• Kun

Photoshop, hur sätter man ihop flera bilder?

Kan någon photoshopexpert förklara hur man sätter ihop 2 bilder eller flera?
    Har photshop CS3 (engelska).

Det bästa en far kan göra för sina barn,är att älska deras mor
  • Svar på tråden Photoshop, hur sätter man ihop flera bilder?
  • inze

Enkelt uttryckt får man först utöka arbetsytan på den ena bilden med så mycket att nästa bild får rum och sedan kopiera den och klistra in den i det tomma utrymmet. Jag har i alla fall inte hittat nåt annat sätt.

I t ex PhotoFiltre kopierar man bara den bild man vill klistra in och välje sedan Klistra in special på den andra bilden och väljer hur man vill sätt ihop dem (till höger, väster, över eller under).

• Kun

inze, tack för din förklaring , men tyvärr så förstår jag ej hur du menar (jag behöver från punkt till pricka förklaring ).
    Jag satt nästan hela dagen igår för att klura ut hur man gör och idag fortsätter jag klura, hur svårt kan det vara? suck...
    Alltså menar du att jag ska utgå från file, new eller? Alltså ett tomt papper?
    Förstod ej det där med utöka arbetsytan...

• inze

Ja du kan börja med ett nytt tomt dokument men du kan även börja med en bild och utöka arbetsytan för den.

För att det ska bli enkelt så utgår vi från att du har två lika stora bilder som du vill sätta ihop på höjden. Ha båda bilderna öppna och gå sen in på Bild/Image och Storlek på arbetsyta/Canvas size. För att göra det lätt så välj enheten procent istället för cm som brukar vara förvalt. Skriv sedan in 200 i höjdrutan och markera sedan mittpilen i översta raden så att alla pilar pekar neråt. Klicka på OK så ska din ena bild ha fått en tom yta nertill.
    Hoppa sedan till den andra bilden och markera den (Ctrl+A) och kopiera den sen (Ctrl+C). Gå sedan tillbaka till den förlängda bilden och klistra in den kopierade bilden (Ctrl+V). Hamnar den inte rätt så kan du dra i den eller flytta den med piltangenterna (ha flyttverktyget valt).

Hoppas det blev lite mer förklarligt så. Om inte så är gratisprogrammet PhotoScape bra på att sätta ihop flera bilder på ett väldigt enkelt sätt. Titta på filmen här så visar de hur det går till: http://www.photoscape.org/ps/main/help_join.php

• Kun

inze, Tusen tack så gulligt av dig! Tack för att du tog dig tid att förklara
    Nu gick det bättre, blev ungefär som jag ville ha det efter din beskrivning!
    Photoshop är rätt krångligt tycker jag, men det är väl bara att öva som gäller.
    Flyttverktyget visst menar du det längst upp i den vänstra kolumnen?
    Nu ska jag fortsätta leka så blir det nog bra till slut
    Tack ännu en gång!!!!!!!!!!!!

• inze
    Kun skrev 2008-10-12 16:09:46 följande:
    ......Flyttverktyget visst menar du det längst upp i den vänstra kolumnen?.....
    Precis. Här är verktygen bara i en kolumn men längst upp och ser ut som ett "flytt-kors" med en pil på sidan. Pekar du på det ska det heta Move-tool.

Ja öva måste man men det är ju alltid lättare om man har en hum om vad man ska göra

Lycka till!!!
Svar på tråden Photoshop, hur sätter man ihop flera bilder?