram på digSanca, jag mår fint, går in i vecka 18 på tisdag, helt ofattbart vad tiden går fort. Snart är jag halvvägs ju :-OMagen syns liite och har blivit liite hårdare. Jag hade en lagom mjukis innan, nja den finns därutanpå nu också Äter mer nu och har gått upp snart 3kg sen insättningen.Kul Igor att du också mår prima, jag ska på RUL den 5 januari. Blir så sent pga resan.Fille, hur mår du o twinsen?Jag försvinner 2 veckor till Thailand i morgon. Önskar er alla en God jul!! är tillbaka i mellandagarna. ps,kikar nog in här om jag sitter vid dator..
    Tack, jag mår bra och twinsen verkar må bra oxå Ska på UL 29 dec. Är i vecka 16+5 och har kännt att det rör sig därinne speciellt när jag ligger i badet och är avslappnad, då kan jag verkligen känna rörelser men det är inte ngra sparkar jag känner direkt utan mer som de ändrar läge...det kommer väl.

Jag läser och följer er må ni tro men har själv haft mycket att tänka på med jobbet och studier så jag inte orkat skriva så mycket

Bette: Såg att det inte blidde plus för dig denna gång. Beklagar verkligen! Du verkar så positiv och stark, jag hoppas att du orkar ta nya tag igen

Sen önskar jag alla andra som kämpar stort lycka till!
  • fille

Ja, gör det Bette. Du kanske tillhör låghormonare, får hoppas det i alla fall!
    Min slemhinna vara "bara" 8 mm, jag hört att många ligger runt 10-12 men läste här på FL att det finns de med 5-6mm slemhinna där läkare anser att det är helt normalt att sätta in ägg! Det beror väl på många saker bla om slemhinnan är treskiktad eller inte och säkert en massa annat oxå.

Det säkert inte dumt att mannen oxå tänker på livstil som kost och extra tillskott av vitaminer och undvika varma bad. Jag vet att mineralen zink och magnesium ska vara väldigt bra för män. De finns i multivitaminer som man kan köpa på apoteket.
    Lycka till

Igor: Vad skönt att allt ser bra ut! Jag håller med att det känns bättre att tala om att man gjort ÄD ifall det skulle bli komplikationer. Jag har ju extrakoll på mig nu eftersom jag har högt blodtryck. Jag fick dessutom lämna prov på bakterieodling från näsa och mellangård! De har det som rutin här nere i Lund om man varit utomlands och gjort ngra ingrepp. Så man inte har tagit med sig ngra bakterier från det land man varit trots rigorös nogrannhet med hygien på kliniken i St.Petersburg där jag var.

• fille

Solstickan: Ja, snacka om oflyt du haft!! Inte klokt att de har sådan dålig service. Stackars dig,gravid och allt. Hoppas att ni kan åka på söndag så ni till slut kan koppla av med lite solsemester

Vitsippa: Det behöver inte alls vara nån fara med bruna flytningar eller rött blod heller för den delen. Som nån annan här påpekade, ta extra progesteron och vila!!
    Jag hade oxå bruna flytningar som sen övergick till rött blod, tror det var runt v6 men det var ingen fara. Det gick över, jag tog iof progesteronsprutor men tror att det går bra med vaggissar eller gel oxå. Hoppas det går bra!

• fille

Har inte varit inne på ett tag igen, bortrest över julen.

Grattis Sanca till ena pyret, beklagar att det andra inte ville va med. Men lycka till med denna mirakel

God fortsättning!

• fille

Igor skrev 2008-12-28 22:53:41 följande:

Tråkigt att du förlorade den ena tvillingen men du har i alla fall en kvar att glädja dig åt. Verkligen ett mirakel som fille skrev. Själv sparkar det i magen varje dag numera. Skönt att känna detta då vet man att allt är som det ska i alla fall.
    Igor, vad kul att du känner sparkar! Visst var du en eller två veckor före mig? Själv har jag inte kännt direkta sparkar men lite pirr och sprattel.

Idag var vi på rutinUL och fick se bebbarna och de rör på sig i alla fall Jag fick nytt BF-datum efter mått av huvuden och lårben.
    Det skiljer bara två dagar på det jag skrev in här så jag låter det stå kvar.
    Det nya BF är: 090524

Ha det fint!
  • fille

Kim Carol skrev 2009-01-07 13:19:56 följande:

Hej!God fortsättning på det nya året!Har följt tråden ett tag, men inte vågat ge mig tillkänna. Det har i alla fall varit jättekul att följa er som har plussat och skrivit här. Själv plussade jag den 10 december.Idag, äntligen!! efter alla julledigheter har vi varit på ultraljud och fått se ett tickande hjärta. Det känns helt otroligt och allt blir så mycket verkligare och därför tänkte jag också försiktigt tassa in här...
    Tusen grattis Kim Carol!!! Du har ju kämpat så länge, lycka till och gläds åt graviditeten
  • fille

Hej Solstickan! Lät skönt med semester i Thailand förutom allt strul Roligt att höra att UL gick bra. Du kunde inte heller hålla dig antar jag...när man ändå har möjlighet att få veta kön kan man inte låta bli liksom ville din man veta oxå?
    Min vet fortfarande inte och vill att det ska vara en överraskning.

Vitsippa: Jag hade väldigt lite symptom runt v8-9 och blev så nojig att jag åkte in till akuten - det var då jag fick veta att det var twins.... så länge du inte har ont eller störtblöder, behöver det inte betyda att nåt är fel men försök få till ett UL om det går så kanske du blir lugnare

• fille

Vitsippa65 skrev 2009-01-09 13:40:44 följande:

fille: tack för stöd! Är i v 10+5 nu tror jag och har i stort sett haft lite symptom hela tiden så det känns så tomt när de försvinner. Jag hoppas ju givetvis på att det inte betyder nåt men man tycker ju man skulle känna nåt... Jag har ett vul inbokat på tisdag så då lär jag få besked i alla fall! Blir både spännande och skrämmande... Har inte ont och har inte haft ont nånting, inga blödningar heller. Pyttelite bruna flytningar vid 2 tillfällen som försvunnit snabbt igen. Ska ta en promenad i solskenet idag eftersom jag är ledig - kanske piggar upp mig lite!
    Låter bra med promenad, man får iaf lite frisk luft och miljöombyte
    Du är så långt gången som v 10+5! Ja på tisdag får du definivt besked!
    Trevlig Helg!
Svar på tråden Vi 40+:are som plusas efter ÄD