• heleneuz

Någon som varit i Turkiet den senatse tiden?

vi ska till Turkiet nästa vecka och det var ca 3 år vi var där sist..vi ska till staden bodrum...jag undrar om Turkiet fortfarande är billig?

• Svar på tråden Någon som varit i Turkiet den senatse tiden?
  • mammy

vi var i turkiet i september 04 och då var det i alla fall fortfarande billigt... valutan ligger väldigt lika tycker jag..

• NightAngel

Hej!!

Kom hem från Alanya i söndags! Efter två härliga veckor!

Turkiska liren är på väg upp... Under d veckor vi var där så var det en skillnad på en krona ca.

Vi var i Side förra året o Alanya året innan... Priserna har stigit m 70% sen dess....
    Så det är dyrare nu.....

Men man kan äta en trerätters för två personer under 500 kr.

Vi shoppade massor med kläder, klockor etc... Jag tror nog att det är blilligare än andra Medelhavsländer ivarjefall....

Hoppas ni får en fin semester!!!!!!

• Gmml

Funderar på att ta en restresa till Turkiet!
    En liten fråga bara?
    Är det bäst att växla pengar innan eller där nere?
    Lire eller Euro?
    Har hört olika bud från olika personer.

• Gmml

Ingen som kan svara på min fråga?

• FriSam

Jag bodde i Istanbul hela förra året o kom tillbaks till Sverige i mars.
    Jag använde mitt bankkort bara, maestro heter det va?
    Har du bara pengar på kortet så kan du ta ut i nästan alla bankomater, turkiska pengar, ingen avgift...

• Lilla My 81

Vi var i Turkiet nu i juni. Det är fortfarande billigt, men inte riktigt billigt som för några år sedan. Äter ni och shoppar i turistområderna så upplevde jag inte att det var så billigt, men utanför strandrestaurangerna var det betydligt billigare. Deras valuta är ju devalverad nu och många säger olika ang. var man ska växla sina pengar. Jag upplevde att det bästa är att ta med svenska pengar ner och växla till turkisk lira där nere på PTT, postkontoren.

Huvudrätt vid hamnen/havet ca 70-130 el uppåt kr/pers (bra mat)
    Utanför turist området ca 30-80 el uppåt kr (bra mat)

Det är ändå betydligt billigare än vad det kostar att äta ute i Sverige på kvällarna.

Taxi däremot tycker jag har blivit mkt dyrt, vi åkte mest buss, dolmus.

Jag shoppade fyra jeans, en top, jeanjacka och en babydress för 900 kr (kopior men bra kvalitè)

Trevlig resa!

• Gmml

Usch, nu har de ju bombat där också, vågar man verkligen beställa en resa dit nu?

• Gmml

Så säger min sambo också, men det känns ju liiite tryggare att åka till nåt ställe där det INTE hänt än.
    Så känner jag iallafall.

• Lenagbg

ja om du kommer på något ställe där det ej hänt något så kan du väl meddela mig det..

• flisan82

Vad äter man i turkiet vet att det äts mycket kebab och lamm ,mm.Men om man är riktigt kräsen när det gäller mat om man knappt kan äta kött vad äter man då?

• Lycklig med Grodd

Jag skulle ABSOLUT INTE växla till Euro.

Det blir skitdyrt! Det är inte heller saa att du betalar vad det är värt i Lira utan de avrundar uppaatt aa det grövsta.

Jag fick betala pris som borde gällt för 3 glassar och inte för 1.
    Är själv van vid Euro, eftersom jag bor i Tyskland, saa vi tyckte inte att det var alltför dyrt, men det var ialla fall MYCKET dyrare än det skulle blivit med Lira.
    (Var i Turkiet för ett par maanader sedan)

• Gmml

Lycklig med Grodd: Hmm..vad konstigt, det är ju annars MÅNGA som säger tvärtom. Alltså att man växlar till Euro här i Sverige och sen EVENTUELLT till Lira där nere.

• Lycklig med Grodd

Det beror kanske paa var och vad du handlar?

I alla affärer vi var i lade de paa rejält i priset när du betalade med Euro.
    Räknade du ut själv hur mycket det egentligen skulle ha varit i Lira och motsvarande i Euro var det en otrolig skillnad.

Men de gör väl som de gjorde här i Tyskland ocksaa.Att när Euron kom bytte de helt enkelt ut DM och Pfennigen mot Eurotecknet och vipps, är allting dubbelt saa dyrt.

• Turvann

Min son var där med sin mormor och morfar en vecka de saatt det var jättebilligt.
    ha entrevli resa

• Gmml

Usch, nu har de sprängt där IGEN!!!!!

Svar på tråden Någon som varit i Turkiet den senatse tiden?