• Flickan och kråkan

Sulky....BRIO sitty?

Hej hej!

Vi funderar att skaffa en smidig sittvagn till vår pojke på snart 10 månader. Funderar lite på BRIO sitty. Någon med erfarenhet (bra OCH dålig)?

Vi vill ha:
    - En smidig men ändå stabil vagn
    - En inte alltför tung vagn
    - En vagn som är lätt att fälla ihop
    - En vagn som uppskattas av bärfisar som inte åkt vagn tidigare

En BRA vagn helt enkelt.

• Svar på tråden Sulky....BRIO sitty?
  • Shirley

har haft en sitty 07 och en sitty 08.. sålde båda... köpte en scooter istället... tycker inte att ett litet barn sitter bra i en sitty.

• carola1977

En Sitty är ju verkligen bara som en extravagn, typ att ha i bilen, eller en kort bit till dagis eller så. Den är inte så stabil och väldigt omysig till en så liten.

Jag kan varmt rekommendera Teutonias Timmy. Den har en ganska stor suflett som gör den mer ombonad och fullt liggläge så den är skön att sova i .

• Fru Darcy

Hade nog satsat på en Teutonia Timmy/Emmaljunga Scooter/Brio Race
    om jag vore du.Fortfarande lätta och smidiga vagnar,men liiite mer ombonade och mysiga för din lille son.
    Min favorit är f.ö Teutonia Timmy

• LLNLLLNB

Skulle absolut ha liggläge till mindre barn! Tänk dig själv vad tröttsamt det blir för en liten att sitta länge i samma ställning och sedan får sova så också.
    Tar man en shoppingrunda med lunch på stan t ex så blir det lätt ett antal timmar.
    Sedan beror det ju på vad syftet med vagnen är. Om ni inte ska använda den mer än korta stunder i taget så kan det ju funka, men håller med om att den inte är så ombonat till ett litet barn. Sittyn tycker jag är mer lämpad från 1,5 år ca.

• carola1977

Fru Darcy skrev 2008-10-12 20:48:58 följande:

Min favorit är f.ö Teutonia Timmy
  • Flickan och kråkan
    LLNLLLNB skrev 2008-10-12 21:10:57 följande:
    Skulle absolut ha liggläge till mindre barn! Tänk dig själv vad tröttsamt det blir för en liten att sitta länge i samma ställning och sedan får sova så också.Tar man en shoppingrunda med lunch på stan t ex så blir det lätt ett antal timmar.Sedan beror det ju på vad syftet med vagnen är. Om ni inte ska använda den mer än korta stunder i taget så kan det ju funka, men håller med om att den inte är så ombonat till ett litet barn. Sittyn tycker jag är mer lämpad från 1,5 år ca.
    Jag tror det dröjer rätt länge innan vår pojke kan tänka sig flera timmar i vagn. Tänkte börja med kombination vagn-bärsele, men jag ska absolut tittad runt mer. Har fått många goda tips redan här
  • carola1977

Varsågod .
    Hoppas ni hittar en bra vagn som ni och sonen blir nöjda med.

• LLNLLLNB

Jo, det var det jag tänkte också, att han verkar vara van vid att bli buren och då blir det väldigt öppet med en sitty.
    Jag stod själv och tittade på en sitty igår, men kände att min nästan-1-åring känns för liten för vagnen.
    Till första barnet, född -05, så hade vi en Carena lie back lux som shoppingvagn. Den hade fullt liggläge och ordentlig sufflett OCH något ni kanske skulle ha till ett barn vant vid närhet- vändbar sits. Alltså, när Linnéa började åka i vagnen vid 7 månaders ålder satt hon vänd mot mig så vi såg varandra. När hon blev lite större och uttråkad av att glo på morsan vände vi sitsen utåt istället.
    Ja, lätt är det inte! Utbudet idag är enormt, men det känns som om alla har någon nackdel

• jen bossman

har en brio sitty till sonen som nu är 3 år. jättebra vagn, lätt att fälla ihop, lätt att bära, lätt att köra. vi köpte till en suflett som är bra när det regnar eller snöar. super bra vagn!

• Flickan och kråkan
    LLNLLLNB skrev 2008-10-12 21:41:42 följande:
    Jo, det var det jag tänkte också, att han verkar vara van vid att bli buren och då blir det väldigt öppet med en sitty.Jag stod själv och tittade på en sitty igår, men kände att min nästan-1-åring känns för liten för vagnen.Till första barnet, född -05, så hade vi en Carena lie back lux som shoppingvagn. Den hade fullt liggläge och ordentlig sufflett OCH något ni kanske skulle ha till ett barn vant vid närhet- vändbar sits. Alltså, när Linnéa började åka i vagnen vid 7 månaders ålder satt hon vänd mot mig så vi såg varandra. När hon blev lite större och uttråkad av att glo på morsan vände vi sitsen utåt istället.Ja, lätt är det inte! Utbudet idag är enormt, men det känns som om alla har någon nackdel
    Ja herregud, självklart vill vi ha en vagn som vi kan vända MOT oss. Jösses hur kunde vi missa det! Goddag yxskaft. Tack för att det finns folk som tänker klarare än man själv ibland

Ja, det här med vagn är vi inte så hemma på i den här familjen...hm....
  • maadicken
    Flickan och kråkan skrev 2008-10-12 20:35:45 följande:
    Jag hängde inte riktigt med här.....tyckte du sittyn var bättre än scootern. På vilket sätt?
    sittyn kanske inte är bättre än scootern. jag tycker att scootern inte är så mycket mindre än EL city cross ( = den stora liggvagnen jag hade från början) att det var värt att byta från stor vagn till bara lite mindre. sittyn är mycket mindre än city crossen och därför tycker jag att den är bättre. men det är ju om man vill ha en liten vagn förståss.
    ~~ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel~~ * 070222*
  • maadicken
    pulmones skrev 2008-10-12 20:42:52 följande:
    jag har också tyckt att sittyn är så mycket lättare än scootern men 10 månader, det är lite litet särskilt under vintern nu. Men det går ju!
    ja det kanske är sant. jag tänkte bara på om man ville ha en liten vagn.
    jag har ju varierat mig mellan båda vagnarna vi har, och gör fortfarande om jag vet att han behöver sova eller om det regnar mycket. (har inte köpt suflett eller regnskydd än)

läste vidare nu och ser att ts inte har haft någon vagn alls tidigare, och då är det ju en annan sak att välja en scooter. då byter man ju inte från stor vagn till bara liiite mindre.
    ~~ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel~~ * 070222*
  • pulmones

Till scootern får man ju suflett och regnskydd inkl, det blir en mindre kostnad . Särskilt om man hittar en på rea nu för ca 1995:-

Annars är jag precis som du, aj löööööööv sittyn! man märker vskillnaden om man haft en cross eller scotter och sen byter till sittyn, för TS spelar det kanske ingen roll?

vi får be vår TS att gå till barnvagnsbutiken ock klämma järnet

maadicken skrev 2008-10-12 22:55:17 följande:
    ja det kanske är sant. jag tänkte bara på om man ville ha en liten vagn.jag har ju varierat mig mellan båda vagnarna vi har, och gör fortfarande om jag vet att han behöver sova eller om det regnar mycket. (har inte köpt suflett eller regnskydd än)läste vidare nu och ser att ts inte har haft någon vagn alls tidigare, och då är det ju en annan sak att välja en scooter. då byter man ju inte från stor vagn till bara liiite mindre.
Svar på tråden Sulky....BRIO sitty?