• Småkottarna

När ska dom ändra namnsdagarna??

Frideborg, Fridolf, Lorentz, Abel, Set, Sylvester, Virginia, Gottfrid, Assar, Stig, Hjördis, Berta, Franciska, Sigfrid, Fritiof, Hilding, Torun, Torkel, Lage, Konrad, Vibeke, Klemens... osv osv... Folk heter inte så längre! O de som gör dör snart, ungefär. Är det inte dags att ändra almanackan och sätta in namnen som många faktiskt döps till nu för tiden? Kommer detta göras eller är namnen permanenta? Fler som håller med om att almanackan bör uppdateras?

• Svar på tråden När ska dom ändra namnsdagarna??
  • americanwoman

Jag håller med. Namnen håller ju på att "försvinna" helt och hållet.

• AE77

Min ena dotter heter Nellie och hennes namnsdag tog de bort för några år sedan... tror till och med att det var samma år som hon föddes(2001) Det har ju kommit massor med Nellie och Nelly efter det...

• Pernilla75

Namnen ändras ibland men det är väldigt sällan. Fast det känns som om det vore på tiden.

• americanwoman
    AE77 skrev 2008-10-14 15:09:38 följande:
    Min ena dotter heter Nellie och hennes namnsdag tog de bort för några år sedan... tror till och med att det var samma år som hon föddes(2001) Det har ju kommit massor med Nellie och Nelly efter det...
    Nellie är ju "vanligt" (inget illa menat, förstås!) och likaså Cornelia som också tagits bort. Undrar hur de resonerar när de tar bort namnsdagar.
  • spöke

Namnsdag är ingen rättighet.

Namnsdagarna i almanackan bygger på den svenska namnlängden som är till för att bevara den svenska namnskatten.

Dagens namn kan t.ex. ha något att göra med en historisk händelse, vara en rest från helgonkalendern eller vara ett namn som språkvårdare vill bevara i svenskan...

• Småkottarna
    spöke skrev 2008-10-14 23:35:09 följande:
    Namnsdag är ingen rättighet. Namnsdagarna i almanackan bygger på den svenska namnlängden som är till för att bevara den svenska namnskatten.Dagens namn kan t.ex. ha något att göra med en historisk händelse, vara en rest från helgonkalendern eller vara ett namn som språkvårdare vill bevara i svenskan...
    Fast om almanackan till slut är full av namn som ingen längre heter ter väl sig själva namnsdagspåfundet ganska onödigt?
  • spöke
    Småkottarna skrev 2008-10-15 10:47:43 följande:
    Fast om almanackan till slut är full av namn som ingen längre heter ter väl sig själva namnsdagspåfundet ganska onödigt?
    Namnsdagar infördes för att kyrkan ansåg att det var syndigt att fira födelsedagar. De vill hellre att man skulle fira "dopet" - betydligt mer kristet. Och det blev genom namnsdagar.

Namnlängden uppdateras då och då. Så jag tror aldrig att scenariot som du skriver om kommer inträffa. De flesta namnen i almanackan är ju ganska vanliga svenska namn...
Svar på tråden När ska dom ändra namnsdagarna??