Hjälp mig med min rädda/nervösa katt!!!!
Hej hej.
Behöver råd och hjälp om min katt.
Skaffade henne för ca: 6 år sedan. Har även en hankatt som jag haft sedan dess också. Både är kastrerade/steriliserade. Hankatten är så himla gosig, social och "orädd" medan honan är så himla skvättig, rädd och nervös. Hon har alltid varit så här men det har blivit värre med åren.
Har aldrig gjort henne illa eller skrämt henne eller liknande.
Sitter hon på golvet när jag eller min sambo går förbi så springer hon iväg så fort man närmar sig henne. Hon springer oftast till klösbrädan och klöser. Det går inte att gå förbi henne utan att hon bli rädd. Hon är även livrädd för dammsugaren, barn och när det ringer på dörren. Det går inte att lyfta upp henne och hon bor under större delen av dygnet under täcket i vår säng.
Sängen är det enda stället där hon känner sig trygg.
På kvällarna så kommer hon ut från sängen och till soffan (om vi sitter där) och då är hon övermysig, hon slickar händer, armar och fötter. Ger sig inte förrens man klappar henne och då bli hon helt till sig. Man får även BARA klappa henne på huvudet. Jag blir vansinnig på henne då hon är helt manisk.
Nu har vi nyss fått barn och dammsugar oftare, har mer besök och det är allmänt mera liv här.
sambon tror att det bästa är att låta henne somna in, men jag vill höra vad någon där ute tror.
Det börjar bli lite påfrestande att ha henne i sängen för som bekant så hårar ju katter mycket och vi har nyss fått en liten bebis som också spenderar mycket tid i sängen. Kan man få henne att lämna sin fristad?
Ja tusen frågor, hoppas att någon har något råd att ge.
(hankatten är bondkatt och honan är tror jag är någonslags bondkatt/norskskogskatt.
MVH SARA