• vera82

Vardagsmat UTAN cremefraiche eller matlagningsgrädde!!

Det känns som om man gör samma mat hela tiden och att det ofta blir något på köttfärs eller korv.
    Jag skulle vilja ha tips på vardagsmat som även barn gillar,utan creme fraiche och matlagningsgrädde eftersom det inte är alltför nyttigt att äta ofta.

Ös på

• Svar på tråden Vardagsmat UTAN cremefraiche eller matlagningsgrädde!!
  • Empan81

wok
    grönsaker o kyckling i pitabröd
    Fiskgratäng
    Qorn
    pytt ipanna på sånt man har kvar i kylen
    pasta o skinksås

• Im Fabulous

Broccolipaj

Mer än så kom jag visst inte på :P

• vera82

Skinksås,går den att göra utan grädde?
    Hur gör du din?
    pyttipanna åt vi idag
    Funderar på om man kanske kan göra egen.
    Det lär ju vara hälsosammare.

• Sotardotter

Oftast kan du ju byta ut grädde och sånt mot krossade tomater. Riv ner morötter i köttfärssåsen, hacka ner grönsaker (typ palsternacka, purjolök, paprika) i pytten.

• Empan81
    vera82 skrev 2008-10-12 21:19:16 följande:
    Skinksås,går den att göra utan grädde?Hur gör du din?pyttipanna åt vi idag Funderar på om man kanske kan göra egen.Det lär ju vara hälsosammare.
    hmmm. Det har du iof väldigt rätt i. Men man kan ju blanda i bacon/skinka i pasta o röra i ett rått ägg och låta det värmas upp så det "kladdar". Då blir det krämigt.

Fan va svårt det var att komma på rätter utan köttfärs o korv hrmpf, kanske ska kolla över våra matvanor
  • Willhellmina

Kyckling marinerad i ingefära och vitlök (matolja, soya)  med ris och sås gjord av kokosmjölk och lime. Min 1½ åring äter tills vi med våld lyfter bort henne från köksborde Är en urusel kock men detta recept gör jag även när vi ska ha tjejmiddag och alla gillar det himla mycket!

• Lia och bäbisen

Mitt tips gäller diverse sorters grytor.
    Lärde mig på boendet där jag jobbade i somras att man kan göra dem på vatten.

Stek upp grejerna du vill ha i, häll sedan på vatten, när det kokar upp häller du i redning. färgen kan bli lite trist, men i med lite soja så blir det bra. Vill man kan man ha i en skvätt grädde, men absolut inte nödvändigt! och smakar inte alls så klent som man kan tänka sig, hur bra osm helst!

• Dolce Vita
    Willhellmina skrev 2008-10-12 21:25:24 följande:
    Kyckling marinerad i ingefära och vitlök (matolja, soya)  med ris och sås gjord av kokosmjölk och lime. Min 1½ åring äter tills vi med våld lyfter bort henne från köksborde Är en urusel kock men detta recept gör jag även när vi ska ha tjejmiddag och alla gillar det himla mycket!
    Detta låter väldigt gott måste jag säga Skulle man kunna få ett mer specifikt recept?
  • månälva

Fisk i foliepaket. Vik aluminiumfolie dubbelt,släng på fisk,kryddor,tomat i skivor/bitar,citron,ev dill ,purjolök och ev en klick smör. Koka ovanpå potatisen. KLART! Smalt och gott!
    Håller med annars om grädde/creme fraiche. Jag häpnar över hur mycket vi använder det. Till typ allt

• sherlock

Skinksås utan grädde:

Gör en bechamelsås och rör i skinka skuren i bitar, salt o peppar. Något smalare än grädde innehåller dock ost som inte direkt är smalmat

Gör pasta sås baserad på tomater och grönsaker.

Laga grytor m kyckling, tomat kross, grönskar, vitlök och andra kryddor, servera m fulkorns ris.

Lax i ugnen med potatis och lite remulad sås är gott

• sherlock

Måste tillägga att jag väldigt sällan lagar med grädde eller creme fraishe. Bor inte i england och här äter man inte så mycket mejeri varor såsom grädde och creme fraishe i maten. Dom är inte så mycket för gratänger heller.

Maken tycker inte om krämiga maträtter heller så blir mycket tomat baserat och indiska grytor

• Willhellmina
    Dolce Vita skrev 2008-10-12 21:35:58 följande:
    Detta låter väldigt gott måste jag säga Skulle man kunna få ett mer specifikt recept?
    SKratt... nä..... eller... så här gör jag....

1 påse med kycklinginnerfilé tinas
    Marinaden: ½-1 dl olja (jag använder rapsolja), 2 -3 msk soya, valfri mängd pressad vitlök (jag har 2-3 klyftor), valfri mängd ingefära (jag tar 4-5 centimetersklump.... )

Lägg i kycklingen och låt marinera

Stek kycklingen helt om du har bråttom, annars halvstek och sätt in i ugnen och låt den stekas klart därinne. Ingefäran kan göra att kycklingen ser bränd ut men det smakar den inte.

Såsen görs av en burk kokosmjölk, pressa i en lime och tillsätt lite salt/fisksås.

Klart!
  • Indiansommar

Kotlett, potatis & brunsås

Fiskgratäng

Tjockpannkaka med kassler i

Kassler med ananas på och ost över in i ugnen och potatis eller potatismos till

Enkel kycklinggryta lägg kycklingbitar i brunsås och servera med ris. Om du vill lyxa till det så ha i bacon, jordnötter och banan.

• Pokergirl

Nu har vi inga barn men jag tycker det är bra att du funderar över vettig mat att servera!

Köttgryta

Köttsoppa

Lax i foliepaket (helst på grillen men nu är säsongen slut)

Kycklingwok med risnudlar

Pasta med tonfisksås

Kesopizza

Kotletter i ugn

Fyllda paprikor med quorn

• k girl

Jag gör mycket mat utan grädde och creme fraiche! Väldigt klassisk husmanskost typ stek med potatis och skysås eller rödvinssås, vi gör boeuf bourgogne och andra köttgrytor ganska ofta. Testa att göra dillkött, jag brukar göra allt det på fransyska.

- Fisk gör jag praktiskt taget aldrig med grädde eller creme fraiche till. Makens favoriträtt är ugnsstekt röding med risotto. Eller gör en fiskgratäng med potatismos och dillsås!

• Nina1982

Skinksås så som sherlock beskrev fast vi har aldrig ost i. Bli lika gott ändå, visst godare med tex mjukost i men behövs inte.

Svar på tråden Vardagsmat UTAN cremefraiche eller matlagningsgrädde!!