Inlägg från: Sirelisse |Visa alla inlägg
  • Sirelisse

UL-katastrof, vätska bakom nacke och runt lungor

Hej Odling,

jag vet att det finns inte något jag kan säga som får dig att må bättre.
    För en tid sedan dog mitt tvilingpar i magen på mig efter ett rånöverfall och jag fick föda fram dem precis som du.
    Dom var 18v gamla.
    Jag känner med dig och jag kommer att tänka på er imorgon.

Var inte orolig,
    Tack vare underbar sjukvårdspersonal så gick det bra för mig och kommer säkert att göra det för dig med.
    På sjukhuset vet dom vad dom ska göra och säga och är vana vid mammor som förlorar sina barn. Skrik, gråt var hysterisk om du vill.
    Prata igenom med din partner om det är något du absolut vill eller inte vill göra. Många väljer att ha foto,gipsavtryck etc från sin ängel men bara du vet vad som är bäst för dig.
    Prata sedan med sjukvårdspersonalen om detta, eller ha det nedskrivet till dem när ni kommer till sjukhuset imorgon. Om du är osäker på vad du vill så ge din partner lite frihet att bestämma.
    Var inte orolig för hur lillen ser ut, det är ditt barn och all kärlek och sorg du känner gör att han kommer att vara det vackraste du sett.

Sköt om dig!

• Sirelisse

Det är normalt att få mensvärks-ont. Om du får mycket ont eller att du känner ett tryck mot underlivet Åk in till sjukhuset då. Eller om du blir orolig, lika bra att åka en gång för mycket. Du kan ringa hur många gånger som helst också om du är bekymrad!
    Försök så gott det går att inte vara så spänd för då gör det ännu mer ont, jag vet att det inte är lätt men försök iallafall.

Hoppas att det går bra för dig!

• Sirelisse

Odling,

på något sätt klarar man sig igenom kriser, man reser sig och man går vidare. Men aldrig glömmer man vad som hänt. Alltid kommer man att minnas de barn som är ens egna fastän de inte var hos oss länge.

Ta nu hand om dig så mycket du kan, pressa dig inte till att göra en massa saker utan ta det lungt och låt alla känslor som du har få komma. Det är viktigt att släppa ut allt som finns inom dig.
    Om du skulle vilja finns det samtalsstöd för dig och/eller din man som landstinget erbjuder. För mig var det en oerhörd hjälp men du vet bäst vad som är det bästa för dig/er.

Vill du inboxa mig så går det bra, om du vill fråga hur det var för mig eller om du bara vill skriva av dig ytterligare.

Sköt om dig nu!

• Sirelisse

Odling:
    Jag förstår att det är många tankar och funderingar som snurrar i ditt huvud. De frågor som du känner är viktiga kan vara bra att skriva ner så att du kan ta upp dem med din läkare när du ska på återbesök.
    Hur är det med er omgivnig, får ni något stöd därifrån? Har du någon förutom din man som du kan tala med och som förstår din smärta och sorg?
    Kan du äta och sova eller är det dåligt med det?

• Sirelisse

Odling:
    Det är naturligt att känna som du gör. Ha inte dåligt samvete även fast det känns märkligt att ha en så djup sorg samtidigt som det finns korta stunder av leenden.
    Hormonomställningen kan också komma att göra att du slängs mellan tårar, sorg, leenden, vrede, tomhet,grubblande, ja alla slags känslor. Försök att släppa fram dem så gott det går, det är viktigt att låta sig själv sörja.
    Pressa dig inte att gå utanför dörren, när du är redo kommer det automatiskt. Stanna inne sålänge du inte orkar/vill gå ut. Låt nån annan hämta posten.

Skönt att höra att du har personer i din omgivning som finns där för dig och som försöker förstå.

• Sirelisse

Odling:
    Tråkigt att höra att du mist flera närstående.
    Det är som du säger, man överlever och man kommer vidare. Ibland ganska snabbt och ibland tar det längre tid. Men aldrig att man glömmer. Sen har man dessa datum också. Som tex för dig nu, julen, datumet för den planerade förlossningen, nästa år datumet som är årsdagen av er lilles bortgång. Mellan dessa datum är det stundvis hanterbart för att oftast bli sämre när minnesdagarna faller på.

Tveka inte att fråga oss andra hur det var för oss i specifika situationer om det är något du undrar över. Eller be om hjälp ifall det är något vi kan göra för dig.

Sköt om dig!

• Sirelisse

Odling:
    Skönt att höra att du orkar ta dig ut och att det är ok för dig med andra barn omkring dig.
    Låter som att du haft en lite bättre dag idag? Hoppas att jag har rätt.

• Sirelisse

Odling:
    Önskar dig en härlig hotellvistelse och hoppas att den ger dig lugn och avkoppling från den senaste tidens händelser

• Sirelisse

Odling:
    Jag fick ett halssmycke med en liten ängel och barnens namn av min man kort efter vår förlust. Det kan jag ta på och av mig som jag vill. Kanske det kan vara något i väntan på en tatuering?

• Sirelisse

Hoppas att det kan hjälpa med samtalet hos läkaren den 19:e.
    Jobbigt att vänta på mensen som inte vill komma också. Ibland kan det ju ta ett tag innan den är som den brukade vara.
    Glöm inte att du har min inbox när du vill skriva av dig.
    Kramar!

• Sirelisse

Skönt att höra att det gick bra idag hos läkaren trots lång väntan i väntrummet där det dessutom fanns en bekant.

Låter som att ni hade ett bra samtal med läkaren fastän det inte fanns ett givet svar till varför det som hänt skett. Så är det ju ibland.
    Bra att det är klartecken till att försöka igen och att det inte finns något som tyder på att det inte ska gå bra nästa gång.
    Tyvärr är det ju så att sorgen inte försvinner genom ett läkarbesök men att man kan finna lite lugn inombords som gör att man mår lite bättre fastän saknaden är enorm.

Hoppas nu att du kan slappna av och ha en lugn och mysig jul med din man.

Kramar!

• Sirelisse

Nu är det nästan julafton,
    jag hoppas att den blir ok för dig trots din stora saknad.

Som sagt, jag är hemma och min inbox är öppen om du skulle behöva, men för din skull hoppas jag att du finner stöd i dom omkring dig.

Kramar

Svar på tråden UL-katastrof, vätska bakom nacke och runt lungor