• Leanbh

föräldrapenning?

ni utlandsföräldrar som bor i ett EU-land, får ni fp från landet ni bor i, eller från Sverige? Och om ni får från Sverige, är ni skrivna där då, eller i landet ni bor i?

Anledningen till att jag undrar är för att om jag skulle få barn här där jag bor, kan jag bara vara hemma i 26 veckor och måste ta dem i följd.

• Svar på tråden föräldrapenning?
  • ElsaBy

Hej!
    Jag får fp fr Sverige. Bor iofs bara utomlands i dryga halvåret och är skriven i Sverige..
    Tror man måste ha en anställning i Sverige för att få ta ut fp om man bor utomlands, men ring dem och hör vad som gäller.

Lycka till!!

• Londonvibes

Om du bor, jobbar och betalar skatt i ett annat EU-land an Sverige, varfor tror du da att du har ratt till foraldrapenning fran Sverige? Tror du att de Svenska skattebetalarna gladeligen bekostar foraldrapenning i andra lander? Vill du ha mer an de 26 veckorna ar det bara till att flytta hem till Sverige och aven skaffa ett jobb och jobba ihop sgi.

• Leanbh

därför att jag är svensk medborgare och har jobbat i många år i sverige och betalat skatt.

så lätt är det inte att bara flytta hem förresten.

• Leanbh

ok nu har jag googlat runt lite och tror att jag lyckats besvara min egen fråga. lägger in citat här ifall någon mer undrar..

hämtat från försäkringskassan:

Föräldrar som arbetar eller bor och arbetar i olika länder inom EU, EES eller i Schweiz kan ha rätt till förmåner från båda länderna. Det betyder att en förälder kan få förmåner från ett land utan att barnet ? eller i vissa fall föräldern ? bor i det. Förmånerna samordnas för att familjen inte ska få dubbel ersättning eller bli helt utan.

• Xcena

Jag bor i England och far FP fran Sverige. Detta ar for att jag har mitt jobb i Sverige. Du har inte ratt att fa nagot om du inte har kvar ditt jobb dar.

• Leanbh
    Xcena skrev 2008-10-14 20:11:34 följande:
    Jag bor i England och far FP fran Sverige. Detta ar for att jag har mitt jobb i Sverige. Du har inte ratt att fa nagot om du inte har kvar ditt jobb dar.
    ok, tack för ditt svar
  • FreeForAll

Om du inte har tänkt vara borta i mer än ett år så får du fp från sverige, annars inte.

• Koffie

Försäkringskassans hemsida beskriver allt rätt så tydligt (även om det är lätt att missa info och att alla specialfall inte är så lätta att hitta).

Men, i princip är det ju så att man får försäkringsförmånerna i det land man är skriven. Så, om TS är utskriven ur Sverige och inskrivet i Annat EU-Land,så är chansen mycket stor att det är reglerna för Annat EU-Land som gäller för henne. Däremot kan det finnas anledningar till att hon egentligen är skriven i Sverige lite grann fortfarande (kort tids vistelse planerad i Annat EU-Land, arbete för svenskt företag/myndighet i det andra landet, växelvis arbete/boende mellan länderna,...).
    Fast, om TS redan är utskriven ur Sverige så verkar det ju ha prövats redan - och då är det det andra landets regler som gäller. Annars ska TS snabbt som ögat reagera och be försäkringskassan om omprövning i den frågan.

Argumentet att man är svensk medborgare och betalat skatt i Sverige under en längre tid hjälper inte, annat än på så sätt att det ska kunna kvalificera en till försäkringsförmåner även i ett annat EU-land, som t ex kräver att man jobbat en viss tid.

• Leanbh

tack moster ia för titt tydliga svar. nu är jag ju inte ens gravid ännu, men försöker ta reda på så mycket som möjligt medans jag väntar och hoppas

Som det ser ut nu kommer vi nog försöka flytta tillbaka till Sverige så fort min man är färdig med sin utbildning här, pga det osäkra läget i Irland just nu. Så det kanske inte ens blir aktuellt, vem vet?

• FreeForAll
    Leanbh skrev 2008-10-20 17:04:10 följande:
    tack moster ia för titt tydliga svar. nu är jag ju inte ens gravid ännu, men försöker ta reda på så mycket som möjligt medans jag väntar och hoppas Som det ser ut nu kommer vi nog försöka flytta tillbaka till Sverige så fort min man är färdig med sin utbildning här, pga det osäkra läget i Irland just nu. Så det kanske inte ens blir aktuellt, vem vet?
    Läget är ganska osäkert i Sverige just nu också...
  • Leanbh
    PigeonP skrev 2008-10-21 13:57:24 följande:
    Läget är ganska osäkert i Sverige just nu också...
    Aj da! Hoppas det vander snart...
  • 891008

Tänkte bara höra lite angående detta...

Jag bor och jobbar i Norge (men är skriven i Sverige). Om jag blir gravid och väljer att flytta tillbaka till Sverige när mitt barn är fött, kan jag då få mina upptjänade föräldrapengar från Norge, trots att jag skriver tillbaka mig till Sverige?

Eller hur fungerar det?

Svar på tråden föräldrapenning?