• SanTan

Någon som är bra på det här med sockrade flingor?

Min dotter (och även jag) äter Kellogs All Bran till frukost. Är detta bra flingor eller innehåller dom för mycket socker? Finns det några flingor som egentligen är bra?
    Läste en artikel idag om att sockrade flingor till frukost är som godis. Och jag är ju med på frosties och chokladpuffar och sånt... Men jag kan inte riktigt tyda om Kellogs All Bran och All Bran plus är bra eller ej!
    Sockerarter 22 resp 17 g... är det bra eller dåligt?
    Eller ska man titta på kolhydrater totalt, eller är det stärkelser som är viktigast?

• Svar på tråden Någon som är bra på det här med sockrade flingor?
  • MsBeauty

sockrade flingor är aldrig bra.

ät müsli istället

• norgesessan

Har för mig det bara var havrefras (fast barnvarianten ) som blev godkända..möjligen en till...

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • SanTan

Vi äter fiberberikade havregryn blandade med solrosfrön och linfrön (och jag har dessutom pumpakärnor på)
    Men uppepå gillar vi att ta lite Al Bran plus eller Al bran Regular.
    Jag undrar bara hur mycket socker det egentligen är i dom!
  • SanTan

norgeresan:
    Jag tror inte Al Bran var med i testet. Dom räknas inte till "barnflingor"

• norgesessan

8.6 i minifras, och 17 och nåt med 20 i bran vanlig och +

• Söderböna

Båda innehåller mer socker än Havrefras (13 gr sockerarter). Havrefras innehåller också bra med fibrer.

Jag tycker också att Havrefras är väldigt gott, men det är ju en smaksak

• norgesessan

13 och 16 i havrefras (16 med jordgubb)

• norgesessan

vi köper musli som är osokrade...Frebaco, och har vanlig havrefras...

• Lizard

Kollade på innehållsförteckningen på allbran, socker och honung är med som tredje och femte ingrediens. Kanske även ska nämnas att allbran regular innehåller 22 g sockerarter, medans kellopgs frosties innehåller 25, ingen stor skillnad.

Men er frukost tycker jag låter jättebra så lite all bran ovanpå tror jag inte gör något. De är ju även mycket fiberrika så man kan ju ta det onda med det gpda (och de är ju goda )

• Johloo

Jag som var så säker att det inte fans något tillsatt socker i Kellogs All-Bran! Men nu ser jag på innehållsförteckningen att där både är socker och honung tillsatt! För min del betyder detta att dessa flingor inte skall ätas mer, även om de inte är så illa som Frosties eller chokladpuffar som har mycket mer socker i.

• Lizard

Jag tror inte att lite socker är så farligt, visst, det är tomma kalorier, men om de behövs för att det ska vara gott att äta tex massa fiber osv så tycker jag inte att det skadar så mycket. Som med mycket annat så är det ju mängderna som är ett problem

Svar på tråden Någon som är bra på det här med sockrade flingor?