Har det inte gått för långt nu? (om barnvisor!)
Sanslöst! Var bor du? Folk kommer ju bli knäppa av att vara sådär.
Sanslöst! Var bor du? Folk kommer ju bli knäppa av att vara sådär.
Jag sjunger gamla medeltidsballader för min dotter.
Då jag sjungit "Liten Karin" så vill hon höra den om och om igen, SPECIELLT när hon rullas i spiketunnan.
Den har hon sjungit på dagis också.
Gissa hur otäcka medeltidsballader kan vara!!
Hon har även ritat av Karin då hon rullas i spiketunnan. (Och även kungen tillsammans med korparna!)
Har ni inte sett då det varit artiklar om sådant här? Leta upp på nätet och visa dina bekanta TS. Jag visar en det första jag hittar då jag googlar.
www.mah.se/templates/NewsPage____77995.aspx
Rubrik: "Vi behöver lite skräck och monster"
"Oavsett teknikform har människor alltid velat berätta historier för varandra, och förutom humoristiska sådana ofta historier med inslag av skräck."
– Skräck är en del av det undermedvetna, och rädsla har drivit på vår utveckling som människor. Vi har skapat oss en säkrare värld. Men vi blir inte rädda för så mycket idag, och där kan spelen ge oss en känsloupplevelse. Vi behöver lite skräck och monster, skräck får oss att vakna och bli alerta!
Just den här artikeln kanske inte var den bästa, för den handlade om dataspel lite mer, och det är ju jag lite skeptisk till,
men jag har sett andra artiklar:
Tex till Halloween i DN om "hur barn behöver skräck om monster".
Sången där ""goddag min fru, jag ser min fru ni lillan har i famnen.... och sen ... ojojoj ojojoj ett sånt besvär man har att smälla och smälla och smälla lillan sin"" är med har de i nyare sångböcker tagit bort den biten av aga.
Men som sagt. Det är ju lite olika hur de censurerar. Då Emils pappa utformar en rätt grov form av skakning och ger rätt otäcka örfilar är inte borttaget i Emil-filmerna. Men det kanske det görs framöver? Vem vet?
Yes Freida, du måste ha en förmildrad version.
Jag har den "grova" i en sångbok.
Fast samtidigt så tycker jag att man har en fördragsamhet när det gäller gamla historiska kulturella grejer.
Just i bok tycker jag inte det är så farligt.
När min dotter var liten och såg på Emil däremot, var jag noga med att förklara att sådär får man inte göra idag.
Jag menar det finns så mycket annat udda som tillhör kulturhistoria som de ser,
så de fattar att "sådär gjorde man förr i tiden".
Ta bara om ser på "Dra mig tillbaka" i barn-tv, där de slänger ut kiss och bajs genom fönstrena på gatan.
Det är ju bra att förstå historia och kultur också.
Bara för det blev jag sugen på att sätta mig och sjunga gamla medeltidsballader för min dotter nu, som vaknade och var orolig och ledsen.
En går:
Då jag var ensam ute en dag
två kraxande korpar hörde jag
den ena sa till den andra så
Vad ska vi idag till middag få
Det ligger i gamla diket jag vet
en riddare dräpt i hemlighet
de enda som vet att han ligger där
är hans hök hans hund och hjärtans kär...
Hans hund har gått efter villebrå
hans hök har flugit på jakt också
hans mö har tagit en annan kär
en härlig middag i dag vi tär
Hans vita bröst ska du sitta på
och jag ska hacka hans ögon blå
En lock av hans gula hår mån tro
blir bra att täta vårt gamla bo
Å mången ska sörja den riddare kär
men ingen ska veta var han är
och över vita ben och bröst
en vind ska blåsa i vår och höst
Min dotter blir sååå trygg av medeltidsballader.
"Vi ska ha en son och han ska heta Ola, han ska ha blå ögon och gå i skola.
Sen ska vi få en flicka som ska heta Rikke, hon ska ha lockigt hår och sy och sticka."
Feministerna anfaller!
Nä, men jag gillar den inte heller faktiskt.
Vaddå, vilka är de som klarar skolan idag. Jo, det är ju faktiskt tjejerna. Killarna släpar efter.