Inlägg från: hanssons |Visa alla inlägg
  • hanssons

7-sits minibus

Toyota Previa kan jag varmt rekommendera. Köpte ingen själv eftersom de är svåra att få tag i (brukar ofta säljas innan de kommer in i hallarna). Driftsäkerheten och relativt billig att serva. Den previa som jag tänker på är från årsmodell 2001 och uppåt (slutade tillverkas 2005 på europeiskt marknad). Antispinn finns som standard och trpunksbälte på samtliga platser från 2002 (har jag för mig - är dock osäker på om stol 6-7 har trepunktsbälte). Den finns endast med ett motoralternativ - 2.3 liter - manuell eller automatisk växellåda. Bensinförbrukningen mellan automat och manuell låda är störra än på många andra modeller, därför letade jag efter en Toyota Previa med manuell låda. Opel Zafiran har lite mindre "busskänsla" har jag för mig. Jag hade valt Toyotan för främst driftsäkerheten. Kan hålla med om att det finns roligare motoralternativ från andra tillverkare men man tar sig fram även med denna motor. Prova så får du se... man ska trivas i bilen också!

• hanssons

Seat Alhamdra, Ford Galaxy, Volkswagen Sharan byggdes i samma fabrik fram till -05 eller -06 har jag för mig. Modellerna är i grunden från -96. Idag tror jag de är fristående ifrån varandra allihop. Om du tittar på någon från de tidigare modellerna kan du ju känna på mattan under framstolarna och bak till passagerarplatserna om det är fukt eller om det bildats rost i golv. Tydligen vanligt på modellerna eftersom det på något vis kan läcka in i kupén från bakskärmen.

Svar på tråden 7-sits minibus