• TyraPaloma

Fy fan för sagor (ur feministisk synvinkel!!)

Lånade lite böcker på bibblan för några dagar sen. Det var mest barnböcker.

Läste bland annat flickan med träkjolen. En prinsessa som måste fly pga elak styvmor och tar tjänst på ett annat slott. Prinsen där förolämpar henne, skrike råt henne och puttar henne till och med ner för trappan så hon blir blåslagen. Men ändå gifter hon sig med honom!! Han har bara varit elak genom hela boken och inte gjort något snällt mot henne förrän han inser att hon är prinsessa. VIDRIGT!!

Nästa är eldonet av HC Andersen. En soldat låter en magisk hund springa och hämta prinsessan. Prinsessan sover men soldaten kysser henne och gud vet vad. Han förgriper isg på henne enligt mig. Men nä, hon blir inte arg utan gifter sig med honom.

Är detta vad vi vill lära våra barn? Nä fy fan säger jag bara. När jag läste flickan med träkjolen blev jag faktiskt rejält chockad. Den är fruktansvärd.

Har ni några exempel på liknande?

• Svar på tråden Fy fan för sagor (ur feministisk synvinkel!!)
  • Behemot

Törnrosa (ligger och sover och blir kysst av en vilt främmande karl)
    Snövit (och nekrofilprinsen)

• Trinity78

Jag skrev en uppsats om detta på högskolan, fast om Disneykaraktärer.

Reproductively challenged
  • mmonika77

Hört talas om sagor?!

• Free Spirit

Hørest inte no bra ut alls..får skrive barnebøker selv..

Men Harry Potter er nu inte no bedre å gi barna..

• Behemot

Prinsessan på ärten! (Snacka om att vilja ha ett våp)

• Free Spirit
    margaritha skrev 2008-10-11 20:54:07 följande:
    Törnrosa (ligger och sover och blir kysst av en vilt främmande karl)Snövit (och nekrofilprinsen)
    Gi deg da..et kys har ingent med nekrofili å gjøre..

Les dette før du bruker sådane ord.. no.wikipedia.org/wiki/Nekrofili
  • Behemot

Free Spirit skrev 2008-10-11 20:57:46 följande:

Gi deg da..et kys har ingent med nekrofili å gjøre..Les dette før du bruker sådane ord.. no.wikipedia.org/wiki/Nekrofili
    Ja vadå? Hon ligger i kistan, alla tror att hon är död och prinsen kommer förbi! "Läcker tjej, jag tar med mig henne"
  • Behemot

Det kan ju inte ha varit en liten puss på munnen om det ska få äppelbiten att lossna ur halsen på henne!

• TyraPaloma

Haha, ja det finns många exempel.

Många sagor tycke rjag ändå har ett romantiskt inslag. De är fortfarande inte bra ur feministisk synpunkt men Träkjolen slog rekord för mig. Att han till och med misshandlar henne. Det var tydligen en norsk folksaga.

Ja skriva egna böcker får det bli. Tacka vet jag "Så gör prinsessor" boken.

• Dorian Ertymexx
    TyraPaloma skrev 2008-10-11 20:52:09 följande:
    Lånade lite böcker på bibblan för några dagar sen. Det var mest barnböcker.Läste bland annat flickan med träkjolen. En prinsessa som måste fly pga elak styvmor och tar tjänst på ett annat slott. Prinsen där förolämpar henne, skrike råt henne och puttar henne till och med ner för trappan så hon blir blåslagen. Men ändå gifter hon sig med honom!! Han har bara varit elak genom hela boken och inte gjort något snällt mot henne förrän han inser att hon är prinsessa. VIDRIGT!!Nästa är eldonet av HC Andersen. En soldat låter en magisk hund springa och hämta prinsessan. Prinsessan sover men soldaten kysser henne och gud vet vad. Han förgriper isg på henne enligt mig. Men nä, hon blir inte arg utan gifter sig med honom.Är detta vad vi vill lära våra barn? Nä fy fan säger jag bara. När jag läste flickan med träkjolen blev jag faktiskt rejält chockad. Den är fruktansvärd.Har ni några exempel på liknande?
    NÅGRA exempel? Nämn valfri saga...
Svar på tråden Fy fan för sagor (ur feministisk synvinkel!!)