• Minttu

Skillnad mellan Privat och Toppstyrd butik?

Hej!

Håller på med ett skolarbete där jag jämför Privatstyrt ledarskap med Toppstyrt inom butik.

Den största skillnaden jag fått fram är att man som privat är mera utsatt om det händer något (tex sjukdom hos ägare).

Nu undrar jag om det finns fler här som kanske jobbat inom båda och kan hjälpa mig med skillnader?

Tack på för hand!

• Svar på tråden Skillnad mellan Privat och Toppstyrd butik?
  • Marie IE B

Förstår inte frågeställningen. Privatstyrt borde ju handla om ägandeformen medan toppstyrt borde handla om sättet som chefen styr sitt företag på ?

• sommartorpet

Ja förstår inte heller fråan. Den enda icke privatstyrda butik jag kan komma på är väl systembolaget som äga av staten, men å andra sidan så kan väl mycket väl en såan butik också vara toppstyrd. Det finns ju inget motsatsförhållane mellan de två bereppen eftersom det rör si om två helt olika saker, ägande och oranisation.

• Minttu

Jag menar-
    exempelvis Lindex är Toppstyrd/Centralstyrd. Det finns en butikschef men hon får inte bestämma själv då allt ska gå efter Lindex manualer.

Sen finns privatägda butiker där ägaren bestämmer och kanske själva är butikschef eller har en anställd butikschef.

Hoppas detta gör frågan mer förståelig

• Kjell2

TS:

Din frågeställning är nog inte så enkelt som beskriver. I en butik som ingår i en stor kjedja kan den anstälda butikschefen ha väldigt stora befogenheter och ansvar. Det ägaren i huvudsak är intresserad av är en bra vinst. Hur butikschefen uppnår det är upp till henne. Dvs väldigt långt från topp/centralstyrt.

I vissa fall är till och med butikschfen ägare av sin butik trots att den ingår i en stor kjedja. Många ICA-butiker är privat ägda och styrda.

I en helt privatägd butik som inte ingår i en kjedja behöver inte butikschefen vara samma som ägaren. Ägaren kanske äger ett antal olika företag, varav ett är en butik. Sen anställer hon en butiskchef som får sköta butiken. Med en aktiv ägare som lägger sig i den dagliga driften blir då verksamheten i den privatägda butiken väldigt toppstyrd och den anställda butikschefen får väldigt lite att säga till om.

En bättre frågeställning kan vara:
    Skiljer sig butiksägarrollen i en privatägd butik jämfört med en som ingår i en stor kjedja.

/Kjell

• Minttu

Tack Kjell, nu fick du mig att tänka till rejält. Det är iof så att jag jämför två butiker med varann jag har praktiserat i båda.
    Men behöver lite nytt tänk och det fick jag nu.

• Kjell2
    Minttu skrev 2008-10-14 17:41:38 följande:
    Tack Kjell, nu fick du mig att tänka till rejält. Det är iof så att jag jämför två butiker med varann jag har praktiserat i båda.Men behöver lite nytt tänk och det fick jag nu.
    Det är mycket vanskligt att dra generella slutsatser från två butiker där du jobbat själv. Jag har full förstålse att det säkert var väldigt olika i de två butikerna men dra inte för stora generella slutsatser om skillnaden mellan privat respektive kjedjeägd butik från det.

Ett bättre titel/tema/inledning kunde vara:
    Butikschefsrollen - självständig eller detaljstyrd?
    En jämförande studie baserat på två skilda exempel.
    Butikschefsrollen varierar mycket och är långt ifrån lika. En faktor som avgör i mycket stor grad är hur ägaren styr butiken. Genom att studera två exemple kommer jag belysa de skillnader i rollen som finns.

/Kjell
Svar på tråden Skillnad mellan Privat och Toppstyrd butik?