• Anonym

Får jag bostadsbidrag om jag bor ensam med min dotter i en trea?

Om jag och min dotter flyttar till en trea med hyra på 5200kr kan vi få bostadsbidrag då ?

Alltså jag vet att det beror på min inkomst o så, men jag undrar bara om det finns typ en regel att de inte ger bostadsbidrag om man bor i en trea som ensamstående, att man måste bo i en etta eller tvåa för att få ?

Ngn som VET ?

• Svar på tråden Får jag bostadsbidrag om jag bor ensam med min dotter i en trea?
  • Anonym

Bor i en trea med min dotter och har bostadsbidrag så visst går det!

• Anonym

Alltså jag undrar om det finns en regel för hur stor lägenhet man som ensamstående med barn får ha ? Om man vill ha rätt att söka bostadsbidrag.

• Anonym

Hejsan.. Ja fick bostads bidrag när ja bodde i en trea med min dotter.. Hyran låg på 4800..

• Anonym

Tack så mycket! Ja, det verkar inte finnas ngn sådan regel då.

• Anonym

Min farmor bodde i en trea ensam. Hon fick också bostadsbidrag men bara för motsvarande en tvåa. Alltså hon hade kunnat bo i fem rum och kök men ändå bara fått bostadsbidrag för motsvarande en tvåa vilket tydligen är vad man ska ha råd att bo i när man är ensam.

Eftersom ni är två personer måste väl en trea vara ok att få bidrag till tycker jag. Söka kostar ju heller inget!

• Anonym

Man får räkna bostadsbidrag upp till 100 kvm , sen kan man bo hur stort som helst.

• Anonym

Anonym (FK) skrev 2008-10-13 08:18:34 följande:

Om du har ett barn är det 80 kvm bidraget beräknas på.
    Okej, lägenheten är ju 77kvm, så då borde det inte vara ngr problem ?
  • Anonym

Min lgh va en trea på 86kvm. Och ja bodde där med min tös och fick bostadsbidrag

• Anonym
    AmstaffLady skrev 2008-10-13 08:30:05 följande:
    Måste man ha barn för att få bostads bidrag?
    Du måste ha hemmaboende barn eller vara under 26 år för att få bostadsbidrag, eller pensionär.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-10-13 10:48:08 följande:
    Min lgh va en trea på 86kvm. Och ja bodde där med min tös och fick bostadsbidrag
    Men då räknades bara 80 kvm som bostadyta för det är max på ett barn.
  • Anonym

Jag bor ensam med min son i en trea på 84 kvadrat och vi har 1200 i bidrag, så visst går det.

Svar på tråden Får jag bostadsbidrag om jag bor ensam med min dotter i en trea?