Inlägg från: Odling |Visa alla inlägg
  • Odling

UL-katastrof, vätska bakom nacke och runt lungor

Sirelisse skrev 2008-11-10 13:25:36 följande:
    Odling: Jag fick ett halssmycke med en liten ängel och barnens namn av min man kort efter vår förlust. Det kan jag ta på och av mig som jag vill. Kanske det kan vara något i väntan på en tatuering?
    Vet du, jag köpte faktiskt ett halsband med en ängel i helgen! Jag hade på mig det i lördags kväll, då det var en vecka sedan lillen kom ut. Jag rörde vid det hela tiden, kändes som att jag hade honom med mig då.
  • Odling

Många säger: Du är så stark. Jag skulle aldrig klara av att mitt barn dog i magen.

Vad har jag för val? Är jag stark för att jag inte tar livet av mig? Kanske. När man hamnar i situationer som dessa så har man ju inget val förutom att fortsätta andas. Ibland när det är som tyngst så måste jag tänka på att min son skulle bli oerhört besviken på mig om jag gav upp nu. Han vill att hans föräldrar ska kunna vara glada igen och han vill ha lillasyskon.

Men det dröjer innan jag kan vara glad igen. Jag kan vara mer eller mindre ledsen, mer eller mindre förtvivlad. Jag vågar tänka lite på framtiden. Ha en smula hopp. Men sen kommer skräcken, oron för vad framtiden kan ha med sig.

Känslorna åker verkligen åt alla möjliga håll just nu.

• Odling

TårtBiten: Tack för dina ord. Jag känner att ditt inlägg blir ett av dom som jag kommer återkomma till, läsa flera gånger för att få fotfäste igen. Tack för att du delade med dig.

• Odling

Usch vilken dålig dag jag har.
    Känner mig värdelös. Som inte ens kan bära ett barn. Som inte kunde skydda min bebis från att dö i min mage.
    Jag saknar lillen så det skär överallt. Gråter så att jag skakar, och hela ansiktet blir blött.

Vet inte riktigt vad jag ska göra av mig själv. Känner mig som ett skal, som att jag har dött. Men jag är inte död, för då kan man inte ha såhär ont. Det smärtar överallt. Jag trodde den värsta tiden var över, men den har kommit tillbaka.

• Odling
    månälva skrev 2008-11-15 19:59:33 följande:
    Hur mår du ts? Kram
    Idag mår jag ok. Det är så varierande! Man vet aldrig hur en dag ska te sig. Jag har gråtit en del idag också, men det har inte känts så där nattsvart som det gör ibland.

Jag har börjat få en ENORM längtan efter att bli gravid igen. Avslaget har inte riktigt lagt av ännu, så jag måste hålla mig från att överfalla mannen. Om jag bara skulle lyssna till mina hormoner och min kropp så skulle han inte ha en chans. Många läkare verkar säga att man ska lugna sig lite med att försöka igen, för psykets skull. Men kan det verkligen vara lättare för psyket om man väntar en månad? När är man någonsin redo igen? Om jag känner att det enda (nästan) som gör att jag fortsätter framåt är tanken på en levande bebis, så måste väl det rätta vara att försöka igen? Inget säger ju att det kommer ta sig på en gång.

Jag har redan börjat frukta julen, hade ju så många lyckliga planer för den. Jag skulle vara tjock och fin, vi skulle inte önska oss några egna julklappar knappt, bara grejer till lillen. Jag har en förhoppning att vara gravid igen till jul, LIVSFARLIGT jag vet! För så fort kommer det inte gå! Och så blir jag ledsen istället. Men jag kan inte rå för det, hjärnan vill så gärna vara gravid igen... Vill så gärna ha en levande bebis... Det saknas någon här hemma.
  • Odling
    Sirelisse skrev 2008-11-19 13:39:54 följande:
    Odling Hur går det för dig?
    Jadu. Bra fråga. Jag vet inte! Upp och ner, eller mest ner fast ibland lite neutralt.
    Igår mådde jag dåligt hela dagen, kände mig nere, ledsen hela tiden. Sen på kvällen mådde jag skit! Grät hela tiden, gick inte att sluta. Vad jobbigt det är när man åker ner i dom där djupa mörka hålen! Ibland blir jag sugen på att tvinga mig själv att inte falla ner, tror jag skulle klara det. Men jag tänker inte förtränga något! Skulle kanske vara en enklare väg, men jag måste tillåta mig att må skit när jag gör det.

Det som känns tyngst just nu är att jag känner att min framtid är mördad. När jag mår dåligt kan jag inte komma på varför jag ska fortsätta framåt. Jag måste kanske skriva ner lite grejer, en positiv/tacksamhetslista som jag kan läsa när jag mår som sämst och inte kommer på varför jag ska fortsätta andas. Frågan är om jag kommer acceptera min positiv-lista i dom lägena? Jag kanske river sönder den istället?

Jag gjorde ett grav-test för att kolla om hormonerna var borta, och det blev minus. Skönt att hormonerna är borta så det inte blir ett falskt plus i framtiden. Konstigt nog blev jag arg på kroppen, hur kan hormonerna vara borta redan? Betydde inte bebisen mer än så? Kroppen borde vara ärrad i flera år av detta...

Låg och tittade på klockan igår kväll, det var så konstigt att minuterna gick. Tiden har ju stannat! Hur kan tiden fortsätta gå?

Tänkte också igenom hela den här historien, från att min kropp började kännas konstig, ingen mens, testade positivt, glädjetårar, mannen gick runt och sjöng hela dagarna, så glada. Magen började växa, mådde illa och allmänt gravidtrött. Spännande med UL, nervöst, PANG BOM DU ÄR DÖD! Så kändes det.

Fan vad skumt att detta är mitt liv nu.
  • Odling

Tack allesammans för era fina ord. Jag är verkligen tacksam för allt stöd jag har fått under den här tiden. Det har varit, och är, otroligt viktigt för mig att få skriva av mig alla känslor. Jag har mycket lättare att uttrycka mig i skrift än i tal av någon anledning.

För ett par dagar sedan var vi på begravning, mannens morfar. Jag var orolig innan för hur det skulle gå, men jag kände mig som hemma bland alla ledsna gråtande människor. När vi satt i kyrkan och lyssnade på prästens ord så satt jag och svor tyst åt Gud. Jag hade ett riktigt gräl med honom, han som jag inte ens tror på. Han hade inga bra svar heller. När kistan sedan sänktes ner i jorden och hustrun sa "Adjö. Vi ses igen" så höll jag på att bryta ihop totalt men fick lov att skärpa mig.

Ibland så känns det som att detta bara är en mardröm, att jag måste vakna upp snart. Detta är ju sådant som bara händer andra! Man ska ju kunna bli gravid, och sen går allt bra såklart! Javisst man kan vara lite orolig för att något ska gå fel, men så tänker man logiskt och det är ju så OVANLIGT att något händer, och så känner man sig säker. Om något är väldigt ovanligt, då händer det inte mig ju! Eller hur?

Jag läser en del här på FL, och många är ju oroliga för saker. I mitt huvud svarar jag på alla inlägg. När någon frågar: Jag är så orolig inför ultraljudet, tänk om bebisen är död? Då vill jag svara: Ja den är nog död. Förbered dig för att föda ut en död minibebis snart. Eller om någon frågar: Bebisen hade någon liten avvikelse på ultraljudet, vad betyder det? Då svarar jag i mitt huvud: Det betyder att bebisen kommer leva en vecka till i magen, sen på uppföljningsultraljudet så kommer den vara död. Men jag svarar aldrig, för vem hjälper det? Bara för att detta har hänt MIG så händer det ju inte alla. Som tur är. Men varför skulle det hända just mig??? Jag är ju en god människa. Jag förstår inte vem det är som planerar för saker, vem som bestämmer hur allt ska gå. Livet är verkligen orättvist.

Nu ska jag läsa igenom hela den här tråden och se ifall jag kan gå med på att det är JAG som är TS, och inte någon stackars människa i någon annan stad. Det är JAG! Fyfan.

• Odling

Usch vad många det är som är med om liknande tragedier!!! Man känner sig så maktlös när naturen tar över och bestämmer över bebisars liv.

Kom på en sak.
    Min största rädsla är att INTE bli gravid igen fort.
    Min näst största rädsla är att bli gravid igen.

Detta betyder ju alltså att jag ALDRIG mer kommer kunna slappna av! Hur det än blir så kommer jag vara livrädd!

Kul liv...

• Odling
    Disan skrev 2008-11-26 16:56:45 följande:
    TS Har ni bestämt er för hur ni skall göra ang ny graviditet?
    Ja vi kör på och ber till Lucifer att vi får bli gravida igen snabbt. Sen kommer vi kräva VUL och UL som fan, och lyssna på hjärtljud osv. Kommer bli hatad på MVC säkert. Och så ska jag nog börja gå till psykolog om jag blir gravid, för annars slår det säkert slint.

Snart en månad sen vår älskade son föddes... Fortfarande overkligt.
  • Odling

Hej snälla människor.

Fisk i en skål: Tack för din berättelse, jag älskar att höra om er som fått änglasyskon. Letar sådana berättelser som en besatt just nu!

I helgen var vi på bröllop, det var ganska roligt. Jag var så rädd att få sitta brevid främmande människor och få lov att vara trevlig, men jag var så snällt placerad med min sambo mitt emot mig, och våra två kompisar på varsin sida av mig. Dom två killarna brevid mig var mina enda kompisar som var på bröllopet, så jag är himla tacksam för att jag fick sitta brevid dom. Jag är liksom inte redo att hålla på och snacka skit med okänt folk, känns som att jag inte bryr mig! Liksom, sluta berätta om ditt liv okända människa, jag skiter väl i vad du jobbar med, min bebis är död!

En konstig sak som jag har märkt är att jag ibland skäms för att jag inte har tjock mage. Typ på bröllopet, jag ville dölja magen med min väska eller sjal. Ibland om jag har för "tajta" tröjor så skäms jag också för att magen inte är stor och rund. Jag vet inte vem jag skäms för!? Det måste väl vara mig själv. Det är ju ingen som dömer mig för att min mage inte är stor. Det kanske är för att jag känner mig misslyckad som inte lyckades bära ett barn hela vägen. Fast jag VET att det inte är mitt fel, men dom där tankarna klistrar sig fast i huvudet.

Vi satte upp stjärnor och ljusstakar här hemma igår, det blev fint men jag tyckte det var sorgligt. Det är ju ännu ett bevis på att tiden går, att det nu har gått en månad (idag) sedan vår son kom. En månad!

Har lite kramp i magen ibland, säkert mens på G. Eller så är jag skengravid, när man vill något så himla mycket så kan man ju inbilla sig vad som helst. Drygt.

Jag mår iallafall lite bättre, det nattsvarta har övergått i jämngrått.

• Odling
    wildflower75 skrev 2008-12-01 19:49:36 följande:
    beklagar sorgen..fick ni någonsin veta vad som gick fel..
    Vi ska på återbesök den 19/12, är redan nervös... Då får vi förhoppningsvis läsa obduktionsrapporten och kanske får vi några svar. Eller så vet dom inte vad som hände. Eftersom alla kromosomer var normala, så lät det på läkaren som att det bara var maximal otur. Jag gjorde också test för virus, men det visade inget. Men något måste ju ha hänt med lillen, man blir ju sjuk av en anledning. Vet inte om jag kommer kunna acceptera att inte få svar, ifall så blir fallet...

När kommer han/hon som bestämmer och ber mig om ursäkt?
    Säger: Oj vi gjorde fel, din bebis skulle ju leva såklart. Här är den tillbaks, levande. Jag kommer vänta på denna ursäkt resten av livet.

När vi var gravida, lyckliga och ovetande så brukade vi titta i boken "ett barn blir till", och förundras över hur avancerad processen är. Vi sa ofta till varandra "tänk att det kan bli en hel liten människa av detta, först en liten cellklump och sen ska alla organ bildas och fungera. En hjärna ska bli till och hjärtat ska slå. Att det inte går fel hela tiden egentligen?" Så sa vi. Japp vi hade rätt, det gick fel.
    När vi läste om dom som fått missfall och förlorat barn så sa vi till varandra att vi var så tacksamma för att vi hade en bebis i magen, att vi sluppit missfall. Tänk att vi hade sån tur!

VAFAN är det nån som jävlas med oss eller? Det känns så! Vi har ju varit tacksamma och verkligen förstått att det var ett mirakel vi väntade på. JÄVLA SKIT-LIV!!!!
  • Odling
    Sirelisse skrev 2008-12-08 13:42:47 följande:
    Hur går det för dig?
    Vilken fin tjockis-presentationsbild du har, hoppas du mår bra!

Dagarna går på något konstigt sätt. Men ingenting känns speciellt roligt. Jag ser inte fram emot något, förutom att bli gravid igen. Förut hade jag en kul-jul att se fram emot, skulle handla en fin klänning som framhävde fina magen. Jag skulle ha en glittrig klänning på nyårsafton och vara så glad. Nu vill jag helst bli nersövd. Det är mörkt ute hela tiden och jag är fan trött hela dagarna. Har inte fått nån mens, bara konstiga mellanblödningar och förra veckan hade jag mensvärk men inte nu. Fattar inte vad kroppen håller på med. Jag är inte gravid för jag testade i fredags och blev ledsen.

Kan ingen stoppa in en tvåkilos-bebis i magen på mig och sen låta mig pluppa ut den ett par månader senare?

Nio månader känns som en evighet. Och först är det en evighet fram tills dess. En evighet till ÄL, en evighet till mens, en evighet till bebis.

Jag är ofta arg, men jag vill inte ta livet av mig längre. Så alltid nåt.

Tack för omtanken.
  • Odling

Tack så mycket!
    Usch ser inte fram emot det alls, är skitnervös. Sist vi åkte till sjukhuset var det för att föda vår döda bebis...
    Tror ju att läkaren kommer ge oss fler förödande besked, typ att felet är ärftligt eller liknande. Hoppas jag inte kräks innan vi ska gå in. Vi får se...

• Odling

Oooh jag överlevde, men det var på håret.

Vi hade tid kl 10.30, fick vänta 40 (!!!) minuter och kom in 11.10 eftersom mina papper hade försvunnit. Jävla idioter. När vi hade suttit i väntrummet bland lyckliga par en stund, så kom en tjej och en kille in, och jag känner killen väldigt ytligt. FAN! Jag valde den omogna vägen och ignorerade honom helt, låtsades som att jag inte kände igen honom. Hade VERKLIGEN ingen lust att säga hej, och kanske få lov att förklara varför vi var där. Nej nej nej så jag ignorerade.

Iallafall, efter en hel evighet av tortyr så fick vi komma in, och fick faktiskt bra besked. Inget ärftligt, jag har ingen konstig sjukdom, man vet inte varför bebisen blev sjuk. Väldigt tråkigt att inte få någon orsak, men läkaren sa att det finns inget som tyder på att detta skulle kunna hända igen, vi hade bara maximal otur. Jag var så otroligt rädd för att det skulle vara något ärftligt, så ju nu är jag bara glad för att det inte var det. Att vi inte fick någon klar orsak förvånar mig inte. Det som hände var att någonstans i utvecklingen så har det gått snett, och av någon anledning bildades det då massor av vätska i buken, runt lungorna och i huvudet. Detta gjorde att lungorna inte kunde utvecklas, och att hjärtat helt enkelt inte orkade.

Läkaren sa att eftersom jag fått mens och inte har ont eller några besvär, så finns det ingen orsak att inte försöka igen så snart vi är redo. Också skönt att höra. Nästa gång ska vi få extra kontroller, och även göra nupp eller vad det heter, när de kikar på nacken i v12 (tror jag). Trots att det inte var något kromosomfel så kommer de kika efter sånt eftersom nacken är ett väldigt stort orosmoment för oss nu.

Det känns skönt att ha det där besöket avklarat, på något sätt känns det som ett slags avslut. Det var den sista officiella grejen vi skulle göra för bebisen. Nu kan vi sluta oroa oss för honom, och han kan sova gott i himlen.

• Odling

Tack fina människor!
    Vi ska åka till släkten imorgon, jag ser inte fram emot det alls men jag tror det blir ganska bra när vi väl kommit dit. På morgonen ska vi först åka till minneslunden.
    Jag hoppas att ni får en fin jul också, med lugn och ro.
    Kram!

• Odling

månälva skrev 2009-01-04 20:07:31 följande:

Hej Odling ! Längesedan nu, hur har ni det? Hoppas ni fick en fin jul ändå och att ni kan se framåt. Vem vet vad 2009 bär med sig? Kram
    Tack för omtanken.

Julen var ganska jobbig, men ändå rätt okej. Hade tårar i ögonen hela dagen, och ville bara att dagen skulle ta slut. Vi var till minneslunden flera gånger och det var så vackert med alla ljus. Jag fick en optimistlåda av min man, och i den har jag lagt ett ljus som jag ska tända när lillasyskonet kommit, en legobit som symbol för allt roligt vi ska ha, och en likadan filt som storebror fick med sig till himlen. Jag har försökt titta på små babystrumpor också, men det var för jobbigt. Det får bli ett senare projekt.

Just nu är jag lite rädd för vardagen som ska börja igen efter helgerna. Jag gillar inte "normala" dagar, för allt är ju så onormalt.

Och det enda jag kan tänka på är att jag vill bli gravid igen. Är helt besatt och samtidigt livrädd.

Hoppas ni alla har haft en fin och lugn jul.

Kram
Svar på tråden UL-katastrof, vätska bakom nacke och runt lungor