• deez

Tecknade pedagogiska barnprogram?

Jag tänkte beställa lite DVD-filmer till vår tre-åring, någon som har tips på pedagogiska och vettiga sådana som kan tänkas passa en 3-åring? Dora är den klara favoriten, men jag tänkte bredda det lite. Hon gillar inget som inte är tecknat (fem myror exv är hon helt ointresserad av, annars är hon intresserad av siffror och bokstäver). Några tips?

• Svar på tråden Tecknade pedagogiska barnprogram?
  • Cocarola

Molly Mus, tecknat, pedagogiskt, lärorikt.

• deez
    Cocarola skrev 2008-10-13 21:24:58 följande:
    Molly Mus, tecknat, pedagogiskt, lärorikt.
    ja Molly är ju jättebra, fast det känns som att det är för mindre barn. Jag tror inte dottern är så intresserad av det nuförtiden. Eller det finns kanske filmer med varierande nivå?
  • Kristin24

"Desmond och träskpatraskfällan", är leranimerad. Där får barn lära sig rätt och fel genom olika sagor.

Lilla Prinsessan som visas på bollibompa då?

Nasse filmerna (inte nalle puh)

Go och glad Kexchoklad
  • deez
    Kristin24 skrev 2008-10-14 08:55:35 följande:
    "Desmond och träskpatraskfällan", är leranimerad. Där får barn lära sig rätt och fel genom olika sagor.Lilla Prinsessan som visas på bollibompa då?Nasse filmerna (inte nalle puh)
    Desmond ska jag kolla upp, det låter intressant. Lilla Prinsessan har jag också missat, vad handlar den om? Nasse-filmerna är fantastiska!
  • Kristin24

hmmm. ser att länkarna inte fungerar...du får söka på dom.

Go och glad Kexchoklad
  • deez

Ja, det sk jag kunna fixa :) Tack ändå för försöket!

• Mc angel

Ett stort tips är Bearenstein Bears.... finns på engelska men har nu cokså börjat komma på svenska..... tror tillochmed jag såg dem på Tv på svenska en dag....
    Jag har älskat dem sedan jag var liten då mamma lärde mig mycket engelska långt innan jag började lära mig det i skolan....

det som är så himmla bra med Bearenstein är att dem alltid tar upp ett "problem" ämne i varje bok iaf.... en bok handlar om Tandläkare..... en om Doktorn....en om Tv-tittande....en om Tjat osv.....

3 åringen kanske inte riktigt har glädje av själva budskapen ännu i serien/böckerna men dem är toppen för barn...

Väntar på att vår lilla kille Max ska komma i Januari!
  • lövet2

Alla musiklärares favorit: Små Einsteins! Avsnitten är fulla av klassisk musik, och det är en upplevelse att höra en 3-åring gå omkring och sjunga på Grieg eller Mozart. Dessutom får de en massa musikaliska termer på köpet. Min 4-åring säger gärna åt oss att vi ska tala pianissimo - väldigt tyst ...

• deez
    lövet2 skrev 2008-10-14 09:05:42 följande:
    Alla musiklärares favorit: Små Einsteins! Avsnitten är fulla av klassisk musik, och det är en upplevelse att höra en 3-åring gå omkring och sjunga på Grieg eller Mozart. Dessutom får de en massa musikaliska termer på köpet. Min 4-åring säger gärna åt oss att vi ska tala pianissimo - väldigt tyst ...
    Låter kanonbra!

Berenstain Bears minns jag från när jag var utbytesstudent, fast jag tyckte de var väldigt moraliserande och lite väl bakåtsträvande vad gäller könsroller. Men jag kan minnas tokigt så jag ska kolla upp dem igen.
  • Mc angel
    deez skrev 2008-10-14 09:17:21 följande:
    Låter kanonbra!Berenstain Bears minns jag från när jag var utbytesstudent, fast jag tyckte de var väldigt moraliserande och lite väl bakåtsträvande vad gäller könsroller. Men jag kan minnas tokigt så jag ska kolla upp dem igen.
    Hmmm jag har inte tänkt på dem som så.... jag gillar bara att dem tar upp alla dessa saker som kan uppkomma i vardagen....jag ska iaf defenitivt läsa dem för min son sedan....*ler*
    Läser man dem för barnen kan man ju ta bort sånt som man själv inte håller med om.... e ju engelska så d fattar inte dem....*fniss*
    Väntar på att vår lilla kille Max ska komma i Januari!
  • Cocarola

Min 4-åring gillar fortfarande Molly!
    Här är en som heter Färger och Siffror
    www.ginza.se/index.aspx

Charlie & Lola gillar han också, de är både lärorika och kul

Nasse hittar ... är gulligt och politiskt korrekt, men fyndigt

Det finns en amerikansk serie om en sköldpadda som heter Franklin, som tar upp ämnen som vänskap, lögner, småsyskon, skola etc fast utan att vara alltför moraliserande, PK och genustänk.

• Cocarola
    Svar på #15
    Skäms på mig, Franklin är kanadensare!
  • deez
    Cocarola skrev 2008-10-14 10:28:06 följande:
    Min 4-åring gillar fortfarande Molly! Här är en som heter Färger och Siffrorwww.ginza.se/index.aspx & Lola gillar han också, de är både lärorika och kulNasse hittar ... är gulligt och politiskt korrekt, men fyndigtDet finns en amerikansk serie om en sköldpadda som heter Franklin, som tar upp ämnen som vänskap, lögner, småsyskon, skola etc fast utan att vara alltför moraliserande, PK och genustänk.
    jag köpte Molly färger och Siffror och vi tittade på den tillsammans igår, den var jättejättebra!!! Lagom pedagogisk och väldigt trivsam. Tack för det tipset, den kommer garanterat att spelas tills jag tröttnat :) Franklin verkar ha utgått för tillfället, men det ska jag lägga på minnet.
  • Thaleya1

Den magiska skolbussen tyckte jag var hur bra som helst när jag var liten. Det är en serie, och varje avsnitt får man följa med en skolklass in i en magisk skolbuss och utforska något. Typ rymden, ekosystem, in i en kropp osv.

Svar på tråden Tecknade pedagogiska barnprogram?