• Musslan

Ska skiljas. Han låter mig inte flytta tillbaka till min hemort med barnen. Får han göra så?

Jag skriver å en väninnas vägnar. De ska skilja sig och har två små barn. Hon vill flytta tillbaka till sin hemort utanför Stockholm med barnen. Han kräver däremot att hon ska bo kvar i Blekinge med barnen, nära honom.

Frågan är vad han kan kräva? Mister hon vårdnaden om barnen om hon flyttar tillbaka till sin hemort mot hans vilja? Kan han bestämma sånt över henne? Vad har hon för rättigheter?

Vem ska hon kontakta för att få hjälp med såna här frågor?? Det är väl jättedyrt att anlita jurist/advokat?!

• Svar på tråden Ska skiljas. Han låter mig inte flytta tillbaka till min hemort med barnen. Får han göra så?
  • Twiist3d

Har man delad vårdnad så vet jag inte om man "får" flytta så långt bort. För delad vårdad är ju delad vårdnad.

• BeccaStina

hmmm.. e inte helt säker men så länge de har delad vårdnad får ingen flytta med barnen utan den andres godkännande

• Suni74

Japp.. som alla andra säger.. Om man har delad vårdnad så krävs den andres tillstånd..

• norgesessan

Det är så ja...den som flyttar behöver den andras tillstånd för att flyta med barnen.
    Tänk om pappan hadde flyttat med barnen istället?

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • Birgitta2

Man måste ha den andra förälderns underskrift för att flytta om man har gemensam vårdnad. Nu är det ju så att man kan flytta i alla fall. Men OM han drar in familjerätt och tingsrätt om du flyttar så riskerar du hela vårdnaden. Här handlar det inte om förälderns rätt till barnen, utan BARNENS rätt till FÖRÄLDERN!!!

Försök se det ur hans synvinkel som norgesessan beskriver: vad hade mamman gjort om pappan tagit barnen och flyttat 40-50 mil?

• Zondra

Min sambos ex tog dottern och flyttade 40 mil härifrån. Nu är han en sådan person som inte vill ställa till bråk, så han drog inte in familjerätten, men gjorde däremot klart för henne att han omöjligt skulle kunna ställa upp för dem på samma sätt som ifall de hade bott i närheten.
    Han var mycket ung när detta hände, det är nu 13 år sedan, och han får ångra det bittert idag. Han har missat många stora händelser i hennes uppväxt och inte kunnat "finnas" där när hon hade behövt det. Har missat allt i den enkla vardagen. Även ifall han har köt och hämtat henne vid varje lov och långhelg så har det aldrig blivit detsamma. Nu är hon stor nog att ta tåget hit när hon känner för, men det blir mest för att "semestra" på nåt sätt...
    Jag antar att det jag vill säga är att du kanske ska be din vän att tänka igenom det noga. Vill hon beröva sina barn sin pappa under stora delar av året? Jag förstår att man vill flytta hem till sina nära o kära när man gått igenom en skiljsmässa, men nu har hon ju sina barn som måste gå först, och deras när och kära (pappa) finns ju just i Blekinge?

• Eowyn81

Har hon större rättigheter till barnen än vad han har??? Hon kan väl lämna barnen i Blekinge och flytta själv till Stockholm om hon absolut inte vill bo kvar. Nej jag har svårt att förstå sånt här. Det är väl självklart att han inte vill att hans barn ska flytta så långt! Och dessutom kan jag inte förstå varför man vill ta barnen från deras pappa, såvida han inte behandlar barnen illa på något vis. Jag tycker att det är ett rent egoistiskt beslut om man tar barnen och flyttar så långt bort från den andre föräldern.

• HannaT

De måste börja samarbeta. Det här handlar om barnens bästa, inte i första hand deras. Om de inte kan/vill samarbeta kan man få hjälp med samarbetssamtal.

• LilliNor

Jag har två sidor om detta dilemma. Jag har själv min famlilj 40 mil härifrån och jag saknar dom i massor, När jag separerade från min dotters pappa så längtade jag ju såklart hem(eftersom jag var ensam) MEN jag skulle ju aldrig flytta dit eftersom hon har sin pappa här och jag har ju en gång gjort ett val och det skulle ju inte min dotter lida för.
    Och jag skulle aldrig lämna min dotter och flytta utan henne heller.
    Min nuvarande sambos barn har sin mamma långt härifrån. Hon tog sitt pick å pack och lämnade barnen och flyttade hem för efter separationen hade hon inget kvar här sa hon .
    (Hallå? barnen är väl allt? ) DET förstår jag inte hur man kan göra Barnen saknar sin mamma otroligt mycket och dom känner sig övergivna men vad gör man?

Bit ihop , det är tufft men  det finns inget annat att göra.

• Aannna

man får flytta men man får inte hindra den andre partnern att träffa barnen, men säg till henne att ta kontakt med familjerätten där får dom prata och dom hjälper till att "bestämma" hur dom ska ha barnen, typ varannan vecka eller varannan helg eller tisdag till torsdag eller fredag till fredag osv, hoppas du har fått lite hjälp. hon kan ringa till kommunens växel och blir vidare kopplad där eller får telefonnr dit hon kan vända sig.

Svar på tråden Ska skiljas. Han låter mig inte flytta tillbaka till min hemort med barnen. Får han göra så?