• Flower68

Inga ordentliga kläder!

Min sambo har en 12-årig dotter som är hos oss varannan helg. Var gång hon kommer så har hon aldrig ordentliga kläder på sig och inget med. Tex nu ihelgen när hon kom....ingen jacka hade hon utan bara en kortärmad top med en stickad tröja på som ej va supertjock. Sen hade hon ett par halvkorta stövlar med superhög klack på (vilket jag anser att det va ett par damskor inte nått en 12-åring har!!)
    Vi har lite kläder här hos oss till henne som hon fått vid födelsedagar o julklapp. Men vi tycker hon kan ta med sig lite grejor när hon väl kommer för hon har ju dock ej allt här o det börjar bli för smått.
    Har nämnt detta flera gånger men hon har aldrig några extra kläder med, hon säger att hon har inte så mycket hemma.
    Mamman får hela barnbidraget + underhåll!! Är det då inte hennes skyldighet att se till att tösen har ordentliga kläder!?
    Det är väl inte meningen att vi ska fixa allt det där.
    Blir så irriterad var gång hon ska komma o hon ej har ordentliga kläder.
    Och min sambo har försökt prata med mamman men hon blir bara så sur o menar på att det är hon som bestämmer för att tösen bor hos henne. Men har inte min sambo nån rättighet alls ...dom har ju delad vårdnad.
    Tyvärr så blir det ofta en del tjafs mellan mig o sambon oxå när det är så här varje gång tösen kommer.

OJ! detta blev lite långt men va tvungen att skriva av mig....vet inte riktigt vad jag ska göra

Skriv gärna o berätta hur ni hade reagerat.

• Svar på tråden Inga ordentliga kläder!
  • ScottsAnna

jag hade gatt ut och kopt lite ordentliga klader till tjejen. Hon mar sakert daligt av att inte ha "riktiga" klader pa sig... Ni behover ju inte spendera massor av pengar, men sa att hon atminstone slipper frysa.
    Plus att du och sambon slipper kanske en del tjafs...

• Izprinsessan

Min bonuspojk duschar aldrig hos mamma, och har alltid samma smutsiga kläder när han kommer som när han åkte. Det blir storsanering direkt. Vi har gett upp att tjata, når inte fram, trots att hon har barnbidraget. Nu fixar vi kläder, fast jag vet att det är fel.
    Om de hundralapparna kan hjälpa att han inte blir mobbad i skolan, så får det kosta det. Felet på morsan är en annan femma, men tyvärr är det inget vi kan göra något åt. Synd om barnen bara.

• Angeeliina

Det är ju lika på dagis, vissa har hur många ombyten som helst och andra inga alls.
    Det behövs verkligen ombyten på dagis, inte bara om de kissar på sig.
    Det kan vara varm, kallt, blött m.m.

Så det verkar mer vara vissa föräldrar som inte tänker och kan förutse saker som kan hända.

• Tess the mess

För en 12-årig tjej måste det vara superjobbigt att inte ha ordentligt med kläder. Om ni har möjlighet är det kanske schysst att gå ut och handla lite nytt till henne? Trist om det ska bli slitningar mellan dig och din sambo och väldigt synd om flickan framförallt.

• Flower68

Hej alla! Tack för era svar.
    ska ut och shoppa lite kläder i helgen....bonusdotterns farmor var så snäll o satte in lite pengar till oss så vi kan handla lite kläder till henne.

Tydligen hade hon och hennes mamma varit ute och handlat lite i veckan men när vi frågade vad hon fick för fint så va det knappt nått alls....en bh o en tröja i princip.....hmmm
    Nåja nu ska vi ju ut o handla till henne.

Är bara lite trist det ska bli sånt tjafs varenda gång....
    men som ni säger...det är synd om tjejen för det är ju inte hennes fel och vi vill ju att hon ska ha det bra.

• Tess the mess

Låter som en sund inställning från din sida=)

• BorPåLandet

Vad jag har förstått så har bf ingen skyldighet att skicka med kläder men det bör man göra. Hoppas det löser sig.

Svar på tråden Inga ordentliga kläder!