• Ynnus

kopparspiral + sen mens + bruna flytningar + mensvärk + neg test -Vad? Grav?

Hej!

Har försökt läsa runt här och på diverse andra ställen men hittar inte direkt något som stämmer in på min situation just nu. Försöker mig på en tråd här och hoppas på delgivande av erfarenheter och kommentarer!

Har sedan 10 månader en kopparspiral som jag vet sitter i. Trådarna känner jag. Har i princip aldrig haft sen mens utom vid graviditet men nu är den närmare en vecka sen. Har haft bruna eller lätt rosa-/gulfärgade flytningar. De kommer och går liksom mensvärken. Det känns i princip som att jag har mens stundtals fast den inte är där annat än med flytningar. Har vid tre tillfällen under de senaste tre dagarna haft en skärande smärta i livmodertrakten som bara varade någon sekund. Två av dem var på ena sidan, den tredje i mitten. Så hade jag vid de första tre mensarna efter spiralinsättningen fast då i mitten.

Gjorde ett grav-test på eftermiddagen idag som visade negativt.

Om inget förändras har jag bestämt mig för att ta ett test till på onsdag morgon. Oavsett vad så blir det ju gyn då, förutsatt att det fortsätter såhär alltså. Vet om att risken för X-graviditet är större med K-spiral, men det är ju så tidigt än... skulle bara vara i vecka 5 om jag är gravid.

Är det någon som haft liknande symtom och vad har det då visat sig vara?

Tack på förhand /Sandra

• Svar på tråden kopparspiral + sen mens + bruna flytningar + mensvärk + neg test -Vad? Grav?
  • 68an

Nej jag har inte haft några komplikationer eller problem med min kopparspiral som jag haft ganska precis 5 år. Ibland 3-5 dgr för tidig mens och vid 1 el. 2 tillfällen kring 1 v för sen mens men det tror jag iofs nte beror på spiralen.

Vore jag dig skulle jag ringa kvinnomott. eller mvc i morgon för att rådfråga så att du inte fått någon infektion eller nåt annat pga spiralen eller om du rent av kan vara gravid.

• Ynnus
    Svar på #1
    Ja, det är ju faktiskt en bra poäng, att bara ringa en sväng. Det känns bara som att de kommer att be mig ta det lugnt och vänta ett tag... men men. Men brukar som sagt var inte vara sen, och på senaste tiden finns det inget direkt som jag kan se kan orsaka försening. Vad gäller stress osv så har det snarare varit lugnare än vanligt.

Man blir som lätt lite fixerad vid sin egen plan att man inte ser så mkt alternativ... man = JAG

Frustrerande att inte kunna tänka på nåt annat och inte hitta info om precis liknande symtom... Något är konstigt i kroppen just nu för mig, men vad det är (normalt eller nåt annat) vet jag inte alls liksom...

Tack för svar!
  • 68an
    Ynnus skrev 2008-10-13 02:30:40 följande:
    Svar på #1Ja, det är ju faktiskt en bra poäng, att bara ringa en sväng. Det känns bara som att de kommer att be mig ta det lugnt och vänta ett tag... men men. Men brukar som sagt var inte vara sen, och på senaste tiden finns det inget direkt som jag kan se kan orsaka försening. Vad gäller stress osv så har det snarare varit lugnare än vanligt. Man blir som lätt lite fixerad vid sin egen plan att man inte ser så mkt alternativ... man = JAGFrustrerande att inte kunna tänka på nåt annat och inte hitta info om precis liknande symtom... Något är konstigt i kroppen just nu för mig, men vad det är (normalt eller nåt annat) vet jag inte alls liksom...Tack för svar!
    Vi får hoppas att det inte är nån komplikation och om är glad åt en ev. graviditet eller inte vet jag ju ej men risken att bli det finns ju men den finns ju med alla prevetivmetoder.
    Minns då dom satt in min så sa barnmorskan att dom få ggr det sker och patienten låter graviditeten fortskrida så låter dom ibland spiralen sitta kvar ända tills barnet kommer ut.

Håller tummarna för det du vill!
  • Ynnus
    Svar på #3
    Ja, det blir högst troligt abort om jag är gravid. Mest min generella "man ska aldrig säga aldrig"-filosofi som spökar nu eftersom jag inte vet hur det är och därmed inte kan/vill ta något beslut.

Tack för tumhållningen! (vi håller dem för att jag inte är gravid och självklart för att det inte är några komplikationer över huvud taget utan bara kroppen som behagar busa)
  • Anonym (08)

TS: Jag har haft kopparspiral i två olika omgångar; fick båda gångerna problem med mensen; den kom sent, ibland blödde jag inte alls på jag vet inte hur länge, ett tag blödde jag jättemycket under en längre period, fick mer menssmärtor osv osv.

Har hört att det KAN bli såna problem med spiral.
    Självklart kan det vara så att du är gravid, men som jag fattat det så är just kopparspiral ett av dom säkrare prev.medlena. Jag tror mer på att spiralen gör att din kropp krånglar, precis som den gjorde för mig.

• Sheila 82

Hej jag funderar för har kopparspiral. Punktligt men denna mån brun röd mens mycket mindre o få dagar. Har innan fått ljus röda flytningar. Ej gjort graverat

Svar på tråden kopparspiral + sen mens + bruna flytningar + mensvärk + neg test -Vad? Grav?