• hjulia

Åsikter om EOS 350D ? allmänt om systemkameror?

Funderar på att köpa en systemkamera (Canon EOS 350D) Har hitills bara fotat med vanliga kompakta digitalkameror och undrar om det är något jag bör tänka på? Kommer fota en del natur och så min dotter naturligtvis..

Hur pass mycke bättre är en systemkamera? Några synpunkter på just den modellen? och spelar det någon roll att den är 1½ år gammal? (känner nuvarande ägaren)

Just nu fotar jag med en Canon ixus 70.

Tacksam för hjälp..

• Svar på tråden Åsikter om EOS 350D ? allmänt om systemkameror?
  • 1978nettan

vad ska du köpa kameran för?
    jag har en canon eos 1000D och jag är mycket nöjd.
    många som säger att det e inte kameran som gör bilderna utan fotografen men jag håller inte riktigt med där. med min kompakt kamera tar jag inte lika bra bilder som med min systemkamera, o min kompaktkamera är mycket bra. (det e en canon powershot)
    vad får du för objektiv till kameran om du ska köpa den? det e ju egentligen inte kameran i sig som spelar roll utan objektivet. har du ett bra objektiv till så kan du ta suveräna bilder.

• hjulia

Det är ett 18-55 .. vad tror du om det?

• 1978nettan
    hjulia skrev 2008-10-13 08:24:15 följande:
    Det är ett 18-55 .. vad tror du om det?
    om det e det vanliga canons 18-55mm så hade jag satsat på ett annat objektiv..
    hur mycket ska du köpa kameran för?
  • inze

Ja så illa som ett första objektiv är inte 18-55 som det verkar i alla omdömen. OK det är väl inget toppobjektiv men nog duger det till allmänfotografering i början. Är ju bättre att börja med det och märka vad man kan ha behov av för andra objektiv att komplettera med.
    Så får du köpa kameran för ett OK pris så är den en mycket bra kamera att börja med. Många utgår ju ofta för vad de själva gett för kameran när de bestämmer begagnatpriset, men digitalkameror har sjunkit mycket i pris så motsvarande eller t o m bättre modell är mycket billigare ny nu än vad 350D var när den kom.

• oxytocin

Till största delen hänger bra bilder på fotografen, men det underlättar såklart med bra utrustning.

Jag har en 350D och den har några år på nacken, men den funkar bra. 18-55mm som följde med den har inte IS (bildstabilisering) som senare modellen har och det är en skräpglugg enligt mig, som jag bara har kvar eftersom att jag knappt får nåt för den om jag säljer den, men den kan duga bra om man har lägre krav. Den är ex inte så skarp och har mycket kromatisk abberration, men det går ju att byta upp sig senare, när man blivit lite varm i kläderna, om man känner att man behöver bättre optik. Brännvidden är bra som allround, tycker jag. Inte jättevidvinklig, men okej. Inte så ljusstark, 5,6 på 55mm.

En systemkamera är bättre än en kompakt i många sammanhang, inte minst för att du kan byta optik. Fördelen med en kompaktkamera är att den är liten och smidig att ta med sig.

• racer x

Jo visst är det bra att kunna byta optik men bra sådana kostar mycket.

• hjulia

jag skulle få ge 2500 för den ..
    (tänkte försöka pruta ner till 2000 men det kan bli svårt)

känns som om bildstabilisering kan vara rätt bra för att inte få suddiga bilder? eller är jag ute och cyklar nu?

känner jag mig själv rätt kommer jag mest troligen inte köpa till några fler objektiv..

så det är den med det objektivet eller nöja sig med den anliga kompaktkameran jag har. Det jag är mest missnöjd med är att det blir dåliga bilder när det är skymning eller mörkt ute eller inte..

• hjulia

kikade just på prisjakt att canon 1000D finns för 3800 .. då är det kanske inte värt att lägga ner 2500 på en kamera som är snart 2 år gammal. Antar att den senare modellen är bättre?

Nu verkar det alltså som om jag spanar efter andra modeller :P

Jag har bara provat Canon, nån som tycker något annat märke är bättre?

• inze
    hjulia skrev 2008-10-13 10:25:48 följande:
    kikade just på prisjakt att canon 1000D finns för 3800 .. då är det kanske inte värt att lägga ner 2500 på en kamera som är snart 2 år gammal. Antar att den senare modellen är bättre?Nu verkar det alltså som om jag spanar efter andra modeller :PJag har bara provat Canon, nån som tycker något annat märke är bättre?
    Är det inte bara priset för kamerahuset då? På Cyberphoto kostar i alla fall 1000D med kitobjektivet (med IS) 5290:- och bara huset drygt 4000:--. Men kag kan nog också tycka att du borde försöka få ner 350D till 2000:- eftersom det som du säger är en kamera som har ett par år på nacken.

Om du redan har en Canon Ixus kan det kännas mer "bekvämt" med en systemkamera från sama tillverkare. Annars är det väl så att alla instegsmodeller, oavsett tillverkare, är bra sedan beror det mer på personligt tycke och smak vilken som kan passa jsut dig bäst.
  • hjulia

jo, jag slarvkollade .. du har rätt!

hur dåligt är det att fota med kitobjektivet?

jo,det blir nog canon eftersom jag är van det märket.

svårt att veta hur man ska göra.. för 2000 , är den prisvärd då?

Svar på tråden Åsikter om EOS 350D ? allmänt om systemkameror?