• Kegge

hjääälp trojan!!! skulle rensa den bytte namn! hjälp!

Hjälp vad ska jag göra?

Gick in på en länk som TS lagt ut som skulle vara foto på hennes lills bebis
    "vill inte föda i v27 :(" och då kom varningen! Trojan!!!!
    Skulle rensa men den hann byta namn är det kört för min dator nu?

Har telia surf å kör nu en fullständig datorkoll men den hinner väl flytta sig!?

♥~♥ son född 070630♥ ~♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-13 11:39
    www.familjeliv.se/Forum-5-213/m37208726.html

Starta en tråd på familjesajten

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-13 13:42
    Tack för hjälpen Faderator moderator! Hoppas detta funkar nu då!
    Citat:
    Det är bara att rensa tidigare filer men det kan komma igen.
    Tror att det är f-secure som upptäcker lite felaktigt. Det kommer på ganska många sidor men det ska inte vara någon fara.

Det är inget som installeras. Filen hamnar i tempoärara filer och är redan borta när ni försöker ta bort. Den har inte bytt namn. Den har helt enkelt försvunnit. Inget installeras. Inget tas bort. Ni behöver inte vara oroliga.
  • Svar på tråden hjääälp trojan!!! skulle rensa den bytte namn! hjälp!
  • Kegge

Jag har gjort en genomsökning vilket visade noll! Men då undrar jag är Trojan så smart att den hinner byta namn innan den upptäcks av virus-spion program? Så den byter till ett redan genomletat ställe?
    Kan vara borta visst men eftersom det stod att den bytt namn så är den kanske kvar å kallar sig nått gulligt så den inte ska bli upptäckt...
    Ingen aning kan inget om sånt här måste nog läsa lite om det!

♥~♥ son född 070630♥ ~♥
  • Chica73

Vi har problem med trojaner på jobbet idag... och vi har F-secure. Trojanen lägger sig i temp.internet och det räcker om man rensar dem (har varit i kontakt med support i ärendet).

Faderator skrev 2008-10-13 13:20:37 följande:
    Men det borde f-secure kunna följa om det var via f-secure du fick varningen.I f-secure så borde det finnas någon form av log av vad den har gjort och hittat.Det kan även vara så att den felaktigt varnar och när den säger att det inte gick att rensa så finns inte filen kvar alls. Kör en total genomsökning av datorn så ska den ju hitta även om den har bytt namn men jag tror inte det är någon fara.
  • Kegge

Chica73- Så jag kan göra det manuellt? Oki ska kolla läget!

♥~♥ son född 070630♥ ~♥
  • Plippi

Shit!!!!!

Nu kom det upp igen!!
    Så här står det
    Trojan.js.agent.db.

När jag tycket ta bort står det bara "gick inte att komma åt objektet.

• Plippi

Ska jag få panik över detta eller!!!
    Kan ingen om sådant här och har blivit rejält uppskrämd över ts.

• N1klas

Plippi skrev 2008-10-13 13:28:26 följande:
    Shit!!!!!Nu kom det upp igen!!Så här står detTrojan.js.agent.db.När jag tycket ta bort står det bara "gick inte att komma åt objektet.
    Tack för det. Det är bara att rensa tidigare filer men det kan komma igen.
    Tror att det är f-secure som upptäcker lite felaktigt. Det kommer på ganska många sidor men det ska inte vara någon fara.
    «Faderator nonstop.»
  • N1klas

Det kom idag till F-secures uppdatering.

«Faderator nonstop.»
  • N1klas

Det är inget som installeras. Filen hamnar i tempoärara filer och är redan borta när ni försöker ta bort. Den har inte bytt namn. Den har helt enkelt försvunnit. Inget installeras. Inget tas bort. Ni behöver inte vara oroliga.

«Faderator nonstop.»
  • Kegge
    Plippi- Läs på lite om trojaner jag blev oxå uppskrämd men är det som chicha73 säger så går det att få bort! Så jag gjorde så nu!
    Okunskap brukar starta kaos å det har jag gjort!
    Bra att du skrev ner hela namnet jag var lite för snabb såg bara TROJAN å försökte rensa sen har jag inte fått fler varningar!
    ♥~♥ son född 070630♥ ~♥
  • Kegge

Thank you för det!
    *Pustar ut*
    jaja så är det första gången det dykt upp nått sånt på datorn ju!

♥~♥ son född 070630♥ ~♥
  • Plippi

Förlåt! Sa ju att jag inte vet hur detta fungerar.

Ringde broran och läste vad ni skrivit och han hjälpte mig vidare. Fattar ju inte vad temt och allt betyder själv.

Jag rensade alla temorära filer. Men du tror alltså inte att det är ngn fara? Isåfall borde det väl inte göra ngt att jag skrev in adressen. Ville ju bara hjälpa.

• Kegge
    Plippi- nä fattar inte mycket själv så du är inte ensam! Idioter som startar sånna här grejer bara för att förstöra på internet! Men hoppas det funkar att ta bort!
    ♥~♥ son född 070630♥ ~♥
  • fritzie76

Jag får också meddelandet trojan.js.agent.db. Ska jag bara trycka ignoerera eller hur ska man bli av med meddelandet?

• Kegge

bra fråga Faderator vet du?

♥~♥ son född 070630♥ ~♥
  • N1klas
    Här kommer en kort förklaring över vad jag har kommit fram till.
    Idag kom det en uppdatering till F-secure. En uppdatering som upptäcker ett "malware" som heter "Trojan.js.agent.db". Uppenbarligen så reagerar f-secure (och eventuellt andra virusprogram) på .js-filen som det rör sig om i det här fallet. JS-filer används till javascript för vissa funktioner på olika webbsidor. I de här fallet som med bilddagboken så reagerar f-secure felaktigt på scriptet och påstår att det innehåller virus/malware. Något i koden är skrivet på ett sätt som gör att antivirusprogrammen reagerar. Det har hänt förr men det brukar ordna till sig när f-secure (eller personerna som driver hemsidan) får vetskap om att det reagerar felaktigt. När ni besöker hemsidor så sparas filerna från hemsidorna ner temporärt på er dator. I det här fallet så sparas även JS-filen ner på er dator i temporära filer. Troligen är det så att filen redan försvunnit när ni försöker ta bort viruset (som inte är något virus).

När meddelandet kommer upp, välj att ta bort det eller vad det kan stå. Det varierar i virusprogrammen. Om det inte kan ta bort filen så är den redan borta.

Jag stänger tråden och hoppas på att jag kunnat förklara någorlunda bra iallafall. :)
    «Faderator nonstop.»
Svar på tråden hjääälp trojan!!! skulle rensa den bytte namn! hjälp!