• Andrea

Hjälp med mönstertapet

Hej!

Har äntligen fått hem min efterlängtade tapet som ska upp i köket. Bara en vägg som ska tapetseras. Jag har aldrig tapetserat med mönsterpassad tapet tidigare och vill inte sabba allt. Någon som vet hur man gör? Är för snål för att anlita målarfirma, det är den absolut sista utvägen...

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hjälp med mönstertapet
  • kinapuff

mät, mät, mät. ta det försiktigt och kolla att det stämmer ordentligt innan du sätter upp det på väggen.

• gagge

och innan du klipper

Mina älskade två prinsessor!
  • vickitoria

det är inte så svårt att tapetsera med mönsterpass om man bara är nogrann. På tapetrullen så står det väll hur många cm mönsterpassen är på? Är mönsterpassen på tex 50 cm så klipper du bara bort 50 cm inför varje ny våd.

Ex
    Vådlängd 242cm (Då räknar jag vägghöjd 240 cm + 2 cm tillgoda för att skära rent mot golv och tak = 242 cm)

Mönsterpassning 50 cm

Skär bort 50 cm på tapetrullen, mät upp vådlängden och tapetsera
    Nästa våd: Skär bort 50 cm, mär upp vådlängden och tapetsera.

Ha på mycket lim så blir det enklare att flytta tapeten och pasas in mönstret.

• Andrea

Vägghöjd är 270 cm. Mönsterpassningen är på 53 cm.

Ska jag alltså skära bort 53 cm på varje våd innan jag fäster den på väggen?

• Andrea

Skrev fel, mönsterpassen är på 70 cm. Tror jag förstår poängen nu.

Skriver när jag är klar och berättar hur det gått!

• J0SSAN

Hej, det bästa är att skära upp alla våderna innan du börjar tapetsera. Den första våden kapar du till utan att ta hänsyn till mönsterpasset - dvs kapa den så att den blir 275cm. Sen rullar du ut rullen så att du ser vart mönstret passar med den första våden. Även om mönstret är 70cm behöver du inte alltid kapa bort så mycket. Har du fler än en rulle öppnar du alla och kollar vart du får minst spill. Är det rak mönsterpassning (symbolen är två pilar riktade spets mot spets) så ser alla våder lika dana ut. Är det förskjuten mönsterpassning(pilarna möts ej)så ser varannan våd lika dan ut dvs mönstret kommer i sicksack.

Lycka till

• Andrea

Nu sitter tapeten uppe. Gör jag aldrig om hehe.

Svar på tråden Hjälp med mönstertapet