• Trinity78

Renskav kontra älgskav?

Jag skulle handla renskav idag men det var slut i affären. De hade dock älgskav och "jägarmästarskav" som var en blandning av älg- och hjortskav. Kan man byta ut renskav mot nåt av dessa? Jag ska göra en pastarätt med renskav och Västerbottenost.

Reproductively challenged
  • Svar på tråden Renskav kontra älgskav?
  • Kajee

Det är en viss smakskillnad med går bra att byta ut.

• jummie

Ja de har ju en bra viltsmak alla så det spelar nog ingen roll.

• Karisma

Jag brukar ta viltskav (en blandning) om inte renskav finns. Det är smakskillnad men inte så man störs sig på det.

Så ja enligt mig kan man det.

/K

• Trinity78

Okej, vad bra Vilken tror ni är bäst då? Ren älgskav eller älg + hjort?

• jummie

hur stora är paketen? Det brukar krävas minst två paket för att laga en middag till 4 personer. Så kasta ihop allt vet jag Gotgottigottgott (får man komma o smaka)

• Trinity78
    jummie skrev 2008-10-12 17:49:44 följande:
    hur stora är paketen? Det brukar krävas minst två paket för att laga en middag till 4 personer. Så kasta ihop allt vet jag Gotgottigottgott (får man komma o smaka)
    250g styck och det skulle vara 2 pkt enligt receptet. Du är så välkommen så
  • Karisma

Det finns storpack på 480g åxå. bruka vi köpa. Innehåller två påsar, så man kan dela upp om man bara behöver ett.

Jag skulle nog köra med bara älgkött, men egentligen spelar det nog inte så stor roll.

/K

• Trinity78

Det blev jättegott! Tack för hjälpen

Här är receptet om nån är intresserad:

VÄSTERBOTTENSOSTGRATÄNG MED VILTSKAV & KANTARELLER

4 personer 

4 portioner pasta, 280 g
    l gul lök
    5 dl rensade gula kantareller eller 8 dl trattkantareller
    3 msk smör + l msk smör till formen
    2 paket, ca 500 g, fryst viltskav
    3 msk hackad persilja
    salt, peppar
    3 dl riven västerbottensost
    2 ägg
    3 dl grädde

GÖR SÅ HÄR
    1. Koka pastan enligt anvisning på förpackningen och låt den rinna av i ett durkslag. Skala och hacka löken. Dela stora svampar i mindre bitar.
    2. Hetta upp smöret i en stekpanna. Fräs skavet - fryst eller lite tinat i omgångar på medelstark värme. Rör om då och då. Ta upp skavet. Lägg i löken och fräs 3-4 min. Tillsätt svampen och fräs den knaprig ca 5 min. Lägg tillbaka skavet. Blanda i persiljan. Smaka av med salt och peppar.
    3. Sätt ugnen på 225°. Blanda västerbottensosten, äggen och grädden i en bunke. Vänd ner den kokta pastan och den frästa skav- och svampblandningen och lägg i en smord ugnssäker form. Gratinera mitt i ugnen ca 30 min tills gratängen fått vacker färg och är genomgräddad.

Svar på tråden Renskav kontra älgskav?