Scones,nyttigt??
Då tänkte jag om man byter ut mjölet mot t.ex hälften graham.Är det onyttigt? Är ju 50 gram smör i en deg som blir 2 "kakor" 8 rutor
Då tänkte jag om man byter ut mjölet mot t.ex hälften graham.Är det onyttigt? Är ju 50 gram smör i en deg som blir 2 "kakor" 8 rutor
*puffar*
du kan byta ut smöret mot olja ta lite mindre o lägg till ett ägg i stället o grovt mjöl då blir det nyttigt :)
Jo tar man graham istället så blir det ju nyttigare. Jag har för mig att jag läst att man kan byta ut smöret mot kesella ..
Pink1974:Hur mkt olja ska man ha?
Raggarflickan:Men man har ju filmjölk eller mjölk i.
Blir inte det skumt med kesella? Torrt?
Jag vet inte hur scones med kesella smakar men jag ska nog testa det någon gång. Hittade det här receptet när jag googlade :)
Magra scones
2 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
125 gr Kesella
1½ dl vatten eller mjölk
Blanda mjöl med salt och bakpulver i en bunke. Tillsätt Kesella och mjölk och rör ihop till en deg. Dela degen i två delar. Lägg degbitarna på bakpapper på en ugnsplåt. Platta ut dem med mjölad hand till runda kakor, ca 15 cm i diameter. Skär ett kors i varje kaka med en mjölad kniv. Grädda i ugn vid 250 grader i ca 10 minuter.
Scones skall ätas nygräddade med antingen sylt och grädde eller smör och marmelad.
Köp många sorters marmelad och ostar och bjud på scones istället för kakor och tårta. Garanterat uppskattat.
Det ska jag testa tack!!