• hjulia

Åsikter om EOS 350D ? allmänt om systemkameror?

Funderar på att köpa en systemkamera (Canon EOS 350D) Har hitills bara fotat med vanliga kompakta digitalkameror och undrar om det är något jag bör tänka på? Kommer fota en del natur och så min dotter naturligtvis..

Hur pass mycke bättre är en systemkamera? Några synpunkter på just den modellen? och spelar det någon roll att den är 1½ år gammal? (känner nuvarande ägaren)

Just nu fotar jag med en Canon ixus 70.

Tacksam för hjälp..

• Svar på tråden Åsikter om EOS 350D ? allmänt om systemkameror?
  • hjulia

Det är ett 18-55 .. vad tror du om det?

• hjulia

jag skulle få ge 2500 för den ..
    (tänkte försöka pruta ner till 2000 men det kan bli svårt)

känns som om bildstabilisering kan vara rätt bra för att inte få suddiga bilder? eller är jag ute och cyklar nu?

känner jag mig själv rätt kommer jag mest troligen inte köpa till några fler objektiv..

så det är den med det objektivet eller nöja sig med den anliga kompaktkameran jag har. Det jag är mest missnöjd med är att det blir dåliga bilder när det är skymning eller mörkt ute eller inte..

• hjulia

kikade just på prisjakt att canon 1000D finns för 3800 .. då är det kanske inte värt att lägga ner 2500 på en kamera som är snart 2 år gammal. Antar att den senare modellen är bättre?

Nu verkar det alltså som om jag spanar efter andra modeller :P

Jag har bara provat Canon, nån som tycker något annat märke är bättre?

• hjulia

jo, jag slarvkollade .. du har rätt!

hur dåligt är det att fota med kitobjektivet?

jo,det blir nog canon eftersom jag är van det märket.

svårt att veta hur man ska göra.. för 2000 , är den prisvärd då?

• hjulia
    1978nettan skrev 2008-10-13 11:04:17 följande:
    hur mycket har personen som har kameran nu fotat med den? vet du det?
    [/citat]

Inte mycket alls.. känner han väl så det vet jag med säkerhet
    Viewsonic skrev 2008-10-13 11:06:13 följande:
    [citat]
    350D är gammal, jag har 400D och efter det har släppts även 450D. Rekommenderar 450D då den har preview på lcd-skärmen.
    Vad menas med preiew?

Pratade just med snubben som vill sälja den och han behåller den hellre än att gå under priset.. måste dessutom köpa en väska till så det är ju en kostnad jag måste räkna med..

(jobbigt när man vill ha något bra till lågt pris)
  • hjulia

Hörde att 1000D är en "bantad" variant för att kunna ge kunderna en kamera till ett lågt pris.. (enligt nån fototidning)

Vad säger ni om det?

• hjulia

ja, jag ska nog avvakta och se om han släpper den för 2000..
    Ska jag köpa en helt ny är det ändå ingen brådska.

IS kanske inte är det viktigaste om man inte ska zooma väldigt mycket.. ? (det är ad nuvarande ägaren sa iallafall)

vad gäller naturbilder vill jag kunna ta skarpa macrobilder..
    Får jag det oavsett vilken av systemkamerorna som jag väljer?

• hjulia

ja det är då en hel vetenskap det här..

Om jag visste hur mycket jag skulle ha nytta av en ny kamera så skulle det ju underlätta.. :P

Svar på tråden Åsikter om EOS 350D ? allmänt om systemkameror?