Anonym när man ringer 112 - Snabbt svar!!!
Om jag ringer och berättar om ett brott jag ser, för 112 och då säger mitt namn. Kan den jag "anmäler" få reda på att det var jag som ringde, eller är det sekretessbelagt??
Om jag ringer och berättar om ett brott jag ser, för 112 och då säger mitt namn. Kan den jag "anmäler" få reda på att det var jag som ringde, eller är det sekretessbelagt??
Nej det borde personen inte kunna få om du säger att du vill vara anonym då du ringer. Ser man ett brott ska man alltid ringa inte undvika samtalet
Ingen aning, men om du inte vill uppge ditt namn så säg vad du sett och låt polisen sköta resten... finns det andra bevis , fotavtryck/ handavtryck och man kan binda peronen till platsen så spelar det ju mindre roll... ?!
Fast att ringa 112 är ju inte samma sak som att man anmäler ett brott. Det enda man gör är att begära assistans av räddningstjänsten. Eventuell anmälan kommer väl lite senare i kedjan?
Däremot måste du alltid uppge telefonnummer när du kontaktar 112 så att de kan ringa tillbaka.
Jag har redan ringt och sa mitt namn och är lite rädd att dem jag berättade om får reda på att det var jag som ringde.
Fast det vore ju bra dumt om det inte var sekretessbelagt. Ingen ska ju t.ex. behöva tveka att ringa 112 när de ser en misshandel.
stämmer endast delvis att det inte är samma sak som att anmäla ett brott, ringer man 112 kan man begära endast polis oxå... då får man ju uppge vad som hänt...
Ingen som vet?
dom e skyldiga att fråga dig först innan dom lämnar ut namn
de tror ja absolut... Ring igen annars och säg att du inte vill att dom lämnar ut uppgifer... Skulle de som hände leda till rättegång kan du kanske tvingas att vittna...
Om du är vittne till ett brott så måste du ju vittna under ed ifall det blir rättegång.