• Lilith74

Knöl i överläppen, VC tycker att jag ska vänta.. hur blir jag av med den?

Jag har sedan i juni en knöl stor som en ärta i överläppen. Jag har varit hos vårdcentralen där läkaren kollade på den och kände på den men han ansåg att jag skulle vänta, obestämt hur länge, på att den ska försvinna av sig själv. Det är enligt honom inte cancer och det tror jag inte heller, mer inflammerad talgkörtel eller liknande.
    Men jag vill inte ha en knöl i läppen på obestämd tid!
    Var kan jag vända mig? Ska jag gå till en annan läkare? Ska jag försöka få tid hos någon privatläkare i så fall? Vad kan det kosta att operera bort den om inte landstinget vill betala?
    Dels är det ömt i läppen, dels är den klart synlig.
    Detta börjar kännas jobbigt och jag vet inte hur jag ska göra.
    Tips?

• Svar på tråden Knöl i överläppen, VC tycker att jag ska vänta.. hur blir jag av med den?
  • Viewsonic

Du skojar! Klart den ska bort!

Jag hade en knöl i underläppen som var som en fjärdedels ärta kanske. Jag sa att jag mådde dåligt av att se konstig ut, så jag fick en remiss till sjukhuset som tog bort den.

dator heter det. datOR...
  • kixan

Hade det varit jag som hade haft den hade jag tagit en nål och stuckit hål på den, men det är väl inte att rekommendera...Cool

• Viewsonic

Mamma hade en knöl på kinden stor som en ärta och hon fick remiss till privat plastikkirurg för att ta bort den för att den satt på ett känsligt ställe.

dator heter det. datOR...
  • Lilith74

Varför tyckte läkaren att jag skulle vänta då!! Ah vad irriterande! Jag frågade: Hur länge ska jag vänta, en månad eller?
    Han menade att det kunde ta flera månader. Men jag har redan haft den sedan i juni!

• Lilith74
    kixan skrev 2008-10-13 19:56:02 följande:
    Hade det varit jag som hade haft den hade jag tagit en nål och stuckit hål på den, men det är väl inte att rekommendera...
    Jag har testat´... det går inte. Det blir äckligt om jag går in på detaljer, men det går inte att sticka hål på den.
  • kixan
    Lilith74 skrev 2008-10-13 19:57:09 följande:
    Jag har testat´... det går inte. Det blir äckligt om jag går in på detaljer, men det går inte att sticka hål på den.
    Åh, spännande! Nån mer som "självopererar"...

Då är ag inne på Wievsonics linje, klart du borde få en remiss till att ta bort den så snart som möjligt!
  • Lilith74
    kixan skrev 2008-10-13 19:58:45 följande:
    Åh, spännande! Nån mer som "självopererar"... Då är ag inne på Wievsonics linje, klart du borde få en remiss till att ta bort den så snart som möjligt!
    Själv är bäste kirurg

Nej men läkaren sade att om jag tyckte att den verkade vara på gång kunde jag klämma lite och det tog jag som grönt ljus för att börja attackera knölhelvetet själv...
    Men flera verkar tycka att jag borde få en remiss, då är det bara att gå till samma VC igen och säga att jag inte vill ha den kvar och vänta...?
  • Lilith74

Vad är bäst tror ni då... gå tillbaka till VC eller gå till någon annan?

• Starkast

Anledningen till att dr. gav rådet vänta kan vara att det kan gå bort av sig själv. Att ta bort kan ju säkert ge ett ärr etc.

Har du sagt till din läkare att du inte vill vänta?
    Att jag frågar är att väldigt många människor tror att dr. ska förstå det själv. (men de ser ju medicinskt och är inga tankeläsare )

Om du inte sagt det rakt ut, så gör det! För om dr. förstår att det får du säkert en remiss direkt.

Svar på tråden Knöl i överläppen, VC tycker att jag ska vänta.. hur blir jag av med den?