• Magda73

Jag räcker inte till! Kan inte sitta känguru dag och natt på sjukhuset!

Hej!

Måste bara få skriva av mig lite och kanske få råd och tips från andra som varit eller är i samma situation. För 2,5 veckor sedan fick jag en son som förlöstes i vecka 25. Han ligger i respirator och har gjort några försök till cpap.

Vi är på sjukhuset med honom dagtid och sitter i känguru ca 5 timmar/dag och tar förståss hand om honom med matning, blöjbyten etc också när vi är där. På eftermiddagen/kvällen (efter 16) är vi hemma med våra andra två barn för att livet ska bli så normalt som möjligt för dem. Vi ringer oftast till sjukhuset två gånger på kvällen. Den här lösningen har fungerat bra för oss men livet som prematurförälder har börjat sätta sina spår. Vi är jättetrötta och nedstämda. Känner att vi inte räcker till någonstans.

Idag sa läkaren att han tyckte att vi borde sitta mer i känguru, även på kvällar och nätter! Jag blir alldeles kallsvettig! Jag orkar knappt som det är nu med flackande hit och dit, pumpande etc etc. Att jag ska halvsova på IVA med sonen på magen till ljudet av respiratorn, larm och skrikande bebisar på salen gör att jag får kalla kårar. Jag kommer inte att palla! Kängurumetoden i all ära men vårat dagliga liv k a n ju inte stanna upp. Ok om det var vårat första barn men nu har vi två till därhemma. Jag blev så paff när han sa det där, känner mig dålig och otillräcklig som förälder, så jag sa ingenting. Nu efteråt mår jag bara dåligt. Det råder verkligen känguruhysteri på vårat sjukhus!

Någon som känner igen sig? Hur har ni andra, som har syskon hemma, gjort? Vi har inga möjligheter till barnvakt heller, det är bara vi. Känner mig ledsen och som världens sämsta morsa

• Svar på tråden Jag räcker inte till! Kan inte sitta känguru dag och natt på sjukhuset!
  • Magda73
    kengru skrev 2008-10-13 19:53:35 följande:
    TS, Jag födde i v.24+1 i Uppsala o flyttade sedan till FAlun, var "ligger" ni?
    Uppsala, där man just nu har känguru-konferens

Hur lång sjukhusvistelse hade ni?
  • Magda73

Tack snälla för alla svar! Efter att ha läst alla kloka råd känner jag mig lite starkare och säkrare på att vi måste prata med läkaren, och personalen, och klargöra att det är VI som måste få diktera villkoren just nu.

Senare ska vi flytta till sjukhuset och vårda sonen därifrån och då blir det givetvis 24h/dygnet där men nu... Vi, eller jag, som jag antar blir den som mestadels får bo där sedan, måste vila nu för att orka hela de här resan. Och fem-sex timmars känguru är ju bättre än inga timmar alls. Och en utvilad mamma är en glad mamma och en glad mamma i fem timmar är bättre än en deprimerad mamma i tio timmar... Jag är ganska övertygad om att jag kommer att må ännu sämre om jag pressar mig mer. Det är så psykiskt påfrestande att stirra på dessa kurvor, känna adrenalinet då tuben kläggas igen av slem, sorgen och de förbjudna känslorna då det kommer in "prematurer" på två kilo som skriker för full hals, tristessen över att inte se dagsljus, inte veta vad det är för väder eller vad klockan är- dygnsuppfattningen ändras totalt när man befinner sig i en källare och så tropikvärmen som är mysig i en timme men sövande efter en dag.

Nej. Det får fortsätta såsom vi gjort hittils. Tids nog kommer minst en av oss att bo där. Om allt går som det ska...

TACK snälla för alla svar!!

• Magda73
    frugus skrev 2008-10-13 22:04:24 följande:
    "......men man behöver ju inte sitta 90 grader rakt upp och ner väl? Då kanske du kan vila lite under tiden och knyta an till bebisen samtidigt. Nu vet jag inte hur läkaren uttryckte sig, men tänk på att de har inte hittat på det här med kängurubärandet bara för att plåga föräldrarna. Det är jätteviktigt för de små barnen! Han kanske uttryckte sig klumpigt, och råkade såra dig fast han inte menade det. Ibland kan man även bli extra stött om man känner sig otillräcklig. ..."
    Om det vore så enkelt som att bära, vyssja och sjunga skulle det vara kanon (jag är sjalbärare sedan tidigare) men det rör sig om en liten person på 700 gram som ligger i respirator. Tuben är OTROLIGT lägesberoende och om jag flyttar min arm lite lite så kan tuben hamna fel och han får ingen luft... Inte läge att flytta sig direkt Men det blir givetvis bättre ju större han blir och riktigt mysigt när han väl kommer ur respiratorn och cpapen. Men nu är det bara en påfrestning och efter 3 timmar i ett läge i sängen är man trött och har ont i ryggen.

Kängurumetoden är ju bra på många sätt, den minskar vårdtiden, infektioner och dödlighet men ibland undrar jag om det inte blivit hysteri på sjukhuset (eller att de, liksom vid amning, får bidrag efter hur många som använder kängurumetoden). Ett påpass litet barn behöver kanske mer lugn och ro i en livmoderliknande miljö än att bäras i- och ur kuvösen flera gånger per dag, kylas ner osv. Det är någonting hela tiden; mat, blöjbyte, medicinering, vändningar, kontroller...barnet får liksom aldrig komma till ro. Och mitt i allt ska de flyttas över till föräldrarna i kängurumetoden. Det är inte så att jag inte VILL bära mitt barn, givetvis vill jag det, men det måste ju vara någon måtta på det hela (inte bara att sjukhuset får bra "känguru-rykte" eller ekonomiska bidrag för att många sitter känguru i timtal). Jag vill må bra, inte vara en siffra i statistiken.
  • Magda73

Tack för era svar! Känns skönt att fler känner igen sig i problemet...

Igår hade vi samtal med läkaren (som tyckte att vi borde sitta mer) och vår kontakt ssk och usk. Jag har även kontaktat kuratorn för råd och stöd angående det här. Det var bra att prata med dem och förklara läget. Vi är "på gränsen" att bryta ihop känns det som och behöver verkligen få vara hemma i lugn och ro på kvällarna och sköta om de andra barnen (och varandra) och ladda batterierna inför nästa dag på neo. Att en av oss skulle åka till sjukhuset på kvällen känns inte som ett alternativ alls faktiskt. Det är bättre att vi lägger oss i tid så att vi orkar upp på morgonen och att vi kan få i oss riktig mat, hinner läsa läxor, tvätta, mata djur etc etc. Det är ju mycket som ska fixas i ett hem även fast vår ribba är sänkt till "överlevnadsnivå".

Hursomhelst. De var förstående och sa att vi ska göra det som passar oss, och familjen, bäst. Ssk och Usk var ju jätteförstående medan läkaren var tvungen att återigen säga att han tycker att vi ska vara där mer, i den mån vi orkar. Phu. Känns som att man måste vara så t y d l i g med vissa för att inte bli uppäten...

Tack för att ni finns!

Svar på tråden Jag räcker inte till! Kan inte sitta känguru dag och natt på sjukhuset!