• wulfenia

Någon som driver eget kafé el jobbar på sådant?

Har lite funderingar på att ev starta eget och tankarna surrar kring ett litet kafé. Bor i ett litet samhälle med drygt 9000 inv., där enda stället att kunna få sig en kopp kaffe och ev nån torr bulle är på någon av kommunens 6 pizzerior.

Nu till mina frågor, NÅGON??;
    1.Behöver man ha erfarenhet av att ha jobbat på kafé innan?
    2.Är det lönsamt? Som sagt så finns ingen annan sådan verksamhet i kommunen, ingen konkurrens däri ...
    3.Bakar ni ert eget fikabröd el köper det från bagerier osv.?
    4.Vad är normala öppetider?
    5.Vad är normal lön inom denna branch, både som "chef" och anställda?

• Svar på tråden Någon som driver eget kafé el jobbar på sådant?
  • indus

Har inte svar på dina frågor men jag jobbar gärna åt dig
    Jag kan baka i alla fall.....

• wulfenia
    indus skrev 2008-10-13 19:01:51 följande:
    Har inte svar på dina frågor men jag jobbar gärna åt dig Jag kan baka i alla fall.....
    Tsss... det vet jag att du kan
  • Mossagti

Ska du inte googla lite på "starta eget"? Då får du fram massor med info om affärsplaner, marknadsundersökningar, ekonomi etc.

Ett bra första steg.

• crasygirl

Svar: Det är väl bra att ha lite erfarenhet av kaffe maskiner och sånt om man vill ha mer än bara svart kaffe.

Absolut kan det vara lönsamt om det inte finns något ställe. Det kan va trögt i början men tror du att det kan funka så visst.

Går man på cafe så vill man ju inte äta delicatos chokladbollar (det är den erfaenhet jag har lärt mig av) Det är ju alltid gått med hembakat Idag finns det ju även olika företag (bra företag) som säljer kanelbullar mm som man behöver bara jäsa och baka i ugn som är kanon goda.

Öppettider beror väl på lite grann på vart du ligger är det mkt folk i rörelse. vill du sats på fika, lunch så du ska ha mackor. Då kan ju 8-15 va en bra tid.

Löner är väldigt svårt att säga.

• skånetös78

Kan tyvärr inte svara på dina frågor men hoppas att någon kan för detta är nämligen lite av min egen dröm!

**Den 6/9 blev jag Fru!**
  • Namaste72

Jag tror att de första du bör göra är en affärsplan. Hur mycket måste du sälja för varje dag för att få en någorlunda lön? Tänk på att det du drar in ska täcka kostnader för lokalen, inköp av ALLT dvs bakverk kaffe stolar bord, maskiner etc. Det som blir över ska du dra 50% på för skatt och sociala avgifter.

Gör en realistiskt budget. Hur många kunder per dag måste handla för minst 50:- ?

{} I´m too young to be so old{}
  • wulfenia
    Kommandomamman skrev 2008-10-14 10:25:12 följande:
    Ska du inte googla lite på "starta eget"? Då får du fram massor med info om affärsplaner, marknadsundersökningar, ekonomi etc. Ett bra första steg.
    Har redan googlat flera ggr faktiskt. Likaså har jag gått en starta eget kurs för några år sedan ang affärsplaner, marknadsundersökningar och ekonomi ... men inte på nåt av dessa ställena har jag fått den info jag söker här, det är liksom därför jag undrar!
    crasygirl skrev 2008-10-14 10:53:40 följande:
    Svar: Det är väl bra att ha lite erfarenhet av kaffe maskiner och sånt om man vill ha mer än bara svart kaffe. Absolut kan det vara lönsamt om det inte finns något ställe. Det kan va trögt i början men tror du att det kan funka så visst.Går man på cafe så vill man ju inte äta delicatos chokladbollar (det är den erfaenhet jag har lärt mig av) Det är ju alltid gått med hembakat Idag finns det ju även olika företag (bra företag) som säljer kanelbullar mm som man behöver bara jäsa och baka i ugn som är kanon goda. Öppettider beror väl på lite grann på vart du ligger är det mkt folk i rörelse. vill du sats på fika, lunch så du ska ha mackor. Då kan ju 8-15 va en bra tid. Löner är väldigt svårt att säga.
    Ja just detta med kaffe maskiner har jag funderat på, tanken var att sälja lite latte och sådant ... inte bara "svart" kaffe.
    Namaste72 skrev 2008-10-14 10:58:25 följande:
    Jag tror att de första du bör göra är en affärsplan. Hur mycket måste du sälja för varje dag för att få en någorlunda lön? Tänk på att det du drar in ska täcka kostnader för lokalen, inköp av ALLT dvs bakverk kaffe stolar bord, maskiner etc. Det som blir över ska du dra 50% på för skatt och sociala avgifter.Gör en realistiskt budget. Hur många kunder per dag måste handla för minst 50:- ?

Ska kanske tillägga att jag inte bestämt mig än för att starta eget, har funderat i flera år nu men kommer aldrig till skott. Är trött på att vara timmis inom vården, vill ha ett jobb med fasta tider att gå till! Samtidigt är jag hellre den som arbetar och får in lönen punktligt på kontot varje månad än att själv behöva sitta där med papper och annat "som följer med i köpet" då man öppnar eget.

Därför ville jag bara veta dessa frågot till att börja med

• Mummy

Fundera på vad det kommer kosta dig att starta upp verksamheten. Vad kommer lokal, el, värme osv kosta dig? Inredning och inventarier? (Man måste tex ha speciell diskmaskin). Vad måste du dra in varje dag för att kunna gå +-0?

• Mossagti
    wulfenia skrev 2008-10-13 16:17:40 följande:
    1.Behöver man ha erfarenhet av att ha jobbat på kafé innan?2.Är det lönsamt? Som sagt så finns ingen annan sådan verksamhet i kommunen, ingen konkurrens däri ...3.Bakar ni ert eget fikabröd el köper det från bagerier osv.?4.Vad är normala öppetider?5.Vad är normal lön inom denna branch, både som "chef" och anställda?
    1) Nej. Det skadar inte men är inget krav.
    2) Få kaféer är lönsamma om man jobbar helt vitt.
    3) De flesta köper färdigt från bagerier om de inte har en lokal anpassad för tilredning av bakverk.
    4) Beror på läget. Tidig morgon till ca 20-21 på kvällen åtminstone.
    5) Chefslön - ett eventuellt överskott. Anställd - ca 80-90 kronor i timmen svart. Som sagt, väldigt få anställda jobbar vitt. Lönestatistik kan du annars få från facket.
  • Kjell2

Om du startar själv så räkna inte med fasta arbetstider eller en punktlig lön in på kontot varje månad.

I början, innan du får en stadig kundkrets och rutiner, kommer det vara mycket kostnader och väldigt lite pengar in. Alltså har du inte pengar att anställa någon och måste göra allt själv.

Du kommer vara den som är där först, bakar samt förbereder på morgonen. Sen står du i kassan/serveringen hela dagen, på kvällen är det städning och pappersjobb. För att få mycket intäckter kommer du vilja ha långa öppettider och helgöppet, dvs jobb sju dagar i veckan och igen semester.

Det kommer vara jättetufft i början men jobbar du hårt, sköter firman kan de se fram emot ett ett välmående företag efter ett tag där du är i full kontoll, slipper chefer och kan bestämma allt.

Lycka till!
    Kjell

• wulfenia
    Kommandomamman skrev 2008-10-14 13:56:05 följande:
    1) Nej. Det skadar inte men är inget krav.2) Få kaféer är lönsamma om man jobbar helt vitt.3) De flesta köper färdigt från bagerier om de inte har en lokal anpassad för tilredning av bakverk.4) Beror på läget. Tidig morgon till ca 20-21 på kvällen åtminstone.5) Chefslön - ett eventuellt överskott. Anställd - ca 80-90 kronor i timmen svart. Som sagt, väldigt få anställda jobbar vitt. Lönestatistik kan du annars få från facket.
    Ok! Tack, det var det jag ville veta ... Förstår att det kan skilja lite på vart man bor och så. 
    Kjell2 skrev 2008-10-14 14:01:24 följande:
    Om du startar själv så räkna inte med fasta arbetstider eller en punktlig lön in på kontot varje månad.I början, innan du får en stadig kundkrets och rutiner, kommer det vara mycket kostnader och väldigt lite pengar in. Alltså har du inte pengar att anställa någon och måste göra allt själv.Du kommer vara den som är där först, bakar samt förbereder på morgonen. Sen står du i kassan/serveringen hela dagen, på kvällen är det städning och pappersjobb. För att få mycket intäckter kommer du vilja ha långa öppettider och helgöppet, dvs jobb sju dagar i veckan och igen semester. Det kommer vara jättetufft i början men jobbar du hårt, sköter firman kan de se fram emot ett ett välmående företag efter ett tag där du är i full kontoll, slipper chefer och kan bestämma allt.Lycka till!Kjell
    Ja allt det här har jag tagit med i mina beräkningar. Lite krux skulle det väl bli då man har 3 småbarn som inte klarar sig själva. Och vad gör man om de blir sjuka tex... stänga går ju inte?! Sen med tanke på ekonomin, man har ju kostnader här hemma oxå... kan ju inte köpa mat, blöjor el betala räkningar med luft utan måste få ut något själv.
    Min pappa, som dog i dagarna, var egenföretagare (entreprenör) och vissa perioder hade han så dåligt med jobb att han inte fick nån lön. Dan efter han dog kom ett brev från f-kassan, en utbetalningsavi på sjukpeng (låg på sjukhus ett tag).. 705kr för 18 dagar skulle han få! Så vad händer om en annan blir sjuk, så lite har inte jag råd att få?! ...
  • Kjell2

Att starta eget är ingen trygg inkomst. Genom att betala olika typer av försäkringar kan man försäkra sig om sjukpenning, sgi och pension men gratis är det inte.

Vid vab har du flera alternativ
    1) Låta pappan ta det
    2) Anställ någon för att hålla öppet = dyrt!
    3) Stänga, förlora intäckter och kunder

Så letar du en trygg stabil inkomst, åtta till fem jobb, semster, lediga helger, möjlighet till VAB så starta inte eget.

Behåll drömmen och vänta till barnen bli större.

/Kjell

• sommartorpet
    wulfenia skrev 2008-10-14 15:12:25 följande:
    .. 705kr för 18 dagar skulle han få! Så vad händer om en annan blir sjuk, så lite har inte jag råd att få?! ...
    Om du inte har råd att få så lite så är alternativet att starta eget företag absolut inget för dig. Känner man att man är beroende av att få in en viss summa pengar varje månad så får man vara anställd. Som egen företaare kan det lika väl vara så att du en månad kan säga, Det var en bra månad, jag behövde bara betala in 705 kronor mer än jag tjänade.

Rent budgetmässigt kan du räkna med att du har ett TB på 30% i en restaurang/cafe.
    Ska du ha en anställd på halvtid så kostar det ungefär 15000 i månaden, lokal kanske 10.000 och så lite övrigt på ungefär samma pengar för försäkrig, reklam, servetter, diskmedel osv.

Du har alltså minimum kostnader på 35000 i månaden. Med ett TB på 70% innebär det att du måste omsätta 50000 i månaden för att täcka detta. Om snittgästen handlar för 50 kr så behöver du alltså ha 1250 gäster i månaden eller 42 om dagen om du har öppet 7 dagar i veckan. För varje gäst utöver detta så får u själv en "nettolön" på ca 14 kr. Vill du alltså ha 10.000 i handen en månad så måste du ha haft i sitt ytterligare 23 kunder om dagen.
  • Savanna555

Jag kan bara hålla med de som skrivit tidigare och betona vikten av att göra en ordentlig affärsplan. Hur mycket måste du få in för att få verksamheten att gå runt? För att kunna anställa någon? Många gör alldeles för optimistiska kalkyler och får svårt att ta ut någon egen lön. En bekant till mig fick extraknäcka inom vården för att finansiera sitt nystartade café...

Det här med att baka allt fikabröd själv är en fin tanke men det är, ärligt talat, sällan realistiskt om man driver verksamheten ensam. Det blir många långa mornar om man vill ha ett hyffsat sortiment. Ett alternativ är att baka något själv, köra en del bake-off och köpa resten från bageri om det är möjligt.

Att starta ett café med tre småbarn hemma låter kämpigt. Det är säkert inte omöjligt, men jag skulle ha väntat några år till.

• brokig

Något som skiljer caféverksamhet från många andra företag är ju också att det räknas som ett livsmedelsföretag. Du måste då registeras/godkännas av en kontrollmynighet för livsmedelstillsyn, upprätta ett egenkontrollprogram med flöden och faroanalys och ha en viss daglig dokumentation. Det finns både kostnader och arbete att räkna in i arbetet med att följa livsmedelslagstiftningen.

Lätt att glömma bort

• Miss Cee

Jag skulle tro att för att få det att gå runt så måste man nog se till att ha mer än bara fikagäster.Tex
    - erbjuda catering av smörgåstårtor, pajor, landgång och annat
    - ha luncher (tex paj, sallad, macka)
    - försöka köra på olika typer av arrangemang för att dra folk. Tex bokcafé en kväll i veckan. Alltså ha en bokcirkel eller liknande. Kanske ha nån form av musikcafé nån gång i månaden eller liknande.

Kort sagt så är det jättesvårt att få folk innanför dörrarna, och det finns massor av caféer som gått omkull.

Erfarenhet av branschen är nog ett måste om det ska gå bra. Du kan inte försöka få jobba timmar på något ställe i en annan stad för att få lite vana?

Öppetider är ju helt beroende på vilka kunder du vill ha.

• Laura05

Skulle inte rekommendera någon att starta eget i kafé/restaurangbranschen. Tyvärr.

Svar på tråden Någon som driver eget kafé el jobbar på sådant?