Kommandomamman skrev 2008-10-14 10:25:12 följande:
Ska du inte googla lite på "starta eget"? Då får du fram massor med info om affärsplaner, marknadsundersökningar, ekonomi etc. Ett bra första steg.
Har redan googlat flera ggr faktiskt. Likaså har jag gått en starta eget kurs för några år sedan ang affärsplaner, marknadsundersökningar och ekonomi ... men inte på nåt av dessa ställena har jag fått den info jag söker här, det är liksom därför jag undrar!
crasygirl skrev 2008-10-14 10:53:40 följande:
Svar: Det är väl bra att ha lite erfarenhet av kaffe maskiner och sånt om man vill ha mer än bara svart kaffe. Absolut kan det vara lönsamt om det inte finns något ställe. Det kan va trögt i början men tror du att det kan funka så visst.Går man på cafe så vill man ju inte äta delicatos chokladbollar (det är den erfaenhet jag har lärt mig av) Det är ju alltid gått med hembakat Idag finns det ju även olika företag (bra företag) som säljer kanelbullar mm som man behöver bara jäsa och baka i ugn som är kanon goda. Öppettider beror väl på lite grann på vart du ligger är det mkt folk i rörelse. vill du sats på fika, lunch så du ska ha mackor. Då kan ju 8-15 va en bra tid. Löner är väldigt svårt att säga.
Ja just detta med kaffe maskiner har jag funderat på, tanken var att sälja lite latte och sådant ... inte bara "svart" kaffe.
Namaste72 skrev 2008-10-14 10:58:25 följande:
Jag tror att de första du bör göra är en affärsplan. Hur mycket måste du sälja för varje dag för att få en någorlunda lön? Tänk på att det du drar in ska täcka kostnader för lokalen, inköp av ALLT dvs bakverk kaffe stolar bord, maskiner etc. Det som blir över ska du dra 50% på för skatt och sociala avgifter.Gör en realistiskt budget. Hur många kunder per dag måste handla för minst 50:- ?
Ska kanske tillägga att jag inte bestämt mig än för att starta eget, har funderat i flera år nu men kommer aldrig till skott. Är trött på att vara timmis inom vården, vill ha ett jobb med fasta tider att gå till! Samtidigt är jag hellre den som arbetar och får in lönen punktligt på kontot varje månad än att själv behöva sitta där med papper och annat "som följer med i köpet" då man öppnar eget.
Därför ville jag bara veta dessa frågot till att börja med