• Mazarinen

Bilda bostadsrättsförening eller inte? Vilket är bäst?

Jag har "lite" frågor om bostadsrätt. (blev visst rätt många)
    Vi bor idag i ett hyresparhus. Det finns endast två st. parhus i området som hyrs ut resterande är fristående villor.

Kan man bilda bostadsrätt på så få hus?
    Är det fördelaktigt att vara med från början att bilda en bostadsrättsförening?

Vem värderar husen? En opartisk värderingsman? Banken? Eller husägaren som tar hit en egen eller vem?

Vem står för renoveringen utvändigt sedan? Husen behöver nämligen rustas upp en aning men ägaren drar på det. Husen skulle behövt målas om för iaf två år sedan,
    bytas brädor för en del är verkligen ruttna. Man kan säga att u-hållet är eftersatt.

Två av husen har fått nya värmepannor. Kan man kräva vid en bildning av b-rätt att hyresvärden installerar nya i de andra med eller kan man dra ned på priset?

Alla fyra husen invändigt är i olika skick. Vårat är sämst och det finns ett som är bäst. Kan även det påverka priset?

Vem styr hyran resp insattsen?

Hoppas det finns någon som kan svara på alla mina knasiga frågor.

så länge

• Svar på tråden Bilda bostadsrättsförening eller inte? Vilket är bäst?
  • Älskarlivet

Kan inte alla regler och sånt runt om men om ni får chansen att göra om till bostadsrätt så TA DEN!!

• Mazarinen

Ja men jag vill ju veta vad det är för fördelar inte bara att jag ska ta den!

Någon mer?

• Älskarlivet

Nä det klart jag förstår att du vill ha mer info! Därför skrev jag att jag inte kan något direkt om regler osv... Men ville ändå säga "ta chansen".

Bor man i hyresrätt och bostaden ska göras om till bostadrätt så får man den mkt billigare som 1:a köpare. Med andra ord så ska det jä-ligt mycket till för att man inte ska tjäna på en sån affär.

2 exempel.

3:a, köptes för 317.000 och ska snart säljas för över miljonen
    2:a, köptes för ca 500.000 kommer säljas för runt miljonen

Därför menade jag att ta chansen för när ni en gång i tiden säljer så kommer ni tjäna på det.
    (Om det nu inte är så att ni bor i en stad medd 400 invånare och huset ligger mitt i skogen...)

Lycka till!

• Mazarinen

Fru Indo... Tack för länken! Blev lite klokare även om det finns kvar många många frågor men man kan tydligen kontakta dem för mer info.

Älskar Livet
    Det finns en hel del att tänka på INNAN man ger sig in i sådan här stor sak. Vet att man oftas tjänar på att vara med från början men pengar är inte allt!

Mera info!!

• JsN
    MAn kan när som helst bilda och registrera en bostadsrättsförening. DÅ får ni förköpsrätt när ägaren vill sälja. När huset köps så köps det i befintligt skick om man inte avtalar om annat. Priset sätts av vad säljaren vill ha och vad köparen är beredd att betala. (Anledningen till att det är billigare när ett hus köps "loss" är att alla lägenheter och allt allmänt (stammar, yttre underhåll etc) köps på en gång.
    En bostadsrättsförening ansvarar gemensamt för yttre underhåll. (Det avsätt normalt pengar från månadsavgiften för att täcka den typen av underhåll). Varje lägenhetsägare ansvarar själv för sitt inre underhåll.
    (Äger man helt själv sköter man både yttre och inre underhåll)
  • Mazarinen

JSN
    Men tar man inte dit en värderingsman? De fyra parhusen är i väldigt varierande skick
    både utvändigt och invändigt. Bl.a samtliga kyl/frys skulle behövas bytas ut pga ålder och minskad funktion. Men ägaren vägrar utan lagar ihjäl sig.

Underhållet på utsidan säger du sätts av varje månad vilket vi gemensamt kommer att ansvara för men utsidan är den som är värst åsidosatt och ingen av oss vill betala för hans snålhet. Kan man kräva att han åtgärdar utsidan innan? Visserligen påverkar det säkert priset men ska vi behöva stå för hans snålhet? Tydligen.
    Hur är det med hyran? Vem sätter den?

• JsN
    MAn betalar ju inte mer än vad något är värt, om ni bildar en bostadsrättsförening och lägger ett bud på husen så bör ni ju veta att det bud ni lägger är rimligt utifrån bla husens skick! Ett hus som kräver omfattande renovering är normalt billigare än samma hus i toppskick. Som alltid när man köper hus så bör man ha en besiktningsman som kollar i vilket skick huset är. Man bör också kolla med fackmän vad som är ett marknadsmässigt pris för huset.
    Fördelen med att bo i hyresrätt är att skötseln är någon annans (hyresvärdens) problem. Bor man i bostadsrätt så är det allas gemensamma problem, bor man äganderätt är det helt och hållet ens eget problem.
    Som bostadsrättsinnehavare ansvarar du själv för tex kyl/frys.
  • Mazarinen

JSN - Jag vet om att man ansvarar själv för u-håll på insidan men är novis vad det gäller utsidan och iom att mkt är åsidosatt.
    Vi hade aldrig hakat på ett annat b-rätts köp. För oss gäller hyres eller äganderätt men i och med att vi är med från början undrar man lite hur det går till.
    Visst är det fördelar med hyresrätt men när hyresvärden missköter husen undrar man vad han håller på med. Man får alltid tjata sig till att saker och ting blir ordnat

• Älskarlivet

En fråga till TS:
    Pengar är inte allt nä...och det var inte det jag menade när jag skrev mitt andra inlägg.

Varför vill du att det ska bli en bostadrätt? Är det inte för att tjäna pengar då..? Är det för att du ska betala till "er själva" eller?

• Mazarinen

Älskarlivet: Vi vill att det ska bli bostadsrätt för att det ska bli bättre ordning på husen, lite billigare boende på sikt och ja, visst en bättre grundplåt den dagen man vill sälja för att köpa hus men vi har inte bråttom så. Lite oxå att vi betalar till oss själva en viss del. Gör vi ngt på huset idag får vi inte igen ngt pga det är hyresrätt vilket är trist. Vi vill sätta upp markis, göra en altan. Göra mer i trädgården men allt det är för ogårda pengar idagsläget när ägaren är så snål och då vill vi inte lägga mer än nödändigt.

• Åsa

"Kan man bilda bostadsrätt på så få hus? "
    Ja

"Är det fördelaktigt att vara med från början att bilda en bostadsrättsförening?"
    Beror på till vilket pris ni köper. Är det överpris kan det vara en dålig affär, är det "normalpris" är det troligen fördelaktigt.

"Vem värderar husen? En opartisk värderingsman? Banken? Eller husägaren som tar hit en egen eller vem?"
    Den som känner för det kan ta dit värderingsman. Sedan är det upp till parterna om man går på den värderingen. Värderingsmannen kan bara ge sin bedömning; ägaren kan ändå kräva mer pengar och det är upp till kunden/bostadsrättsföreningen vad man Kan/vill ge.

"Vem står för renoveringen utvändigt sedan?"
    Ägaren, d v s bostadsrättsföreningen(s medlemmar) om ni köper.

"Två av husen har fått nya värmepannor. Kan man kräva vid en bildning av b-rätt att hyresvärden installerar nya i de andra med eller kan man dra ned på priset?"
    Köp- och sälj är en förhandling. Båda måste vara överens. Visst kan man kräva saker, men det är upp till hyresvärden att gå med på kraven. Om h*n gör det beror på om h*n tror att han kan få ett bättre bud av en annan köpare. (I normalfallet tjänar de mer pengar på att sälja till bostadsrättsförening.)

"Alla fyra husen invändigt är i olika skick. Vårat är sämst och det finns ett som är bäst. Kan även det påverka priset?"
    Även det är en förhandlingsfråga mellan den blivande bostadsrättsföreningen och säljaren/hyresvärden. Likaså är det en fråga inom föreningen att komma överens om vilken insats som är rimlig för de olika nya bostadsrättsinnehavarna.

"Vem styr hyran resp insattsen?"
    Bostadsrättsföreningens medlemmar genom sin valda styrelse; förhoppningsvis byggd på en realistisk kalkyl.

• Åsa

Jämför bostadsföreningen med ett aktiebolag. Det är en god affär om man köper bra aktier till ett vettigt pris. Köper man för dyrt sett till kvalité kan det bli en förlustaffär. Det är viktigt med en genomtänkt kalkyl angående kommande utgifter (vatten, el, sophämtning, renoveringar etc) och vilka månadsavgifter detta kommer att kräva innan man bestämmer vilken köpesumma som är rimligt att erbjuda.

Bostadsrättsföreningar _kan_ gå i konkurs; då säljs de ut som vilket företag som helst och det är bara rätten att bo kvar som hyresgäst man behåller (fast hur det funkar med enfamiljshus vete katten; varför skulle någon köpa det för att ha en hyresgäst)

• Älskarlivet

Mazarinen:
    Ok, jag försår. Precis dom skälen du skriver är precis dom skälen jag vill att vår lägenhet också ska bli bostadsrätt .

Men måste nog erkänna att det är i 1:a hand för att tjäna lite pengar... vi vill köpa hus inom 1-2 år och det hade varit gott med en lite större handpenning på det.

Ha det bra i sommarvärmen och lycka till!

Svar på tråden Bilda bostadsrättsförening eller inte? Vilket är bäst?